Review: 4iiii Precision 3+ vermogensmeter
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
vrijdag 1 september 2023 om 08:30

Review: 4iiii Precision 3+ vermogensmeter

Materiaalzone Vermogensmeters worden steeds gangbaarder in de wielersport. Profs en amateurs maken er gretig gebruik van en steeds meer fietsen worden zelfs standaard geleverd met een vermogensmeter. WielerFlits test de Precision 3+ vermogensmeter van 4iiii.

Vermogensmeters zijn er in verschillende soorten en maten. Een van de meest toegankelijke typen vermogensmeters, is het soort vermogensmeter dat in de crank zit. Dat is ook het type vermogensmeters dat 4iiii aanbiedt.

Dan hebben we het wel over de enkelzijdige vermogensmeting, waar enkel in de linkercrank het vermogen wordt gezeten en dit wordt verdubbeld om het totale vermogen te berekenen. Er is ook dubbelzijdige crank-vermogensmeting; daar wordt het vermogen in zowel de linker- als rechtercrank gemeten.

Benieuwd naar de precieze werking van vermogensmeters? In dit verhaal leggen we samen met 4iiii uit hoe vermogensmeters werken.

De 4iiii Precision 3+ is zoals de naam doet vermoeden de derde generatie van 4iiii’s Precision vermogensmeter. Ten opzichte van zijn voorganger biedt deze derde generatie vooral een verbeterde batterijduur; je kan er maar liefst 800 uur mee fietsen. Als de batterij leeg is, vervang je deze makkelijk; het is een CR2032 knoopcelbatterij.

Om de vermogensmeting accurater te maken, is de Precision 3+ voorzien van zogenaamde Automatic Terran Selector. Dit houdt in dat de crank oneffen terrein herkent en de vermogensmeting daarop aanpast zodat deze op verschillende soorten ondergrond accuraat blijft.

Dat zit als volgt: normaliter wordt de cadans gemeten middels een versnellingsmeter. Op oneffen ondergrond is dit minder accuraat, dus switcht de Precision 3+ naar cadansmeting via een gyroscoop. Het nadeel aan deze gyroscoop is dat deze meer stroom verbruikt. Door te wisselen tussen de versnellingsmeter en de gyroscoop is de vermogensmeting dus altijd accuraat, maar gaat de batterij ook zo lang mogelijk mee. De vermogensmeter is accuraat tot ±1%, claimt 4iiii.

Gebruiksgemak ten top
De 4iiii Precision 3+ vermogensmeter is dus een crank, met daarin de vermogensmeter verwerkt. Dat maakt de montage erg simpel. Het is een kwestie van de reguliere crank van je fiets verwijderen en vervolgens de nieuwe crank monteren. Dat laatste betekent dat je twee boutjes en een dopje vast moet draaien. Voor dat laatste dopje heb je een speciaal sleuteltje nodig, maar los daarvan is het een uiterst simpel klusje.

Monteren van de crank is heel simpel

Na de fysieke installatie van de crank, is het een kwestie van verbinden met je fietscomputer of trainingsprogramma. Dat verschilt dus enigszins per apparaat, maar is ook in het merendeel van de gevallen snel geregeld. Tot slot is het van belang een nulmeting te doen, oftewel: het kalibreren van de vermogensmeter.

Die kalibratie is niet alleen bij het eerste gebruik, maar eigenlijk bij aanvang van iedere rit van belang, zo legde Mac Potter ons eerder uit. Die kalibratie stuur je aan vanaf je fietscomputer, waarna je simpelweg de crank in de positie verticaal naar beneden moet zetten en enkele seconden moet wachten. Wederom: kind kan de was doen.

Bij de 4iiii Precision 3+ (niet bij de ‘reguliere’ derde generatie), kan je de crank ook nog verbinden met Apple’s Find My-programma. Hierdoor kan je de crank dus inzetten als GPS-tracker om je fiets te kunnen volgen, mits je een Apple-device hebt. Een fraai detail.

Ook deze verbinding is vrij makkelijk te maken. Om de bluetooth-functie van de crank te activeren moet je drie keer het batterijtje uit de crank halen en terugplaatsen, waarna je vanuit de Find My applicatie op een Apple-apparaat de crank kan verbinden. Gebruik van de Find My-functie verminderd de batterijduur wel enigszins: van 800 uur gaat deze omlaag naar 550 uur.

Met de crank geïnstalleerd en verbonden is het gebruik van de vermogensmeting enkel nog een kwestie van aflezen op je fietscomputer of trainingsprogramma: ook simpel dus. Dat is ook gelijk het grote voordeel aan een in de crank geplaatste vermogensmeter: de gebruiksvriendelijkheid. Installeren, verbinden en het verdere gebruik zijn stuk voor stuk erg eenvoudig.

Toch zijn er twee kleine nadelen aan de vermogensmeters van 4iiii. Te beginnen met de compatibiliteit: 4iiii ontwikkelt enkel vermogensmeters die te monteren zijn op Shimano groepsets. Als je SRAM of Campagnolo op je fiets hebt, kan je dus geen gebruik maken van de vermogensmeters van 4iiii.

Daarnaast is de enkelzijdige vermogensmeting in de crank niet zo accuraat als andere soorten vermogensmeters die wel aan beide kanten meten. Slechts zelden produceer je precies evenveel vermogen met beide benen, waardoor de lezing van een enkelzijdige vermogensmeter mogelijk iets afwijkt van de werkelijke waarde. Overigens biedt 4iiii ook dubbelzijdige vermogensmeters aan, maar deze zijn dus significant duurder.

En laat de prijs nou net een voordeel zijn van de 4iiii Precision 3+. Met zijn €359,- voor een Ultegra crank, is het apparaat relatief goedkoop vergeleken met andere soorten vermogensmeters.

De 4iiii Precision 3+ is daarmee bovenal een vermogensmeter die het registreren van vermogen beschikbaar maakt voor een brede groep gebruikers, door de relatief lage prijs en het grote gebruiksgemak. Voor de echte fanatici is de wat meer accurate dubbelzijdige vermogensmeting aantrekkelijker, maar voor het merendeel van de gebruikers zal de 4iiii Precision 3+ een ideale entree zijn tot de wereld van vermogensmeting.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.