Giant Revolt Advanced : Veelzijdige gravelbike
Verdwalen in het bos en net dat ene pad pakken wat op Strava amper gereden wordt. Het bijna dichtgegroeide weggetje inslaan om te ontdekken wat daar verborgen ligt. Deze manier van fietsen spreekt mij aan omdat ik het heerlijk vind om op onbekende plekken in het bos te fietsen. Volgens mij zijn we de gravelhype voorbij en is het al lang niet meer nieuw om off-road te gaan met een gravelbike. De gravel events schieten als paddenstoelen uit de grond en dat geldt ook voor het aantal verschillende fietsen dat voor gravel geschikt is. Giant, gaf ons de Revolt Advanced 0 mee om aan de tand te voelen.
Meer dan 45 jaar ervaring
Het begrip gravelbike is wellicht relatief nieuw, maar dat kan niet gezegd worden over Giant. Ze draaien al meer dan 45 jaar mee en zijn op vele vlakken actief in de fietswereld. Zo maakt het bedrijf uit Taiwan niet alleen racefietsen en mountainbikes, ze hebben ook een groot assortiment met kleding, accessoires, stadsfietsen en e-bikes.
In het peloton komen we de racefietsen van Giant tegen bij de Poolse ploeg van Greg van Avermaet, Team CCC. Zij hebben beschikking over de TCR Advanced SL en de Propel Advanced SL.
De grey teal gravelbike van Giant
Ik heb geluk, want het nieuwste 2020 Revolt model staat bij Giant in een groene uitvoering voor mij klaar. Met deze kleur, die te boek staat als grey teal, sla je geen modderfiguur in het bos. Sterker nog, de fiets gaat op aquarelachtige wijze op in een idyllische bosrijke omgeving en past hiermee perfect in het gravelplaatje. Want zeg nou zelf, een knappe foto van je vervoersmiddel mag toch niet ontbreken op Strava?
De fiets is beschikbaar in zes maten, lopend van XS tot en met XL. Hiermee bedienen ze een groot deel van de bevolking. Giant stelt bij de maatvoering op de website dat de gravelbike geschikt is voor personen vanaf 1 meter 55 tot en met 2 meter. Mijn testfiets is maat ML omdat met mijn 1 meter 81 als ‘gemiddeld’ te boek sta.
Giant positioneert deze fiets als allrounder. Dit is terug te zien in de geometrie. Een gravelbike moet zijn mannetje staan op het vlakke asfalt, maar moet uiteraard in het bos ook voldoende comfort bieden om soepel over een onverharde ondergrond te gaan. De houding die je op deze fiets aanneemt, heeft veel weg van een endurance-zit.
Praxis met Shimano en eigen merk
Ons testmodel is niet voorzien van een eenduidige afmontage. Zo heeft Giant voor een bottombracket en een carbon Zavante-crankset van Praxis gekozen met 48 x 32 tandjes. Op de rest van het schakel- en remmateriaal zien we Shimano Ultegra staan. Ultegra is een prima afmontage met een fijne staat van dienst, maar direct vraag ik me af waarom de fiets niet is uitgerust met de nieuwe gravelgroep van Shimano. Op dit model voor 2020 had de GRX-groep niet misstaan. Het antwoord is eenvoudig en heeft alles met planning en beschikbaarheid te maken. Op het moment dat Giant de Revolt voor 2020 aangekondigde, was de GRX-groep van Shimano simpelweg nog niet verkrijgbaar.
De CXR 1 wielen zijn van Giant zelf en afkomstig uit de crosswereld, wat qua ondergrond dicht tegen het gravel aanligt. De velgen zijn tubeless ready. Het rubber om de velgen levert Maxxis met een breedte van 40 mm. Op de Maxxis Velocita-banden vinden we een licht profiel terug, maar missen de grove noppen. Dit moet voor een reguliere gravelondergrond geen probleem zijn, al ben ik benieuwd wat de banden doen als ik met de fiets door de modder stuur of over losliggend zand ploeg.
Het stuur en de zadelpen zijn ook van Giant, maar verdienen bij deze fiets wat extra aandacht. Deze onderdelen zorgen bij mijn testexemplaar voor extra comfort en ontspanning omdat ze zijn uitgerust met D-Fuse technologie. D-Fuse absorbeert schokken onderweg en neemt overtollige vibraties weg tijdens het fietsen op ruig terrein. De naam is niet geheel verrassend ontleend aan de letter D. Het stuur en de zadelpen zijn namelijk gevormd naar de vierde letter van het alfabet. Het D-Fuse stuur loopt tevens iets taps naar je toe gezien vanaf het zadel. Deze lichte kromming zorgt ervoor dat je dichter op het stuur zit en komt het comfort ten goede. Je zit immers iets rechter op.
Op (gravel) pad
Een paar jaar terug kon het nog wel eens een uitdaging zijn om een goede gravelroute te vinden. Natuurlijk had je wel een standaard ritje door het bos of de vaste route richting het MTB-track, maar een aaneengesloten gravelpad was nog geen gemeengoed. Nu vraag en aanbod zijn samengekomen in de gravelmarkt heb je talloze routes, opties en variaties. Een site waar ik graag op kijk is gravelrides.cc. Hier vind je momenteel 81 routes door het hele land en het aantal loopt gestaag op. Op de site vind je een korte beschrijving van de route en kun je per track een GPX-bestand downloaden. Ook heb je de mogelijkheid om via de app Komoot de route binnen te halen of na te fietsen.
Ik schiet mijn zwarte Giant-jack aan en trek de schoencovers over mijn schoenen. Tijd om de fiets eens een aantal rondjes mee op pad te nemen. De ondergrond is voornamelijk gravel en fijn grind, maar ook asfalt, modder en mul zand. De veelzijdige fiets van Giant doet zijn ding en voelt zich hier goed op zijn plaats. Het valt mij direct op dat de Revolt, ondanks de comfortabele gravelgeometrie, echt vooruit wil. Het carbon frame is stijf en als de ondergrond het toelaat met droge gravelpaden of asfalt dan kun je goed gas geven.
Ik merk op deze iets hardere ondergrond dat de fiets dus goed geschikt is om ingezet te worden als woon-werk vervoersmiddel en dat hij daarom de term ‘allrounder’ met verve draagt. Voormalig Giant ambassadeur Laurens ten Dam zegt wel eens gekscherend dat een Revolt het enige is wat je nodig hebt. “Koop een wielset voor de zomer en gebruik hem als racer en wissel in de winter naar een alternatieve wielset met bredere banden voor het gravelen.” Commercieel geen handige uitspraak van Laurens, maar volgens mij slaat hij de spijker wel op zijn kop.
Genieten en ervaren
Tijdens een wat langere tocht op onverharde paden is het puur genieten. Het comfort wat dit gravelmonster biedt op onontdekte paadjes is prettig. De 40 millimeter brede banden zijn gevuld met 3 bar. Het advies van Maxxis wat op de banden staat, zit tussen de 2,5 en 4 bar in. Wat dat betreft zijn ze niet tot het uiterste opgepompt.
Wat ik mis aan de banden, en dit is voor mij het enige minpunt aan de fiets, zijn de noppen. Er zit een licht profiel op het rubber, maar zodra je door mul zand gaat of onverwacht door wat modder stuurt, merk je dat de fiets zoekende is. Leuk om mee te spelen is het natuurlijk wel, je leert er goed van sturen. Tegelijkertijd vind ik het ook lastig want je ontkomt er niet aan tijdens een rondje gravel dat je van het verharde gravelpad af gaat. Moet je hiervoor de fiets links laten liggen? Dat zeker niet. Een lagere bandendruk zorgt voor wat meer grip. Dan ga je op het vlakke en het asfalt iets minder rap in ruil voor meer controle. Het overwegen waard, net als een ander setje banden.
Over de overige onderdelen op de fiets niets dan lof. Op het Shimano Ultegra rem- en schakelmateriaal valt niets aan te merken. De combinatie met de Praxis-crank schakelt vlot en ik merk geen verschil met een reguliere crank van Shimano. De hydraulische remmen zetten je in no-time stil en om wat te spelen kan je er gaaf mee driften door de bochten. Buitenspelen voor volwassenen.
Conclusie
Voor een bedrijf is het een risico als je de term ‘allrounder’ op een fiets plakt. Enerzijds weet je natuurlijk wat de fiets kan en waar hij voor staat. Aan de andere kant moet dit ook maar zo ontvangen worden door het publiek. Ik kan mij goed vinden in de term en ga mee in de gedachtegang van Giant. Deze fiets kan uit de voeten, of liever gezegd uit de velgen, op meerdere terreinen. Met hard opgepompte banden vlieg je over het asfalt en met iets lagere bandendruk heb je comfort en ontspanning. Dat maakt de gravelbike geschikt voor meerdere terreinen en geeft je als fietser veel vrijheid en niet de beperking tot gravel alleen. Misschien daarom ook wel de keuze voor iets gladdere banden. Niet mijn voorkeur op gravelpaden, maar prima geschikt voor hoe de fiets gepositioneerd wordt.
Op onverhard terrein, waar ik de fiets het meest getest heb, ervaar ik voldoende comfort. Met 3 bar in de banden stuiter je niet alle kanten op en heb je op gravel nog steeds veel drive naar voren. De meeste oneffenheden worden door D-Fuse opgevangen en geneutraliseerd.
Het model dat ik getest heb heeft een adviesverkoopprijs van 3.599 Euro. Voor dit bedrag krijg je een carbon frame en voorvork met een Ultegra afmontage, een Praxis-crank en wielen met carbon velgen. Wil je een soortgelijke fiets en ben je van plan iets minder diep in de buidel te tasten, dan kan je bijvoorbeeld besparen op afmontage of het type wielset dat gemonteerd is. Giant beschikt ook over een aluminium versie van de Revolt, die vriendelijker geprijsd is.
Deze gravelbike van Giant heeft mij heel wat fietsplezier bezorgd en ik heb genoten van de onverharde kilometers. Ik vind de kleur fraai, het frame stijf en daarom ben ik bijzonder verrast door het geboden comfort. Een prima allrounder waar je echt mee voor de dag kan komen, zowel in het bos als op asfalt.
Dit zijn de details van ons testmodel:
Frame: Advanced-Grade Composite, 12x142mm thru-axle, disc
Vork: Advanced-Grade Composite, full-composite OverDrive steerer, 12mm thru-axle, disc
Deraileur: Shimano Ultegra
Stuur: Giant Contact XR D-Fuse
Stuurpen: Giant Contact 8-degree
Shifters: Shimano Ultegra
Remmen: Shimano Ultegra hydraulic
Crankset: Praxis M30 BB86
Voorbladen: Praxis Zayante Carbon 32/48
Cassette: Shimano Ultegra 11×34
Ketting: KMC X11SL-1
Wielen: Giant CXR-1 Composite WheelSystem
Banden: Maxxis Velocita 700×40
Zadel: Giant Contact SL
Zadelpen: Giant D-Fuse SL
Geteste maat: ML
Verantwoording:
WielerFlits heeft Giant gecontacteerd voor het maken van een artikel, waarna wij een testfiets ter beschikking hebben gekregen. Deze hebben wij na afloop geretourneerd. Er is geen bedrag betaald voor plaatsing of productie hiervan.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.