INEOS Grenadiers reed Giro-tijdrit met opvallende innovatie
Materiaalzone Al enkele jaren maakt Classified met hun Powershift naafversnelling furore als een bijzondere innovatie in de wielersport. Nu lijken ze ook in de profsport meer voet aan de grond te krijgen, want een aantal coureurs van INEOS Grenadiers maakten tijdens de individuele tijdrit in de Giro d’Italia gebruik van de Powershift-naaf.
Op beelden is te zien dat in ieder geval Filippo Ganna, Geraint Thomas en Tobias Foss gebruik maken van Powershift. Jhonatan Narvaez kiest dan weer voor een ’traditionele’ afmontage, met twee voorversnellingen en een voorderailleur.
Verschillende media melden dat er gebruik gemaakt zou zijn van 66- of zelfs 68-tands voorbladen. Dat zou ervoor zorgen dat de coureurs het vlakke deel van de tijdrit op hoge snelheden kunnen afwerken. Daarnaast levert het enig aerodynamisch en mechanisch voordeel op (door lagere mechanische weerstand) ten opzichte van kleinere tandwielen, terwijl ook de kans op problemen met de voorderailleur wordt weggenomen.
Van een dergelijk groot tandwiel naar een kleiner tandwiel schakelen is technisch gezien niet mogelijk met Shimano-derailleurs, dus vandaar dat INEOS Grenadiers voor het Classified Powershift systeem heeft gekozen. Powershift ‘verkleint’ in feite de voorversnelling met factor 0,7 (0,686 om exact te zijn). Hierdoor hadden de coureurs het voordeel van het grote tandwiel op het vlakke, maar ook een ruim versnellingsbereik voor de steile slotklim.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.