Garmin 530 en 830: Een bijna identieke tweeling
Foto: Joris Knapen
vrijdag 12 juli 2019 om 09:00

Garmin 530 en 830: Een bijna identieke tweeling

Aan het begin van het wielerseizoen kondigde Garmin twee upgrades van de populaire Edge fietscomputers aan. Beide modellen kregen er 10 punten bij, met andere woorden, de 530 werd de opvolger van de 520 en de 830 de volgende versie van de 820. In eerste instantie zijn er veel gelijkenissen. Maar kunnen ze ook hetzelfde? We gingen op pad met de favoriete fietscomputer van menig wielerprof.

Amerikaans-Zwitserse combinatie

Garmin staat te boek als een gerenommeerde naam wanneer het om (fiets)navigatie gaat. Het bedrijf werd opgericht in 1989, een jaar voordat het voor consumenten mogelijk werd om gebruik te maken van nauwkeurige positiebepaling door middel van het GPS-signaal zoals we dat nu kennen. De in Zwitserland gevestigde Amerikaanse multinational maakt naast fietscomputers ook navigatieapparaten voor wandelen, varen, golfen, in de auto en voor de luchtvaart.

De verschillen

Bij uitpakmomenten voel ik mij net een jarig kind. Ik maak de twee doosjes los en pak de fonkel nieuwe Garmins eruit. In de verpakking tref ik ook een front mount en een laadkabel aan. Sensoren voor hartslag, snelheid en cadans zijn tegen extra betaling verkrijgbaar in een bundel.

Ik leg de tweeling naast elkaar. Hoewel ze veel op elkaar lijken, kun je de 530 makkelijk van zijn duurdere broertje onderscheiden. De 530 heeft namelijk geen touchscreen. Niet dat je het ontbreken van een touchscreen goed ziet aan de buitenkant, maar aan de zijkant zitten er meer knopjes dan bij de 830. Bij het duurdere model swipe door de menu’s heen, bij de 530 moet je alles met knopjes bedienen. Hiermee hebben we het belangrijkste verschil direct benoemd.

De 830 heeft daarnaast een uitgebreidere routefunctionaliteit. Op dit toestel kan je een route ingeven en de navigatie aanpassen. Op de 530 kan dat niet. Een route komt dan van Strava of Komoot en is statisch. Dit hoeft uiteraard geen beperking te zijn wanneer je enkel routes van deze diensten gebruikt. Wil je onderweg spelen met je route en aanpassingen maken, dan is de 830 de beste keuze.

Naast de onderlinge verschillen tussen beide nieuwkomers, zijn er vanzelfsprekend ook enkele verbeteringen ten opzichte van de vorige versies. Beide computers hebben een langere batterijduur, wat 5 uur extra fietsplezier betekent. Dit is knap werk van Garmin wanneer je beseft dat het display een stukje groter geworden is. Het formaat is opgekrikt van 2.3 inch naar 2.6 inch. Bovendien worden er ook nog eens meer pixels aangestuurd.

De betere batterijtijd is toe te schrijven aan de zuinigere GPS-chip die Garmin momenteel gebruikt. Beide modellen moet je tot 20 uur kunnen gebruiken zonder op te laden. Schakel je de bespaarfunctie in, dan is zelfs het dubbele mogelijk. Er kleeft wel een klein nadeel aan van zo’n 12 gram. Door het grotere scherm en andere afmeting zijn de nieuwe modellen ook zwaarder. Ik neem dit gewicht op de koop toe.

Apps

Bijna elk merk voorziet de fietser van een app om bepaalde instellingen te kunnen doen. Garmin heeft meerdere apps. De Garmin Connect app voor mobiele telefoons is bedoeld om na afloop je gegevens te synchroniseren naar TrainingPeaks. Ook kun je er basis instellingen mee regelen en heb je uitgebreide statistieken. De app is niet zo sexy als Strava, maar de data die je eruit kunt halen is gelijkwaardig aan Strava Summit.

Garmin heeft sinds begin 2015 ook een andere variant. Dit zijn toepassingen van andere partijen die ze toestaan op hun toestellen. De appstore van Garmin heet ‘Connect IQ’. Op deze manier is het mogelijk om je routes van Strava of Komoot zichtbaar te maken op je fietscomputer. Een handige toevoeging. Ook kun je denken aan apps die andere schermen maken met informatie die Garmin standaard niet aanbiedt. Beide nieuwkomers zijn uiteraard geschikt voor deze apps. Het is aan de ontwikkelaar van de apps om ze ook compatibel te maken voor de nieuwe toestellen.

