Onrust in de industrie, aerodynamica en nieuwe fietsen: dit worden de materiaaltrends van 2025
Materiaalzone We zitten al een kleine maand in 2025, maar toch blikken we op WielerFlits nog één keer vooruit. Met Velofollies net achter de rug, kijken we vooruit op het materiaaljaar 2025, waar we ook de nodige noviteiten en nieuwe trends verwachten. Op de beursvloer spraken we met tal van merken en industry insiders om te horen wat we in het nieuwe jaar kunnen verwachten op het gebied van wielermateriaal.
Laten we beginnen met het slechte nieuws: de wielerindustrie verkeert nog altijd in woelig vaarwater. Velen zagen 2024 als een overgangsjaar, na een coronaperiode waarin verkoopcijfers tot ongekende hoogte groeiden in de wielerindustrie. Het merendeel van de experts zal ondertussen zeggen dat ook 2025 als een dergelijk overgangsjaar gezien kan worden.
Alhoewel de voorraden (en dus overschotten) aan het verkleinen zijn, is de liquiditeit bij veel bedrijven in de wielerindustrie nog altijd ondermaats. Met andere woorden: er moet bij veel bedrijven nog steeds bespaard worden om weer een financieel gezonde bedrijfsvoering te kunnen hanteren. De industrie richt zich dus beetje bij beetje op, maar is zeker nog niet helemaal uit het dal gekropen.
Hot wax
Bij topploegen is het steeds meer aan de orde van de dag, maar dit jaar verwachten we dat het ook aan populariteit gaat winnen onder het grote publiek: hot wax. Deze manier van het invetten van de ketting zorgt voor nog lagere mechanische weerstand dan met ‘normale’ wax het geval is. Reden voor wielerploegen om er gebruik van te maken, want het levert weer een paar watt winst op.
Liefhebbers van sleutelen aan de fiets hebben het de afgelopen jaren ook al ontdekt, maar nu steeds meer onderhoudsmerken producten voor het hot waxen ontwikkelen, wordt het ook onder een breder publiek bekend en voor een breder publiek beschikbaar. Binnenkort lees je op WielerFlits dan ook alle ins en outs over hot wax.
Brede banden
Deze voorspelling kunnen we eigenlijk al jaren recyclen, maar ook dit jaar verwachten we weer dat we alsmaar bredere banden gaan zien op racefietsen. In het profpeloton zijn 28 millimeter brede banden de standaard, enkele uitzonderingen daargelaten, maar dat zou dit jaar zomaar nog wat breder kunnen worden. Kijk dus niet raar op als er vaker en vaker 30 millimeter brede banden gebruikt gaan worden.
Ook voor de consument blijken wegbanden steeds breder te worden. Pirelli verbaasde bijvoorbeeld met een (overigens amper leverbare) 40 millimeter brede band, die ideaal is als je veel over slecht wegdek rijdt of wat licht gravel tijdens je trainingsritjes mee wil nemen. Zó breed wordt wellicht niet de nieuwe standaard, maar steeds meer wielrenners lijken ook te kiezen voor een beetje extra comfort en grip ten koste van een paar watt.
Aero is alles
Toen Ridley recent de nieuwe Noah Fast presenteerde schreven ze ‘Aero is everything’. Dat is een leus die wel vaker gehanteerd wordt door wielerliefhebbers die kicken op absolute snelheid, maar dit jaar weer meer dan ooit lijkt te gelden. Al jaren speelt aerodynamica een almaar grotere rol in de wielersport, maar nu lijkt de volledige aero-bike een comeback te maken. Want naast Ridley waren het onder meer Van Rysel en Colnago die volwaardige aero racers introduceerden.
De afgelopen jaren zagen we juist veel fietsmerken die zich richtten op één racefiets die zowel bergop als op het vlakke kon presteren, maar nu zien we weer merken die kiezen voor een klimfiets en een aerodynamische racer. Dat betekent niet dat we verwachten dat alle merken zich volledig op aero-bikes gaan storten, maar het onderscheid tussen lichtgewicht en aerodynamica lijkt weer wat sterker te worden.
Dat geldt niet enkel voor racefietsen, maar ook voor onderdelen, kleding en andere accessoires. Helmen, brillen, sokken en alle andere accessoires worden tot op de laatste halve watt geoptimaliseerd om zo snel mogelijk te zijn. En dan is er nog de aerodynamicasensor die we steeds vaker zien, zoals Body Rocket, die van aerodynamische optimalisatie ook meer en meer een toegankelijk concept maken voor de alledaagse wielrenner.
Kortere cranks worden de norm
Vorig jaar spraken we al over kortere cranks, maar dit jaar lijkt die trend flink door te zetten. Na Tadej Pogacar lijkt Wout van Aert de volgende prof te zijn die op radicaal kortere cranks zijn wedstrijden af gaat werken. Bovenal gaat het ‘grote publiek’ er dit jaar meer en meer kennis mee maken, want onderdelenfabrikanten SRAM produceert steeds kortere cranks, terwijl fietsmerken steeds meer kiezen voor kortere cranks op kleine frames.
Afgelopen seizoen waren kortere cranks daardoor nog iets voor de fanatici of wielernerds, maar dit jaar verwachten we dat de trend definitief voet aan de grond krijgt onder amateurs. Het is niet meer een keuze die de liefhebber zelf zal moeten maken, maar eentje die meer en meer door fietsmerken voor de consument wordt gemaakt.
Nieuwe fietsen
En dan is er nog een blik aan racefietsen waarvan we dit jaar zomaar eens een nieuw model zouden kunnen gaan zien. Alhoewel nog niet bijzonder oud, zou de Cervélo S5 zomaar aan vervanging toe kunnen zijn. In 2022 werd de fiets gepresenteerd aan het grote publiek, die enkele kleine wijzigingen ten opzichte van het model uit 2018 was ondergaan. Een nieuwe aero racer van het Amerikaanse merk zou dus geen verrassing zijn.
Een andere aero bike die gezien de leeftijd wel eens een update zou kunnen krijgen, is de Merida Reacto. Alhoewel dat frame al behoorlijk flinke buizen heeft, maakt het zeker nog niet optimaal gebruik van de in 2023 door de UCI geïntroduceerde 1:8-regel, waardoor buizen een stuk langer mogen zijn dan voorheen. Dat geldt ook voor Wilier’s Filante SLR, wat het Italiaanse merk zelf hun aero-bike noemt. Met zijn introductie in 2019, zou ook die zomaar vernieuwd kunnen worden.
Tevens verschenen er vorig jaar beelden van Lachlan Morton, die reed op wat een nieuwe Cannondale Synapse leek, het endurance model van het Amerikaanse merk. Een update daarvan lijkt dus aanstaande. Tot slot zouden wij niet verbaasd opkijken als BMC de Teammachine SLR zal vernieuwen. De lichtgewicht racer wordt gebruikt door Tudor en dateert ‘alweer’ van 2021, dus de presentatie van een nieuwe variant is niet ondenkbaar.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.