Mathieu van der Poel reageert op materiaaltrend: “Ik vraag me af waar het eindigt”
Materiaalzone Al enkele jaren worden er met almaar bredere banden gekoerst. Was de standaard tien jaar geleden nog 23 millimeter, is het tegenwoordig normaal dat veel profs kiezen voor banden van 28 millimeter breed – of zelfs nog breder. Een verandering die ook Mathieu van der Poel niet is ontgaan. “Ik denk dat er ook een limiet aan zit.”
Meer comfort en lagere rolweerstand; dat zijn de voordelen van bredere banden. Zeker in wedstrijden waar de ondergrond niet enkel uit glad asfalt bestaat, is dan ook een belangrijke vraag voor ploegen welke banden het beste zullen presteren. Reden voor Cyclingnews om een onderzoek te doen naar verschillende bandbreedtes en het verschil in rolweerstand daarvan.Bij hetzelfde Britse medium reageert Mathieu van der Poel op de uitkomsten, waaruit zou blijken dat voor veel wielrenners 40 millimeter brede banden optimaal zouden zijn qua rolweerstand. Zo ver wil Van der Poel niet gaan, die laat weten sowieso niet een voorloper te zijn wat betreft het koersen met brede banden. “Vorig jaar was ik een van de weinige renners die nog met 28 millimeter brede banden reed, gewoon omdat ik ze wel fijn vond.”
“Het team reed al met 30 millimeter brede banden vorig jaar, dus dat is zeker een trend. Het grote voordeel met bredere banden is dat je met een lagere bandenspanning kan rijden en dat maakt natuurlijk een groot verschil op de kasseien. Er is een grote kans dat ik dit jaar met 30 millimeter brede banden ga rijden in de klassiekers”, legt hij uit.
Het onderzoek van de Engelstalige website richt zich volledig op rolweerstand, waar er in wedstrijden ook nog rekening gehouden dient te worden met aerodynamica, gewicht en – ook niet geheel onbelangrijk – het rijgedrag van een band. Van der Poel zullen we sowieso niet met de 40 millimeter brede banden zien omdat die simpelweg niet in zijn Canyon Aeroad passen.
Toch is ook de stap van 28 naar 30 millimeter brede banden de keuze waard, stelt MVDP. “Het verschil is niet zo groot, maar als je het vergelijkt met een 23 millimeter brede band, dan is het een enorm verschil. Ik vraag me af waar het eindigt. Je ziet al coureurs met banden van 35 millimeter breed in Roubaix, wat heel breed is”, legt de voormalig wereldkampioen uit.
“Ik denk ook dat er een limiet is. Er komt een punt dat als je nog breder gaat, je niet meer sneller gaat zijn”, stelt hij. Of het bij 30 millimeter brede banden blijft voor Van der Poel, of dat hij op termijn voor nog bredere banden kiest, valt dus nog te bezien.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.