POC presenteert opvallende nieuwe aero-helm van EF Education
Materiaalzone Hij was al lange tijd in het peloton te bewonderen: de nieuwe aero-helm van POC, die meer deed denken aan een tijdrithelm dan een ‘reguliere’ helm. Nu heeft de helmen- en brillenfabrikant hem ook officieel gepresenteerd als de POC Procen Air.
Het ontwerp is tot stand gekomen aan de hand van de Procen tijdrithelm en in samenwerking met EF Education-EasyPost. Nadat ze die helm van betere ventilatie voorzagen, kwamen ze tot de conclusie dat die helm daardoor mogelijk ook voor ritten in lijn geschikt zou zijn. Die ventilatiegaten aan de voorkant van de helm zorgen overigens niet alleen voor verbeterde ventilatie, maar reduceren ook luchtweerstand, doordat er minder stilstaande lucht voor de helm is.
Een ander belangrijk thema tijdens de ontwikkeling, was veiligheid. Door een geïntegreerde lens toe te voegen, met een breed gezichtsveld, moet het zicht van de gebruiker goed behouden blijven. De lens is voorzien van een magnetische sluiting, waardoor hij ook aan de achterkant bevestigd kan worden als de gebruiker zonder lens wil rijden. Dat is zo ontworpen dat als de lens aan de achterkant vastzit, het niet tegen de nek aan komt.
Daarnaast is het gedeelte van de helm rond de oren zo ontworpen dat deze niet alleen aerodynamisch is, maar ook het gehoor van de gebruiker ten goede moet komen. Dat is gedaan door de turbulentie rond de oren te verminderen. Dit zou ook weer bijdragen aan de veiligheid van de gebruiker, die zo beter kan horen wat er in het peloton om hem/haar heen gebeurt.
Vergeleken met de Ventral, de huidige aero-helm van POC, zou de Procen Air 5 tot 18 watt sneller zijn, afhankelijk van de snelheid. De helm weegt 350 gram.
Al die aerodynamische winst komt ook met een prijskaartje: de helm kost maar liefst €400,-.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.