Review: De Canyon Aeroad CFR, een aero-racer die overal zijn mannetje staat
foto: ZW Photography
Ties Wijntjes
vrijdag 19 juli 2024 om 11:00

Review: De Canyon Aeroad CFR, een aero-racer die overal zijn mannetje staat

Materiaalzone Canyon heeft vandaag een nieuwe variant van de Aeroad gepresenteerd. Na een minimale wijziging – onder de radar – in 2023, is de aero-racer van de Duitse fietsgigant nu weer toe aan een ‘echte’ update. WielerFlits trok naar Calpe om kennis te maken met de nieuwe Aeroad.

Lager gewicht, betere aerodynamica, betere stijfheid; dat is meestal wat fietsfabrikanten ambiëren als ze een nieuwe fiets ontwikkelen. Voor de Aeroad ligt dat iets genuanceerder; treffender zou zijn om te stellen dat het gewicht en de aerodynamica beter in balans gebracht moesten worden, terwijl de fiets niet per se stijver maar wel wat ‘robuuster’ moest worden.

foto: Canyon

Door buisvormen net iets te wijzigen is het frame iets lichter geworden, maar vooral op sommige plekken wat meer aerodynamisch. Doordat Canyon ervoor koos het frame op bepaalde punten te verstevigen (om de kans op breuken of scheuren te minimaliseren) is de gewichtswinst ‘slechts’ 40 gram (bij een frameset maat M). Maar, door de verbeterde aerodynamica kan de fiets als geheel wél lichter uitkomen, omdat met een minder diepe wielset hij even aerodynamisch is als zijn voorganger.

Vooral onder de motorkap werd aan de fiets gesleuteld. Nieuwe boutjes, speciale lagers, rubberen pootjes onder de voorvork zodat je hem makkelijker neer kan zetten; allemaal kleine details die de fiets wat gebruiksvriendelijker maken. Een serieuze wijziging zien we in het stuur, dat uit drie delen bestaat: een T-vormige stuurpen en twee losse beugels, waardoor je kan variëren van soorten sturen (met of zonder flare) en in stuurbreedte.

Benieuwd naar alle technische wijzigingen aan de nieuwe Canyon Aeroad? Dat lees je door op de link hieronder te klikken.

Een echte aero-racer
Maar, hoe vertalen al die wijzigingen zich naar het rijgedrag? Nou, de Aeroad blijft op tal van manieren de Aeroad die het was: dit is nog altijd een reactieve, snelle, koersgeoriënteerde racefiets. Tegelijkertijd is de fiets meer dan dat geworden, want de verschillende wijzigingen zorgen ervoor dat hij een wat meer allround karakter heeft gekregen.

Afdalen is op de Aeroad een feestje – foto: ZW Photography

Het frame is stijf op de juiste plekken, wat de belangrijkste reden is dat het zijn agressieve racekarakter heeft. De fiets nodigt uit om snel te gaan en flink aan te zetten en als je dat doet, gaat dat ook relatief makkelijk. Je voelt het vermogen omgezet worden in snelheid; de Aeroad wil vooruit. Dat snelle karakter komt ook tot uiting in zijn stuurgedrag, want hij is reactief en laat zich graag op hoge snelheid door bochten gooien.

Toch merk je ook dat de Aeroad wat meer allround is geworden, want hij beweegt op veel momenten wat soepeler dan zijn voorganger. Alhoewel hij wat bruusker is dan een lichtgewicht racer (je hebt immers wat meer gewicht te bestieren dan bij bijvoorbeeld de lichtgewicht Canyon Ultimate), laat hij zich echt wel wat makkelijker heen en weer wiegen op een klim dan de vorige Aeroad.

Dat is niet enkel op een klim fijn, maar ook als je ‘gewoon’ op het vlakke rijdt en even een kleine stuurcorrectie wil doen bijvoorbeeld. Dat komt ook omdat je de Aeroad nu kan afmonteren met iets minder diepe wielen, zonder in te boeten aan aerodynamica. Doordat het gewicht van de wielen wat afneemt, laat de fiets zich ook net wat beter controleren.

foto: ZW Photography

Wat vooral opvalt, is in hoeverre de Aeroad zijn agressieve karakter combineert met een flinke dosis comfort. Ja, je voelt de nodige vibraties als het wegdek slecht is, maar ongemakkelijk wordt dat nergens. Wat Canyon zegt over de hardste klappen klopt: die worden wel degelijk door het frame uitgefilterd, wat ook zorgt voor veel controle in snelle afdalingen. Die balans tussen zijn reactieve koerskarakter en het meer dan degelijke comfort is uiterst aangenaam.

Ook het gebruiksgemak is er op vooruit gegaan, zoals de Duitse ingenieurs ambieerden. Dat alle boutjes gestandaardiseerd zijn tot Torx 25-bitjes lijkt zo simpel, maar is wel degelijk fijn tijdens je rit en kwam in mijn geval al meermaals van pas. En als we het over gebruiksgemak hebben, verdient ook het nieuwe stuur een pluim.

Want die Pacebar, zoals hij heet, is écht een fraaie toevoeging. Wil je van stuur veranderen, dan moet je nog altijd de kabels van je remleidingen vervangen, maar enkel het aanpassen van de stuurbreedte is een uiterst simpel klusje. Bovenal is het voordelig dat je niet gelijk een nieuw stuur hoeft te kopen als je iets wil wijzigen aan de configuratie van je cockpit.

foto: ZW Photography

Ja, het lijkt ook iets aan stijfheid te kosten (zeker als je flink aan de remgrepen trekt bij een versnelling uit het zadel), maar dat effect is minimaal te bestempelen. In de beugels, waar die stijfheid er toch het meest toe doet, is het nog altijd een meer dan degelijk stijve en bovenal reactieve cockpit.

Al met al zorgen al die wijzigingen ervoor dat de Aeroad echt wel weer een stapje beter, en bovenal wat meer allround, is geworden dan zijn voorganger. Het blijft een serieus koersbeest, maar hij wint ook weer wat op het gebied van comfort en de balans van het rijgedrag.

Bovenal is het roemenswaardig dat Canyon dat – relatief gezien – voor schappelijke prijzen blijft doen. Met €4.199,- voor het ‘instapmodel’ en ‘slechts’ €10.599,- voor het allerduurste model is de nieuwe Canyon Aeroad zeker niet goedkoop, maar wel serieus voordeliger dan veel van zijn gelijkaardige concurrenten van andere fietsfabrikanten.


Verantwoording:
Dit artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits. Canyon is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.