Lazer Vento: De nieuwe helm van Wout van Aert
woensdag 30 maart 2022 om 18:00

Lazer Vento: De nieuwe helm van Wout van Aert

Dat het in de voorbeschouwingen gaat over hoe Wout van Aert de Ronde moet gaan winnen is niet meer in dan logisch. Maar in de slipstream van de sportieve bespiegelingen is er ook aandacht voor een debutant in de omkadering van de Vlaamse topfavoriet. Wout rijdt de Ronde van Vlaanderen namelijk met een geheel nieuw model helm van sponsor Lazer: de Vento.

In het pand van de Belgische helmfabrikant in Mechelen hangt een prachtig doek van Van Aert waarin zijn drie ritzeges in de Tour de France van vorig jaar zijn afgebeeld. Drie zeges in drie disciplines; het toont de veelzijdigheid van de renner nog maar eens aan. Met die veelzijdigheid in het achterhoofd is de Vento ontwikkeld. “We hadden Wout in gedachten toen we de Vento ontwierpen. De helm moet aerodynamica, verkoeling en lichtgewicht, drie cruciale factoren die een goede helm bepalen, verbeteren. Dat maakt de Vento een veelzijdige helm, op maat voor Van Aert,” zegt Peter Mortier – accountmanager bij Lazer.

In de helm is de nieuwste techniek van Lazer verwerkt: KinetiCore. Je kunt die het beste vergelijken met de kreukelzone van een auto. Bij een val absorbeert die kreukelzone de impact door als het ware in elkaar te vouwen. Waar je de kreukelzone van een auto aan de buitenkant niet kunt zien, lukt dat met KinetiCore van Lazer prima. Aan de binnenkant van de helm zie je een soort van stompe haaientanden uitgesneden in de schaal. De ruimte ertussen wordt bij een impact opgevuld doordat de ’tanden’ tegen elkaar aan vouwen en zo de kracht van de impact absorberen.

Lazer - Kineticore

Het is Lazers eigen variant van MIPS, het beschermende absorptienet dat gebruikt wordt in diverse helmen. Met dit verschil dat hier juist materiaal wordt weggehaald in plaats van toegevoegd. Het resulteert in een gewichtsreductie van 90 gram ten opzichte van de Bullit, de aerodynamische weghelm van Lazer. Daarnaast is (in vergelijking met de Bullit) de aerodynamica verbeterd met 2,3 procent en de ventilatie met 5,4 procent. Het zijn overigens cijfers van Lazer zelf.

Aan de Vento zijn nog een paar interessante features toegevoegd. Zo is het een stuk makkelijker de helmgrootte aan te passen door op het achterhoofd een rubber riem te scrollen. Zo kun je de helm groter maken als je er een petje of een helmmutsje onder wilt dragen en weer verkleinen als je het onderweg afdoet.

Nog vetter is het optionele LED-achterlichtje dat je op de helm kunt klikken. Superhandig als je na je clubwedstrijdje in de schemering naar huis rijdt of als je door slecht verlichte tunnels rijdt in de zomer op vakantie. Letterlijk in een handomdraai bevestig je het lichtje en met een beetje oefening lukt dat zelfs prima als je aan het fietsen bent. Zo kun je het lampje even aan of uit zetten zonder af te stappen. Het lampje is separaat te koop en past op iedere Lazer-helm met KinetiCore. Heb je een ouder model of een ander merk, dan kun je een klittenbandstrap aan je helm bevestigen.

Mooi, al die claims, maar waar de consument in de praktijk het meest mee te maken krijgt is de vraag of de helm een beetje lekker zit. Dat kunnen we bevestigend beantwoorden. De Vento zit heerlijk, ook na een paar uur op de fiets. De helm is veel beter aan je hoofd aan te passen dan eerdere modellen en zit daardoor robuuster om het hoofd, zonder ook maar een moment te knellen.

De Vento is merkbaar lichter dan de Bullit. Dat levert al meteen een comfortabeler gevoel op tijdens het rijden. In hoeverre de claim van de verbeterde ventilatie klopt hebben we nog niet kunnen testen, daar was het weer niet goed genoeg voor. En ook KinetiCore hebben we nog niet hoeven uitproberen. Gelukkig, want we hebben veel voor ons vak over, maar er zijn grenzen. We moeten daarom vertrouwen op de tests die Virginia Tech, het onafhankelijke testlab van de Virginia Polytechnic University in Blacksburg, voor Lazer heeft uitgevoerd en waar ze vijf op vijf scoorden op het gebied van veiligheid.

Al bij al is de Vento een flinke stap vooruit. En als Wout de Ronde van Vlaanderen ook daadwerkelijk wint met deze helm (in wegkoersen met zijn gebruikelijke Red Bull-print) op zijn hoofd, dan kun je met recht spreken van een daverende entree.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.