Nieuwe fiets in WorldTour-peloton: dit weten we over materiaalwijzigingen in 2025
foto: Cor Vos
dinsdag 19 november 2024 om 18:30

Nieuwe fiets in WorldTour-peloton: dit weten we over materiaalwijzigingen in 2025

Materiaalzone Het wegseizoen zit erop, dus voorzichtig beginnen we alweer vooruit te blikken op het nieuwe wielerseizoen. Zo ook op het vlak van materiaal, waar vooralsnog weinig grote veranderingen op til lijken te zijn. WielerFlits zet enkele wijzigingen wat betreft materiaalsponsoren in de WorldTour op een rij.

Astana
De grootste nieuwe materiaalsponsor, zien we bij Astana-Qazaqstan. De Kazachse ploeg gaat vanaf volgend seizoen verder onder Chinese vlag, dankzij de nieuwe hoofdsponsor XdS Carbon-Tech. De ploeg zou XdS (Carbon-Tech)-Astana Qazaqstan gaan heten, terwijl ze op fietsen van de nieuwe hoofdsponsor gaan rijden.

foto: X-account @lucasaganronald

Die carbonproducent heeft namelijk ook eigen fietsen, onder de noemer X-Lab. Volgens Cyclingnews zou de ploeg gebruik gaan maken van de aerodynamische AD9 en de lichtgewicht RS9. Deze week verschenen de eerste vermoedelijke beelden, waarop de AD7 of de AD9 zichtbaar is. Dat er nieuwe fietsen komen, staat vast. Het team heeft op sociale media al afscheid genomen van Wilier. Welke nieuwe fietsen er exact komen en of er nog andere nieuwe materiaalsponsoren aanhaken, blijft nog even afwachten.

Uno-X
Ook buiten de WorldTour zijn enkele nieuwe fietsen te melden. Zo gaat het Noorse Uno-X over op een nieuwe fietssponsor, al is dat een merk wat we iets beter kennen: het Belgische Ridley. De fietsproducent, van moederbedrijf Belgian Cycling Factory, was jarenlang de trouwe sponsor van Lotto Dstny en zijn voorgangers. De Belgische ploeg koos dit seizoen echter voor Orbea, dus was het tijd voor Ridley om een nieuwe profploeg te zoeken.

Coureurs van Uno-X zijn al gespot op een nieuw model van Ridley – foto: instagram-account @Cyclingspy

Die vonden ze dus in de vorm van het Scandinavische collectief. Daar nemen ze afscheid van Dare, een merk wat juist door die ploeg significant aan naamsbekendheid won. Voorlopig lijkt de Taiwanese fietsfabrikant nog geen nieuwe profploeg te gaan sponsoren.

Euskaltel-Euskadi
Euskaltel-Euskadi maakte de afgelopen seizoenen gebruik van fietsen van het Baskische Orbea. Lokale media melden echter dat de eveneens Baskische ploeg volgend jaar op andere fietsen te bewonderen zal zijn. De ploeg blijft wel trouw aan hun erfgoed en kiest voor een ander merk uit het Baskenland: Mendiz.

Dat fietsenmerk werd in 1984 opgericht door voormalig coureur en ploegleider Eusebio Vélez de Mendizábal. Euskaltel zou met meerdere fietsenmerken hebben gesproken, waaronder BH, Berria en Van Rysel, maar uiteindelijk is de keuze op Mendiz gevallen. Onder meer de Nederlanders David Dekker en Danny van der Tuuk zullen volgend jaar dus op nieuwe fietsen hun kilometers afwerken.

Team dsm-firmenich PostNL
Ook bij Team dsm-firmenich PostNL stapt men over op een andere fietsenconstructeur. De Nederlandse formatie gaat volgend seizoen rijden op fietsen van Lapierre, bevestigen meerdere bronnen aan WielerFlits. Het Franse merk neemt de plek in van Scott, dat sinds 2021 de fietsleverancier was van het Nederlandse WorldTeam. Na een samenwerking van vier seizoenen is het aflopende contract niet verlengd.

Voor Lapierre betekent het een terugkeer op het hoogste wielerniveau. Vorig jaar verdwenen ze uit het peloton nadat ze ruim 22 jaar de trouwe fietssponsor waren van Groupama-FDJ. De wisseling is enigszins opvallend, want afgelopen zomer had de ploeg van Iwan Spekenbrink al nieuwe fietsen voor 2025 bij Scott besteld.

FDJ-SUEZ
Tot slot zien we nog een grote materiaalswitch in het vrouwenpeloton. Daar stapt FDJ-SUEZ namelijk over van Lapierre op fietsen van Specialized. Dat zou onder meer zijn vanwege de overstap van Demi Vollering naar de Franse ploeg; het Amerikaanse fietsenmerk zou een groot deel van het salaris van Vollering betalen.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.