Op onverharde wegen is iedere schakelbeweging cruciaal
foto: Yorit Kluitman/Shimano
Ties Wijntjes
donderdag 3 oktober 2024 om 11:55

Op onverharde wegen is iedere schakelbeweging cruciaal

Ride Schakelen op gravel in een performance-jasje. Dat moet de nieuwste versie van de elektronisch geschakelde variant van gravelgroepset GRX kunnen. RIDE Magazine probeerde het op een gedeelte van het Tour-parcours van dit jaar.


Voor me zie ik een dikke wolk stof, terwijl ik onder mijn banden de onverharde Chemin Blanc van de Champagne-streek hoor knisperen. Over een kleine vier uur dendert het Tourpeloton hier overheen, maar eerst is het aan mij om de gravelstroken van de Tour onveilig te maken.

Gravel is niet het eerste waar je aan denkt als je een Touretappe gaat fietsen. Toch was dit jaar één van de meest besproken etappes de rit rondom Troyes, met zijn veertien gravelstroken. Toen ik van Shimano de vraag kreeg of ik een paar dagen naar Frankrijk wilde komen om de Tour én de graveletappe van binnenuit mee te maken, hoefde ik niet lang na te denken. Die uitnodiging was natuurlijk niet toevallig, want de onderdelengigant had kort daarvoor een nieuwe elektronisch geschakelde variant van gravelgroepset GRX gepresenteerd. Schakelen op gravel in een performance-jasje, zeg maar. 

Vorig jaar voegde Shimano al een kransje toe aan hun mechanisch geschakelde GRX-groepset, maar deze zomer presenteerde ze de elektronisch geschakelde variant daarvan. Onder meer de ergonomie van de remgrepen is vernieuwd, waardoor deze beter aansluit op sturen met uiteenlopende beugels en er minder drukpunten op handen zouden ontstaan door groter contactoppervlak. Je kunt de nieuwe groepset ook verbinden met zogenaamde satellite shifters; extra schakelknopjes. Zo kun je op andere posities op je stuur dan de remgrepen je derailleurs bedienen, of andere elektronische apparaten zoals verlichting of fietscomputers aansturen.

De achterderailleur is voorzien van Shadow RD+ technologie, wat in feite een clutch-systeem is dat de ketting onder meer spanning brengt. Tot slot is de kettinglijn 2,5 millimeter naar buiten geplaatst. De kettinglijn is de positie van de kettingbladen ten opzichte van de trapas. Door deze verder naar buiten te plaatsen, is er ook ruimte voor bredere banden.

Stofhappen
We starten in het miniscule dorpje Beurey. Het is precies wat je je voorstelt van een typisch Franse dorpje in de Tour: jarenlang gebeurt er niks behalve de jaarlijkse barbecue en het bijbehorende vuurwerk op
Quatorze Juillet, maar wanneer de Tour passeert staat de boel op stelten. Versieringen van de dorpskern, grote spandoeken en iedere levende ziel staat langs de weg, om die twee minuten van ’s werelds grootste wielerkoers in hun dorpje mee te maken. Het is de stilte voor de storm als wij met onze rit beginnen, maar dat er iets aan zit te komen is onmiskenbaar.

Reportage Shimano GRX Di2
In de RIDE Magazine Najaarsgids (€9,95) lees je een reportage over Shimano GRX Di2. Je leest uitgebreid over de techniek die schuilgaat in deze gravelgroepset en waarom het elektronisch schakelen niet alleen een leuke gadget is, maar je rit ook wel degelijk beter maakt. Lees het verhaal in het 172 pagina’s tellende blad van RIDE. Bestel jouw exemplaar van het najaarsnummer 2024 van RIDE Magazine hier!

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.