Installatie

In het kleine doosje heeft Garmin een mooie front mount verborgen. Een paar keer draaien met bijgeleverde inbussleutel en hij zit als een huis. De 530 en 830 levert Garmin uit met exact dezelfde mount. Ook hier geen verschillen dus. De aansluiting achterop is al jaren hetzelfde. Ik vind dat een sterk punt en ben blij dat de nieuwe Garmins ook op mijn Hide My Bell passen.

De tijd dat je alles in een Excel-bestand moest bijhouden, ligt inmiddels achter ons. Met de eerder genoemde apps is het een fluitje van een cent om al je data bij de hand te hebben. Om die data tijdens het fietsen te verzamelen, zijn er verschillende sensoren op de markt. Van het aantal omwentelingen per minuut van je been, naar snelheid tot geleverd vermogen. Gelukkig communiceren de verschillende merken allemaal via Bluetooth of ANT+. De sensoren die tegenwoordig op de markt komen, ondersteunen beide protocollen. Garmin heeft ondersteuning voor Bluetooth toegevoegd bij de 530 en de 830, waar voorheen alleen ANT+ werd ondersteund.

Ik koppel op mijn fiets de powermeter met geïntegreerde candanssensor, de snelheidssensor in mijn voorwiel plus nog een hartslagband om mijn arm. Toevallig zijn ze allemaal van een ander merk, dus is dit een goede test om te zien of de Garmins alles oppakken. Alvorens zover is, komt hier een stukje bediening bij kijken. Nu merk ik direct het verschil tussen de 530 en de 830. Bij de duurdere versie swipe ik over het scherm en is de configuratie in een mum van tijd achter de rug. Bij de 530 heb ik in het begin wat moeite met de ietwat stugge knopjes en de bijbehorende actie die het knopje uitvoert. Voordat ik het weet zijn beide modellen klaar voor gebruik en kan ik ze gaan gebruiken. Dat instellen valt mee en spreekt voor zich.

Een kleine kanttekening is wel op zijn plaats. Ik ben bekend met Garmin en fietscomputers van andere merken. Door mijn ervaring weet ik waar ik moet zijn. Voordat de computer uit de doos komt, heb ik al een idee wat ik kan en wil instellen. Voor wie nog nooit met een fietscomputer heeft gefietst, kan dit in het begin best een uitdaging zijn.

Kaartmateriaal

Routes rijden vind ik het leukste wat er is op de fiets. Of dit nu via Strava of Komoot is, het maakt mij niet uit. In beide apps heb ik verschillende opties beschikbaar. Of ik maak gebruik van een GPX bestand en zorg ervoor dat deze op de fietscomputer terecht komt.

Om een route na te kunnen rijden, vertrouw je op het kaartje dat je voor je neus krijgt. Bij Garmin hebben ze dat goed voor elkaar. Het 2,6 inch kleurenscherm geeft duidelijk aan waar je rijdt en de weergave van de fietspaden is helder. Door gebruik te maken van de zoomfunctie krijg je meer of minder details en oppervlakte in beeld. Het zoomen werkt snel. Je hoeft niet lang te wachten totdat de kaart opnieuw is opgebouwd.

Anti diefstal, klimmen en goed nieuws voor MBT-ers – de nieuwe functies

Bij elk nieuw model presenteert Garmin nieuwe functies. Deze functies worden later ook aan oudere geschikte toestellen toegevoegd door middel van een software update. Bij de aankondiging van de 530 en de 830 werd ik nieuwsgierig van het fietsalarm. Een handige functie als je je fiets even onbeheerd achter wil laten. Kun je dat appelpuntje ontspannen eten op het terras. Je schakelt het alarm in en op het moment dat je fiets beweegt begint je Garmin te piepen. Ook krijg je (wanneer je binnen het Bluetooth bereik bent) een notificatie op je telefoon. Je moet dus wel enigszins in de buurt blijven.

De functie werkt leuk tijdens mijn bezoek aan het terras. Je zit net wat relaxter en je hoeft niet constant je oog op je tweewieler te houden. Vanuit de Garmin app schakel je het alarm simpel in. Een korte beweging van je fiets en het alarm gaat af. Niet super luid, maar wel irritante toontjes. Vervelend genoeg om iemand die kwaadwillend is af te schrikken.

Find my Edge is een extra functie die hetzelfde werkt als bij vermiste smartphones. Enige punt van aandacht is, dat je beperkt bent tot een Bluetooth connectie. De Edge geeft met deze functie wel de laatst bekende locatie weer.

Voor de mountainbikers heeft Garmin ook een gave optie toegevoegd. Er is nu standaard Trailforks integratie. Dit platform heeft bijna alle trails beschikbaar voor de fervente bosrijder. Met 130.000 routes aan boord is er nauwelijks een stukje onverhard wat niet in je fietscomputer staat.

