Je ketting hot waxen is méér dan een marginal gain, ook voor de liefhebber
foto: Ward Mevis
Ties Wijntjes
maandag 17 maart 2025 om 19:27

Je ketting hot waxen is méér dan een marginal gain, ook voor de liefhebber

Materiaalzone In het profpeloton is het ondertussen de normaalste zaak van de wereld, terwijl ook steeds meer liefhebbers erop overstappen: Hot Wax als smeermiddel voor de ketting. Het lijkt een grote inspanning voor een marginal gain, maar ook voor de liefhebbers heeft de smeermethode veel voordelen in petto. WielerFlits legt uit.

Het Hot Waxen is een methode om kettingen te smeren die, zoals de naam al verraadt, op warme temperatuur gebeurt. Om precies te zijn, betreft het een warm bad van een specifiek soort wax, waarin de ketting wordt ondergedompeld. Dit zorgt ervoor dat gehele ketting goed in de wax wordt bedekt. Nog belangrijker is dat de wax ook goed ín alle afzonderlijke lagers van de kettingschakels trekt.

foto: Ward Mevis

Er zitten verschillende voordelen aan deze manier van het smeren van de fietsketting. Te beginnen met de efficiëntie van de aandrijflijn. Hot Wax zou ten opzichte van conventionele wax en een kettingolie namelijk zorgen voor minder mechanische weerstand. Dat komt allereerst door de methode waarop de wax is aangebracht. Door de ketting enkele minuten onder te dompelen komt het vet beter in en rondom de verschillende schakeltjes van de ketting te zitten dan als er koude wax wordt aangebracht.

Hoe gebruik je Hot Wax?
1. Zorg voor een volledig schone en droge ketting. Ook als de ketting nieuw is, is het van belang dat je de laag fabrieksvet eraf haalt met een speciaal ontvettingsmiddel.
2. Verwarm de wax in het speciale bad, tot deze geheel gesmolten is.
3. Dompel de ketting in zijn geheel onder in de wax en laat deze hierin enkele minuten liggen. Hoe lang dat precies moet, verschilt per merk en type wax.
4. Haal de ketting uit het wax-bad en hang deze op, zodat hij kan afkoelen naar kamertemperatuur en de wax kan stollen.
5. Breek alle schakels van de ketting, die door de wax eerst even vastzitten, en haal met een droge doek alle overtollige wax van de ketting.
6. Monteer de ketting weer op je fiets.
7. Na de eerste rit kan nog wat overtollig wax loskomen, haal dit van de ketting af met een droge doek.

Daarnaast is het efficiënter dan olie of wax doordat het minder vuil aantrekt. Dat is een voordeel wat pas iets later tijdens de rit optreedt, zo legt Dynamic Bike Care ons uit. De eerste tien à twintig minuten van een rit is een hoogwaardige kettingolie juist sneller, maar als de wax goed is ‘ingelopen’, gaat het zijn werk doen. Doordat de wax opdroogt, blijft er geen vuil aan de ketting plakken – iets wat bij olie wel het geval is. Dan levert de wax ten opzichte van olie een voordeel van ongeveer 3 tot wel 10 watt. Is er meer vuil in het spel tijdens de rit, dan treedt het voordeel al sneller op.

Bij het gebruik van Hot Wax dompel je de ketting voor enige tijd onder in een bad van warme wax – foto: Ward Mevis

En dat voordeel van een schonere ketting is voor de gemiddelde wieleramateur misschien wel het belangrijkste. Niet zozeer omdat het dus een mechanisch voordeel oplevert, maar omdat een schone ketting meer voordelen heeft. Zo zal je minder vaak je aandrijflijn moeten schoonmaken en is er tijdens je rit ook geen kans op een zwarte tattoo op je kuit door een vuile ketting.

Daarnaast zorgt een schone ketting ervoor dat je ketting significant langer meegaat. Het slijten van je ketting, cassette en tandwiel gebeurt niet alleen door de kracht die je erop levert, maar zeker ook door het vuil wat er tussen komt te zitten. Als je ketting schoner is, slijt deze dus minder snel waardoor je op termijn ook minder snel onderdelen hoeft te vervangen. Dat brengt dus weer een financieel voordeel met zich mee.

Ook ten opzichte van reguliere wax heeft hot wax een voordeel. Vaak blijft hot wax namelijk beter zitten dan reguliere wax, die wat sneller uit de ketting gedrukt kan worden. Zo kan het voorkomen dan de wax door één regenbui wegspoelt, waar Hot Wax vaak beter blijft zitten. Zo kan je dus veel langer doorfietsen met Hot Wax dan met reguliere wax.

Vooral dat laatste – en de schone ketting – is voor mij de reden dat ik als liefhebber zonder enige koersaspiraties ben overgestapt op Hot Wax. Afgelopen zomer fietste ik zo in twee weken ruim 800 kilometer door de Alpen zonder één keer mijn ketting opnieuw in te vetten, ook na meerdere regenbuien. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik het klusje wat Hot Waxen is als hobby-mecanicien best leuk vind om af en toe te doen.

foto: Ward Mevis

Tegelijkertijd kleeft er ook een nadeel aan hot wax: het is een bijzonder arbeidsintensieve manier van je ketting invetten. Je moet de ketting van je fiets halen, helemaal ontvetten, opdrogen, in het wax-bad leggen en na het afdrogen weer monteren op je fiets. Wil je dat proces wat efficiënter maken, dan kan je ervoor kiezen meerdere kettingen te gebruiken, die je dan gelijktijdig kan waxen. Wat daarbij ook scheelt, is dat als je de ketting opnieuw in het wax-bad legt je hem enkel met een droge doek hoeft schoon te maken als voorbereiding en je hem niet opnieuw geheel hoeft te ontvetten.

Daarmee is Hot Wax dus niet voor iedereen, want het vergt enige kennis van onderhoud aan de fiets en een kleine tijdsinvestering. Maar wie graag zelf wat onderhoud aan zijn fiets doet, vindt er een leuk klusje in wat ook nog eens enkele voordelen met zich meebrengt in de vorm van minder mechanische weerstand van de aandrijflijn en een schonere ketting.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.