Eurobike 2024: Giant presenteert nieuwe Revolt gravelbike met aanpasbare wielbasis
foto's: Giant
woensdag 3 juli 2024 om 11:00

Eurobike 2024: Giant presenteert nieuwe Revolt gravelbike met aanpasbare wielbasis

Materiaalzone Giant heeft vandaag op Eurobike een nieuwe variant van zijn Revolt gravelbike gepresenteerd. Dat nieuwe model is van een vernieuwde ‘Flip Chip’ voorzien, waarmee je de wielbasis naar eigen gelang enkele millimeters langer of korter kan maken.

De nieuwe Revolt was tijdens Unbound Gravel al te bewonderen en ving gister ook ons oog – zij het onder een doek – tijdens een eerste rondgang over de beursvloer van Eurobike. Het nieuwe model zou moeten voorzien in betere demping van trillingen door nieuwe buisvormen, terwijl er ook interne opslagruimte is toegevoegd evenals dus een opvallend systeem waarmee je de geometrie kan aanpassen.

foto: Giant

Dat laatste gaat om de wielbasis. Met een zogenaamde Flip Chip is het mogelijk de wielbasis aan de achterkant met 10 millimeter te verlengen of juist in te korten. Overigens heeft dat ook invloed op de bandenspeling van de achtervork. In de ‘korte’ stand biedt de Revolt ruimte aan banden tot 42 millimeter breed, terwijl dit in de ‘lange’ stand oploopt tot 53 millimeter brede banden. Het aanpassen van de wielbasis doe je door de ‘Flip Chip’ ter hoogte van de steekas om te draaien, waardoor je de bevestiging van het achterwiel in feite 10 millimeter verschuift.

Het idee achter deze aanpassing is dat je zo het rijgedrag van de Revolt kan aanpassen naar je eigen rit of rijstijl. Een kortere wielbasis zorgt voor een meer agressieve, directe rijstijl, die echter ook wat ongemakkelijker kan zijn. Een langere wielbasis levert juist wat meer controle en comfort op, al wordt de rijstijl er ook wat luier van. In combinatie met de veranderende bandenspeling kan de gebruiker zo dus zelf bepalen wat het beste bij hem past.

De nieuwe gravelfiets is tevens voorzien van Giant’s D-Fuse Technology. Dit houdt in dat meerdere buizen van het frame en onderdelen als de zadelpen en het stuur D-vormig zijn, wat zou helpen bij het absorberen van schokken en vibraties en zo controle en comfort op zou moeten leveren.

Daarnaast is de revolt voorzien van interne opslagruimte onder de voorste bidonhouder. Tot slot is de bekabeling semi-geïntegreerd. Dat wil zeggen dat de kabels niet geheel intern lopen, maar door een gootje onder de stuurpen wel geheel weggewerkt zijn. Dat levert een elegante cockpit op, terwijl het ook makkelijk blijft om eraan te sleutelen.

De nieuwe Revolt is vanaf €2.599,- beschikbaar (de Revolt Advanced 3, afgemonteerd met Shimano GRX RX-400), terwijl het topmodel €6.699,- (de Revolt Advanced Pro 0 afgemonteerd met SRAM Force AXS) kost.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.