Er is nog meer goed nieuws voor avonturiers op dikke noppenbanden. Garmin heeft bij de nieuwe units MTB Dynamics opgenomen in de software. Dit is een uitgebreide tool waarmee je kan zien hoe je het op de MTB-route gedaan hebt. Zo zie je hoe vaak je een sprong gemaakt hebt en hoe lang je in de lucht gehangen hebt. Je ziet ook hoe moeilijk het parcours is en hoe jij het er vanaf gebracht hebt achteraf. Garmin noemt dit Grit en Flow. Ik vraag me af hoe de berekening van deze gegevens gebeurt. Neemt niet weg dat er voor de MTB-ers wat toffe functies beschikbaar zijn.

Fietsen in de bergen, uren lang slingeren en met jezelf in gesprek zijn. Ik mijmer vaak hoe lang ik nog moet afzien op een klim. Vorig jaar reed ik de Gavia omhoog. Bij deze berg, waar je het einde pas de laatste 200 meter in zicht krijgt, had ik graag willen weten hoeveel kilometer ik nog voor de wielen had. Garmin speelt hier leuk op in. Ze hebben de optie ClimbPro toegevoegd. Met deze functie zie je wanneer je aan het klimmen bent hoe lang je nog omhoog moet. Je krijgt een dwarsdoorsnede van de klim op je scherm te zien waarin de zwaarte van de klim is aangeduid. Groen is dan uiteraard relaxed en rood bijna niet te doen voor de gewone sterveling.

Deze ClimbPro functie heb ik helaas nog niet getest. Komende zomer wacht in de Provence een enorme reus op mij en wat fietsvrienden. Ik ben nieuwsgierig hoe de dwarsdoorsnede van de Ventoux eruit ziet. Ga ik door de getallen met afbeelding een klim nu eindelijk eens goed indelen?

Daarnaast hebben deze modellen een oplossing in petto voor de door veel wielrenners gevreesde hongerklop. Garmin heeft een functie toegevoegd om je er aan te herinneren dat je moet eten en drinken. Vooraf geef je aan hoeveel reepjes en drinken je meeneemt. Op basis van je route, tijd, gewicht en fitheid geeft je Garmin dan een waarschuwing. Nooit meer dorst en geen last meer van een leeg gevoel. Na afloop als ik thuis kom en mijn rit opgeslagen heb, kan ik opgeven hoeveel ik gegeten en gedronken heb. Dan heb je een indicatie of je onderweg voldoende eet en drinkt. Tijdens intensieve ritten transpireer ik veel. Of de hoeveelheid die ik moet drinken klopt, vraag ik mij af.

Ervaring met route en training

Veel theorie, veel nieuwe functies en niet te vergeten twee modellen om te testen. Eindelijk, alles is gelezen en ingesteld. Ik kan op pad. Vooral nieuwsgierig naar hoe vlot de modellen reageren ga ik de weg op voor een eerste test.

Om gelijk spijkers met koppen te slaan, navigeer ik een route terwijl ik een training volg. Hiermee sla ik twee vliegen in een klap. Daarnaast is het interessant om te zien hoe de Garmins omgaan met deze dubbele taak. De training staat gepland voor vandaag en deze verschijnt direct in het scherm. Dit komt door de koppeling met TrainingPeaks. Na mijn bevestiging ga ik op zoek naar een route. Deze haal ik uit de IQ app van Strava, maar dit had net zo goed Komoot kunnen zijn. Het wordt een rondje van 80 kilometer. Het duurt zo’n 45 seconden voordat de route helemaal berekend en geladen is. Eigenlijk best lang.

Onderweg loopt alles soepel. De aanwijzingen zijn duidelijk en prima te zien op het scherm. Omdat ik graag het scherm van de training primair gebruik, wisselen de Garmins automatisch als er een aanwijzing in beeld komt. Handig, want zo houd je de focus op je workout zonder verkeerd te rijden. De kaart is begrijpelijk en de aanwijzingen in tekst ondersteunen de route nog eens extra. Kom je op de route een gevaarlijk punt tegen zoals een scherpe onoverzichtelijke bocht, dan waarschuwt de Garmin je. In het begin is het gepiep even wennen, maar bij onbekende wegen ervaar ik het als bruikbaar.

Mocht je een keer verkeerd rijden of op een wegblokkering stuiten, dan is er geen nood. Beide modellen zijn vlot in staat om een alternatieve route te berekenen. Garmin maakt hiervoor gebruik van een soort heatmap, wegen waar fietsers veel rijden. Op deze manier zit je zo weer op de originele route.

