Review: De DT Swiss ER1600 WTS wielen, met aerodynamische voorband
foto's: Mats Admiraal/WielerFlits
Ties Wijntjes
zaterdag 28 december 2024 om 12:17

Review: De DT Swiss ER1600 WTS wielen, met aerodynamische voorband

Materiaalzone Deze zomer toonde Continental de Aero 111: een aerodynamische voorband. