Giant toont vernieuwde Defy endurance racer
foto's: Giant
donderdag 14 september 2023 om 18:00

Giant toont vernieuwde Defy endurance racer

Materiaalzone In navolging van Liv heeft ook Giant zijn endurance racer van een update voorzien. Het Taiwanese fietsmerk presenteert vandaag de vijfde generatie van de Defy, die enkele honderden grammer lichter is dan zijn voorganger, terwijl het frame ook nog eens stijver is geworden.

Een fiets waarmee je comfortabel lange afstanden af kan werken, zonder in te boeten aan prestaties; dat is wat de Defy volgens Giant moet zijn. Geen laatste redmiddel als de jaren beginnen te tellen dus, maar een endurance racer. Daarvoor wilde Giant een fiets ontwikkelen die beter dan zijn voorganger was, zonder het ontwerp onnodig ingewikkeld te maken. Dat heeft de nodige gewichtswinst ten gevolge, tot maar liefst 293 gram (19,9%) bij de Advanced SL uitvoering.

Het frame voor de vlaggenschipserie van de nieuwe reeks, de Defy Advanced SL, weegt slechts 785 g (maat medium), wat een volledige 293 g (19,9 procent) lichter is dan het vorige topmodel van de vorige generatie. Tests tonen aan dat het nieuwe frame ook 28 procent meer trapefficiëntie biedt. Aan de voorkant weegt de vork die wordt gebruikt in de nieuwe Defy Advanced SL-serie 350 g, wat 15 procent lichter is dan de vorige generatie. En de nieuwe Contact SLR D-Fuse stuurpen is nu 8 procent lichter.

Geen vering, schokdempers of andere technologische toevoegingen dus. Om toch het comfort te vergroten, is de fiets van verschillende zogenaamde D-Fuse onderdelen voorzien, die wegtrillingen moeten absorberen zonder extra gewicht toe te voegen. Onder andere de zadelpen en het stuur komen uit deze lijn producten. Daarnaast zorgt de verlaagde staande achtervork en een nieuw ontworpen voorvork voor extra schokdemping. Die aspecten bij elkaar leiden – afhankelijk van het exacte model – tot maar liefst 42% meer flexibiliteit ten opzichte van zijn voorganger.

Omdat de Defy toch zijn mannetje moet kunnen staan als racer, is er ook gefocust op het stuurgedrag van de fiets. Zo zorgt een oversized balhoofdbuis voor extra stijfheid aan de voorkant, wat moet resulteren in scherp stuurgedrag. De ergonomische vorm van het stuur met kort bereik en een flare van 8 graden komt dan weer de stabiliteit van de fiets ten goede. Tot slot biedt de Defy ruimte aan banden tot 38 millimeter en is het frame voorzien van geïntegreerde bevestigingspunten voor spatborden.

De Giant Defy is beschikbaar als frameset en in zeven verschillende uitvoeringen, vanaf €2.799,-. Binnenkort lees je een uitgebreide review over de Giant Defy op WielerFlits.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.