Wanneer je na afloop van je rit alles opgeslagen hebt, halen de Garmins een heel rapport uit de kast. Hoeveel uur heb je nodig om van deze rit te herstellen. Is er een verbetering van je VO2 waargenomen. Feest, een nieuw FTP waargenomen! Al deze informatie komt kleurrijk in beeld. Ook de eerder genoemde functie over eten en drinken verschijnt op het display.

Opvallende snelheid en lange batterij

Waar er bij vorige modellen de nodige kritisch was over de snelheid van de Garmin computers, zie ik hier een duidelijke verbetering. De algemene snelheid van beide modellen heeft mij positief verrast. Je merkt duidelijk dat de bediening heel vlot gaat. Zowel met de knopjes van de 530 als op het touchscreen van de 830 loop je gemakkelijk door de menu’s. Er is geen sprake meer van stroperigheid. Waar ik bij de Egde 1000 in het verleden nog wel eens moest wachten tijdens het opstarten, zijn de nieuwkomers snel klaar voor gebruik.

Tijdens de testperiode krijg ik voor de 830 een software update voor mijn kiezen. Ook over dit onderwerp klonken in het verleden wel eens minder positieve geluiden. Garmin heeft zijn best gedaan en de update installeert snel. Mede door de vlotte herstart van het apparaat, zit ik binnen mum van tijd zit ik op de fiets. Zonder frustratie ga ik een rondje op pad.

De fietscomputers van Garmin moeten vijf uur langer meegaan. Twintig uur fietsen zonder een keer het stopcontact op te zoeken. Wat ik heel handig vind, is dat de computer tijdens het opstarten direct laat zien hoeveel capaciteit er nog over is. Kort maar duidelijk krijg je het batterijpercentage in beeld.

Beide modellen heb ik op de weg onder druk gezet en voor de review meerdere malen aan- en uitgezet. Na de koppeling met mijn smartphone heb ik gespeeld met de IQ apps. Voor gebruik hebben ze eenmaal de oplader gezien en verder niet. Een aantal ritten verder waarbij ik altijd routes genavigeerd heb, levert interessante informatie op. De batterij is nog boven de 30%. Uren op de fiets met het scherm aan, alle sensoren gekoppeld plus interactie met het workout-scherm levert voor de Garmins geen enkel probleem op. Tijdens deze ritten staan de fietscomputers constant in verbinding met mijn telefoon. Bluetooth mag dan een zuinig protocol zijn, het vraagt toch iets van de capaciteit. Dan te bedenken dat er ook nog een besparingsfunctie op zit waarmee je, met het scherm uit, nog langer kan fietsen.

Conclusie

Ik reed diverse ritten, trainingen en routes met beide modellen, die mij positief hebben verrast. Het imago van traag en stroperig heeft Garmin absoluut opgepoetst. De 530 en 830 zijn razendsnel in alle taken.

Na wat weken testen kan ik zeggen dat ik de batterij indrukwekkend vind. Beide modellen gaan lang mee ook als je veel van scherm wisselt en graag met je fietscomputer speelt tijdens je ritten.

Zowel de installatie als het kaartmateriaal heeft Garmin goed voor elkaar. Instellen met je telefoon is zo gebeurd en de kaart werkt snel en is compleet en duidelijk te navigeren.

De nieuwe anti-diefstal functie vind ik van toegevoegde waarde. Met iets meer ontspanning stapte ik het terras op zonder me veel zorgen te maken over mijn fiets. Garmin geeft met de ClimbPro functie voor in de bergen aan, niet stil te zitten. Ze blijven ontwikkelen en willen de fietser helpen en ontzorgen onderweg. Dat helpen geldt ook voor de toegevoegde MTB functies.

Aangezien we het over twee modellen hebben met minimale verschillen, is het belangrijk om deze verschillen af te wegen tegen de prijs. De losse 530 kost 299 euro en voor zijn duurdere broer betaal je 399 euro. De afweging die je moet maken zit hem in de bediening en de optie dat je flexibeler bent als het op routenavigatie aankomt. Heb je een hekel aan knopjes en ben je gek op een touchscreen, dan is de 830 voor jou een goede keuze. Ben je onderweg helemaal niet bezig met je Garmin en zeker niet geïnteresseerd om je route aan te passen, dan past de 530 prima in dat plaatje. Met de geïnstalleerde app als Komoot is deze tekortkoming overigens teniet gedaan. Beschik je nog niet over sensoren en wil je ook zuivere getallen van je cadans, snelheid en hartslag, dan betaal je per model nog 100 euro meer.

Verantwoording:
Wij hebben van Garmin twee exemplaren toegestuurd gekregen om te testen. Deze zijn na afloop geretourneerd. Er is geen bedrag betaald voor plaatsing van dit artikel.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.