Ultra Cycling is op papier heel simpel
foto: Joris Knapen
Ties Wijntjes
dinsdag 15 oktober 2024 om 12:03

Ultra Cycling is op papier heel simpel

Materiaalzone Beginnen met Ultra Cycling is op papier zo simpel als op de fiets stappen en lange afstanden gaan rijden. Op papier, want er zijn tal van zaken om rekening mee te houden, waarmee je jouw eerste ultra wat makkelijker en aangenamer maakt. Zo ook op het gebied van materiaal. WielerFlits sprak met Jack the Ultra Cyclist, die enkele tips gaf op materiaalgebied om jouw eerste Ultra zo goed mogelijk te laten verlopen.

“Comfort is alles”, windt Jack er geen doekjes om als ik hem vraag wat het belangrijkste is op het gebied van materiaal voor Ultra Cycling. “Wat je je moet voorstellen is dat je gewoon super lang gaat fietsen, dus als ergens een pijntje of een probleem ontstaat, gaat deze enorm uitvergroot worden. Of dat nou een blessure of bijvoorbeeld pijn aan je voeten door strakke schoenen is. Uiteindelijk kan je langer doorgaan als je comfortabel bent, terwijl een snelle fiets je minder winst oplevert.”

Niet voor niets kiest Jack voor de Specialized Roubaix SL8, die bekend staat om zijn comfort door een aangename geometrie en demping in de stuurpen en de zadelpen. Een logisch advies zou dus zijn om je Ultra te rijden op een endurance racefiets, maar geheel realistisch is dat niet. Ook als je geen endurance racefiets hebt of geen nieuwe fiets wil aanschaffen, kan je met wat slimme aanpassingen aan je huidige fiets een hoop extra comfort vinden, legt Jack uit.

foto: Joris Knapen

“Het belangrijkste wat ik mensen aanraad is om een bikefit te doen, als ze dat nog niet hebben gedaan. Ook hier geldt weer: als jij misschien niet helemaal goed op de fiets zit en dit levert pijntjes op, wordt dat tijdens lange ritten alleen maar erger. Het is dus echt super belangrijk om op zoek te gaan naar de meest comfortabele houding.”

Daarnaast is het van belang datzelfde comfort te vinden in je contactpunten: het zadel, het stuur en de schoenen. “Logischerwijs is het super belangrijk het juiste zadel te vinden, maar mensen vergeten vaak dat ook de zeem van belang is. Er is niet een universeel goede zeem: je moet een zeem vinden die voor jóú persoonlijk werkt.”

Datzelfde geldt voor de schoenen. Dat klinkt wellicht als het intrappen van een open deur, maar is volgens Jack desalniettemin belangrijk om te benadrukken. “Echt veel meer mensen dan je denkt hebben niet de juiste maat schoenen, waardoor ze net iets te strak zitten en ze pijn in hun voeten krijgen. Of ze hebben de plaatjes niet goed afgesteld. Ook daar geldt: tijdens lange ritten is de kans gewoon veel groter dat dat in pijn gaat resulteren.”

Ook op het stuur kan je wat extra comfort vinden door het juiste stuurlint of door extra stuurlint te gebruiken. “Je kan ook een dubbel stuurlint wikkelen om je stuur. Als die laag wat dikker is heb je wat meer demping op je handen, dat vinden sommige mensen fijn maar is heel persoonlijk”, stelt Jack. En een laatste logische tip, is om voor bredere banden te kiezen. Doordat deze meer kunnen vervormen, bieden ze meer demping van het wegdek en worden trillingen door je lichaam dus verminderd.

foto: Joris Knapen

“Uiteindelijk geloof ik erin dat je niet geld uit moet geven aan dingen waarvan je sneller gaat fietsen, maar dingen waardoor je comfortabeler op de fiets gaat zitten. Dat comfort resulteert uiteindelijk alsnog in snelheid en dat je langer door kan gaan.”

Daarbij raadt Jack aan om alles wat je aan je fiets verandert uit te proberen. “Ik wilde bijvoorbeeld op een gegeven moment gaan fietsen met een extra tasje aan mijn frame. Ik begon met een stuurtasje maar daar kwamen mijn knieën tegenaan. Toen vond ik een frametas die relatief smal is, waarbij ik er niet tegenaan kwam. Dat zijn dingen die je uitvogelt als je het eerst probeert, dus dat helpt altijd”, sluit hij af.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.