Met deze vijf tips maak je jouw fiets voorjaarsklaar
foto: Concourse
Ties Wijntjes
vrijdag 22 maart 2024 om 07:45

Met deze vijf tips maak je jouw fiets voorjaarsklaar

Materiaalzone De temperaturen lopen op, de zon komt weer vaker tevoorschijn en de Vlaamse klassiekers zijn in volle gang. Dat kan maar één ding betekenen: het voorjaar is begonnen! Hoog tijd om ook niet alleen jezelf, maar ook je fiets weer in topvorm te brengen. WielerFlits zet enkele tips op een rijtje waarmee jij je fiets voorjaarsklaar maakt.

Grote kans dat je fiets de afgelopen winter heeft stilgestaan of slechts sporadisch het daglicht heeft gezien. Alle reden dus, om hem weer wat aandacht te schenken in aanloop naar de voorjaarsklassiekers. WielerFlits ging op bezoek bij de Amsterdamse fietsenzaak Concourse, een gecertificeerd Shimano Service Center, voor enkele onderhoudstips.

Check je remmen
De voornaamste reden om je fiets voor het nieuwe voorjaar even langs te lopen is de veiligheid. En welk onderdeel is dan het belangrijkste om te checken? Juist, de remmen. Dat tijdig tot stilstand kunnen komen of kunnen vertragen voor een bocht of andere weggebruikers belangrijk is, behoeft verder weinig uitleg.

Goed functionerende remmen zijn het belangrijkst – foto: Joris Knapen

Zorg er dus voor dat je voldoende remkracht hebt. Dat betekent dat je remblokjes (ongeacht of je velg- of schijfremmen hebt) nog voldoende remvlak moeten hebben en dus niet te versleten zijn. Datzelfde geldt voor je remschijven of de velgrand van je wielen.

Shimano Service Center
Om te garanderen dat Shimano-onderdelen optimale onderhoud krijgen, zijn er in de Benelux enkele honderden Shimano Service Centra. Daar werken gecertificeerde mechaniekers, die uitgebreide training hebben doorlopen om die certificatie te krijgen. “Er is dus wel enige sprake van garantie dat je fiets daar goed van terugkomt”, legt Milan ons uit. “Bijkomend voordeel is dat we met Shimano hebben afgesproken dat we garanderen dat je binnen afzienbare tijd geholpen wordt, dus je zal niet al te lang hoeven wachten.”

Tot slot is het belangrijk te checken of er nog genoeg spanning op je remmen staat. Voor velgremmen of mechanische schijfremmen gaat het dan om de spanning van de remkabel, terwijl het bij hydraulische schijfremmen om de druk in de remleidingen gaat. Als er in die remleidingen niet genoeg druk is, moet je deze misschien ontluchten of aanvullen met de juiste olie. Dat is best een technisch klusje waar je specifiek gereedschap voor nodig hebt, maar dat kan de lokale fietsenmaker uiteraard ook voor je doen.

Controleer het rubber van je banden
Als je fiets de hele winter heeft stilgestaan is het verleidelijk om te denken dat je er zo weer op kan springen, maar de omstandigheden kunnen ook vat op je tweewieler krijgen als je niet fietst.

Milan Hoogland, mechanieker bij de Amsterdamse fietsenzaak Concourse, legt ons uit waarom. “Door temperatuurverschillen en vochtige omstandigheden kunnen er vaak kleine scheurtjes ontstaan in het rubber, wat de kans op lekrijden behoorlijk vergroot. Ook als je fiets in de winter heeft stilgestaan, is het dus belangrijk even te checken of je nieuwe buitenbanden nodig hebt, zodat je niet binnen de kortste keren een lekke band hebt.”

Laat je lagers controleren
Dit is een wat lastiger klusje, maar evengoed van belang. Niet enkel voor de levensduur van je fiets en zijn onderdelen, maar ook voor je veiligheid. “Als je balhoofdlager over zijn levensduur is, kan de fiets wat moeilijker gaan sturen. Daar heb je op zich niet meteen last van, maar wat kan gebeuren is dat als je je handen van het stuur haalt, je stuur vervolgens niet meer vrij beweegt, met als gevolg dat je een nare valpartij kan maken”, legt Milan ons uit.

Mechanieker Milan Hoogland – foto: Concourse 

Het lastige aan het controleren van lagers, is dat niet zichtbaar is wanneer een lager onderhoud nodig heeft. Wel is het vaak voelbaar, als de beweging van de lager duidelijk stroperig of ruw verloopt. Milan raadt aan daarmee naar een Shimano Service Center te gaan. “Wat wij vaak doen – en dat komt ook voort uit Shimano-trainingen – is dat we de fiets ophangen en hem samen met een klant even langslopen. Dan kun je mensen meenemen in het verhaal van het onderhoud en ze uitleggen wat ze allemaal zien en voelen. Je hoeft die onderdelen niet zelf te vervangen, maar zo leer je als fietser wel herkennen wanneer je fiets iets nodig heeft.”

Service je aandrijving
Een wat meer voor de hand liggende groep onderdelen die wat aandacht verdient, is de groepset. Om specifieker te zijn: de bewegende delen van je groepset. Je ketting, cassette, kettingbladen en derailleurwieltjes kunnen zomaar gaan roesten als ze in een vochtige ruimte stilstaan, of misschien zijn ze gewoon nog vies van de laatste rit.

Grote kans dat je ketting en cassette wel een schoonmaakbeurtje verdienen – foto: Joris Knapen

Dus is schoonmaken sowieso een pre, maar wie weet is er wel het een en ander aan vervanging toe. Of dat nodig is, kan je met een specifiek meetinstrumentje controleren. Als je dat niet hebt, is dat ook iets wat de lokale fietsenmaker voor je kan doen; leer je gelijk weer wat over je fiets.

Stap over op een kettingwax
En als die groepset weer in orde is, dan is het kwestie hem goed te onderhouden. Ook daarvoor heeft Milan tot slot nog een tip. “Dat is vooral een kwestie van goed schoonhouden, zonder al te agressief te poetsen. Daarnaast raad ik mensen altijd aan een kettingwax te gebruiken. Dat lost wat sneller op, maar trekt veel minder vuil aan en is op de lange termijn goed voor de levensduur van je aandrijving.”


Is jouw fiets toe aan een onderhoudsbeurt? Via deze link vind je een Shimano Service Center bij jou in de buurt


Verantwoording:
Dit artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits. Shimano is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.