Review: CyclOn Premium Graphene Hot Wax, makkelijk in gebruik én snel
Materiaalzone Als je wil zorgen dat je aandrijflijn zo efficiënt mogelijk loopt, dan kan je dat doen met zogenaamde Hot Wax. Door je ketting onder te dompelen in een bad hete wax wordt iedere schakel perfect gedekt met efficiënte smering. Daarom ontwikkelde CyclOn de Premium Graphene Hot Wax, om mechanische weerstand tot een minimum te beperken. WielerFlits onderwierp de nieuwe wax van het Nederlandse merk aan een grondige test.
Tegelijkertijd kan het aanbrengen van die hot wax best een lastig klusje zijn, wat reden was voor CyclOn om een Hot Wax te ontwikkelen die niet alleen van hoogwaardige kwaliteit is, maar ook makkelijk in gebruik. De nieuwe Premium Graphene Hot Wax zou volgens onderzoek van het Nederlandse merk uiterst snel en duurzaam zijn. Dat komt onder meer door een uit de vliegtuigindustrie afkomstig additief, waardoor het smeermiddel vuilafstotend maar gelijktijdig ook waterbestendig is. Dit zou ervoor zorgen dat met één smering tot wel 1.000 kilometer te fietsen valt zonder bij te smeren.
Daarnaast heeft het smeermiddel een lage wrijvingscoëfficiënt, wat effectief inhoudt dat de rolweerstand van de kettingschakels laag is. Ook de toevoeging van Grafeen aan het smeermiddel draagt daar aan bij, wat tevens zou zorgen voor sterke hechting van de Hot Wax.
Ondergetekende is vooral geïnteresserd in het gebruiksgemak van het product. Waar je normaal een speciaal apparaat nodig hebt om de wax te verwarmen, wordt CyclOn’s hot wax in een blik geleverd dat je direct op een hittebron kan plaatsen, waardoor iedereen er opeens gebruik van kan maken.
Met het blik op het vuur, is het tijd om je ketting los te halen van je fiets. Nadat alle wax is gesmolten leg je de ketting tien minuten in de wax, die je ondertussen op laag vuur laat staan. Na tien minuten haal je de ketting uit het bad en laat je deze drogen aan de lucht. Dat is een klein knelpunt, want daarvoor heeft CyclOn niks meegeleverd. Met een kledinghanger van metaaldraad is dat makkelijk op te lossen, al kan je met een los stukje metaaldraad ook makkelijk iets knutselen.
Nadat de ketting is afgekoeld kan je het overtollige vet met een doek van de ketting poetsen, al zal er tijdens de eerste rit ook nog wat loskomen. Het belangrijkste is vooral dat de schakels ‘intern’ voorzien van een hoognodig laagje vet om de mechanische weerstand te verminderen. Daarnaast raadt CyclOn aan de ketting even ‘in te fietsen’, door 10 of 15 minuten te fietsen, waardoor overtollig wax uit de ketting wordt geperst.
Duurzaam
Zit de wax er eenmaal op, dan loopt de ketting uiterst soepel. Na enkele honderden kilometers is dat onveranderd, ook na enkele korte regenbuien. Of de mechanische weerstand daadwerkelijk minder is dan bij andere kettingolie of wax is lastig te zeggen, maar het is merkbaar dat CyclOn’s Premium Graphene Hot Wax je ketting erg soepel laat lopen.
Daar komt bij dat de wax geen vuil aantrekt, waardoor je ketting lang schoon blijft én langer soepel blijft lopen. Toch kleeft er ook één nadeel aan de wax: doordat hij zwart is, ziet je ketting er na het waxen niet gelijk brandschoon uit en komt er af en toe wat zwarte wax los, die nog wel eens op je liggende achtervork komt te zitten. Dat gaat er echter ook met één haal van een doek gemakkelijk af, wat CyclOn daarom ook aanraadt na iedere rit even te doen.
Al met al is de Premium Graphene Hot Wax van CyclOn een perfecte manier om kennis te maken met Hot Wax, op een gebruiksvriendelijke manier. Het hersluitbare blik zorgt ervoor dat je makkelijk de Hot Wax kan gebruiken, zonder dat je er speciale apparatuur voor nodig hebt. Daarnaast is de wax een uiterst duurzaam smeermiddel, die niet alleen voor lage mechanische weerstand zou moeten zorgen, maar ook erg lang blijft zitten en er dus voor zorgt dat je meer tijd op de fiets kan doorbrengen en minder met onderhoud bezig bent.
De CyclOn Premium Graphene Hot Wax is beschikbaar voor €49,95,-.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.