Rapha noteert zevende jaar op rij rode cijfers: ruim €25 miljoen verlies
Materiaalzone Rapha heeft deze week hun jaarcijfers over 2023 gepubliceerd en die zijn voor het zoveelste jaar op rij allerminst positief. Het afgelopen kalenderjaar leed het Britse bedrijf maar liefst 21 miljoen pond (oftewel ruim 25 miljoen euro) verlies.
Niet enkel de financiële cijfers vallen tegen. Zo zag het merk haar aantal nieuwe online klanten dalen van 148.000 naar 118.000, terwijl ook het aantal leden van de Rapha Cycling Club significant daalde, van 22.000 naar 18.000. Desalniettemin blijft het kledingmerk positief. “In een situatie van aanhoudende turbulente en concurrerende post-pandemische fietssector, evenals het afgenomen consumentenvertrouwen in verschillende belangrijke markten, is Rapha haar kernactiviteiten blijven versterken”, stelt het bedrijf in haar rapport.
Toch is het niet het eerste teken dat Rapha in zwaar weer verkeert. Zo werden eerder dit jaar ook al zes van de acht medewerkers op het Noord-Amerikaanse hoofdkantoor in Bentonville ontslagen. Daarmee is Rapha het zoveelste bedrijf wat het flink te verduren krijgt in een voor de wielerindustrie woelige periode.
Door voorraadperikelen en tegenvallende verkopen, hebben veel wielermerken het na de coronapandemie financieel lastig gekregen. Zo verminderde Trek hun totale uitgaven dit jaar met 10%, terwijl een vooraanstaand merk als Giant een miljoenenverlies leidde en onderdelengigant Shimano de omzet met miljoenen zag dalen. In Nederland is het onder meer Accell Group dat in de hoek zit waar de klappen vallen. Het in Heerenveen gevestigde bedrijf kondigde recent echter een herkapitalisatie aan en durft voorzichtig weer vooruit te kijken.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.