Review: de Canyon Stingr CFR fietshelm, met sluitingssysteem van de toekomst?
foto: Canyon
Ties Wijntjes
donderdag 15 augustus 2024 om 08:30

Review: de Canyon Stingr CFR fietshelm, met sluitingssysteem van de toekomst?

Materiaalzone Na fietsen en schoenen, doet Canyon nu ook haar intrede in de wereld van wielerhelmen. Met de Stingr CFR en Disruptr CFR Aero fietshelmen wil het Duitse merk het speelveld van fietsveiligheid veranderen, vooral dankzij een opvallende nieuwe sluiting. Maar, is dat HighBar-sluitingssysteem zo innovatief als Canyon betoogt? WielerFlits testte de Stingr CFR fietshelm met de HighBar-sluiting.

Dit voorjaar waren in verschillende gravel- en mountainbikewedstrijden al coureurs van Canyon met opvallende helmen te zien. Daar waar normaal twee stoffen bandjes rondom de oren lopen, maakten onder meer Jasper Ockeloen en Carolin Schiff gebruik van een helm met een rubberen riem die voor de oren langs loopt. Dat nieuwe systeem heeft Canyon nu uit de doeken gedaan: HighBar. Dat is geen systeem van Canyon zelf, maar een externe partner waarmee het Duitse fietsenmerk al enkele jaren samenwerkt om het product te ontwikkelen.

Bij dat product kwam de ontwikkelaar van de helmen uit nadat hij van Canyon een vrijgeleide kreeg op zoek naar ‘free speed’. In plaats van naar de bovenzijde te kijken, zoals veel helmproducenten doen, besloot hij zich te richten op het deel onder de oren. Daar kwam HighBar in beeld.

Vaak zijn bandjes van helmen slecht bevestigd: ze zitten bijvoorbeeld niet strak genoeg onder de kin of zijn niet juist afgesteld rond de oren. Dat beïnvloedt de aerodynamica, want het wapperen van de bandjes vergroot de luchtweerstand, maar zorgt er ook voor dat de helm minder veilig is, omdat hij niet goed bevestigd is. Dat kan – in extreme gevallen – de bescherming tot wel 50% minder effectief maken.

foto: ZW Photography/Canyon

Maar, HighBar komt dus ook met een serieus aerodynamisch voordeel. Vergeleken met normale, geweven, bandjes was er bij een snelheid van vijftig kilometer per uur 7 watt winst. Klinkt niet als veel, maar dat in het tijdperk van marginal gains is dat een serieuze verbetering.

De HighBar-sluiting zou met enkele andere voordelen komen. Zo kan de luchtstroom makkelijker tussen je hoofd en de riem door, waardoor er betere verkoeling ontstaat. Daarnaast kan de riem niet gaan flapperen, zoals sommige bandjes wel doen, wat het geluid op hoge snelheid vermindert. Voor de gemiddelde amateur is dat niet meer dan fijn, maar voor de prof die met een oortje rijdt is dat ook nog eens handig uit praktisch oogpunt.

De HighBar-sluiting scharniert net voor het oor – foto: Simon Gehr/Canyon

Om de helm nog meer te laten helpen met het veilig houden van de gebruikers, is de achterzijde voorzien van reflectieve verf. Tevens kan je op de Stingr CFR een magnetisch achterlichtje plaatsen. Tot slot is de helm voorzien van siliconen grippers in twee ventilatiegaten, waar je je bril in kan plaatsen.

Gebruiksgemak
Voor het eerste gebruik raadt Canyon aan eerst de hoogte van de riem rond het hoofd te bepalen. Aan de achterkant van de helm kan deze op vier standen geplaatst worden, die effectief de hoogte van de helm bepaalt. Als je deze juist heb ingesteld is het een kwestie van de draaiknop achterop de helm aandraaien tot deze strak genoeg zit en vervolgens de knop onderop de riem onder de kin.

Die riem hoeft niet tegen de huid aan te zitten. Er mag juist wat ruimte tussen zitten zelfs, zodat je bijvoorbeeld makkelijk kan eten. Zolang de riem maar niet over je kin kan schieten, zit hij strak genoeg. Dat is in het begin even zoeken, maar al vrij snel is het juist heel simpel om de helm af te stellen. Zelfs al fietsend kan je met één hand de riem wat strakker of losser draaien.

Het systeem – en hoe het zit rond het hoofd – is in eerste instantie at wennen, maar al gauw voelt het heel normaal. Pas als ik weer switch naar een ‘reguliere’ helm voel ik het verschil. En het ene is niet perse beter of slechter dan het ander. Wat wel opvalt is dat de HighBar inderdaad goed ventileert. Alhoewel ter hoogte van mijn kaakbot de rubberen riem wat tegen mijn zit, sluit hij verder nergens aan en kan er dus wat lucht tussendoor stromen.

En alhoewel de sluiting makkelijk werkt, is het voor Canyon alsnog zaak om de gebruiker goed in te lichten zodat die verbeterde veiligheid ook werkelijk tot uiting komt. Ik laat namelijk meerdere mensen de helm zonder instructies opzetten en stuk voor stuk draaien ze de riem dicht op het voorhoofd, in plaats van onder de kin.

Is het daarmee het sluitingssysteem van de toekomst? Tja, dat is iets wat enkel tijd uit kan wijzen. Het werkt makkelijk, het zal inderdaad meer aerodynamisch kunnen zijn en het is wel degelijk wat makkelijker qua gebruik, maar dat betekent nog niet dat andere merken het ook gaan gebruiken, ook al juicht Canyon dat toe.

foto: ZW Photography/Canyon

Wat me nog veel meer dan het sluitingssysteem opvalt aan de helm, is hoe ongekend goed de Stingr CFR ventileert. De eerste rit dat ik de helm probeer is tijdens een zonovergoten zomerdag in Calpe, waar de temperaturen vrijwel constant rond de dertig graden schommelen. Een warme dag dus, maar het is voelbaar dat er een flinke luchtstroom door de bovenzijde van de helm voert, die ook echt verkoelend is. Fijn, want door een flinke bos haar krijg ik regelmatig een erg warm hoofd, maar dat valt met de Stingr CFR erg mee.

Sowieso zit de helm erg fijn. De helm is aan de binnenzijde voorzien van een zachte voering, waardoor hij erg aangenaam op de huid zit en ook goed aanvoelt. Daarnaast is de riem die rondom de bovenzijde van het hoofd loopt relatief breed, waardoor de druk ervan mooi verdeeld wordt en er geen pijnlijke drukpunten ontstaan. Het magnetisch bevestigbare acherlichtje is ook een fraaie toevoeging. Eén klein nadeel is het gewicht van de helm, wat met 275 gram (maat M) relatief hoog ligt.

Alles bij elkaar genomen is de Canyon Stingr CFR een uiterst degelijke helm, die comfortabel zit en vooral excelleert op het gebied van ventilatie. Dat zie je ook terug in het prijskaartje, van €299,95,-. De HighBar-sluiting ziet er misschien wat apart uit en voelt in eerste instantie ook apart, maar hij doet zijn werk goed en zit erg comfortabel. Of het de toekomst is blijft afwachten, maar dat Canyon op deze manier innoveert en fietsveiligheid poogt te vergroten, is hoe dan lovenswaardig.


Verantwoording:
Dit artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits. Canyon is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.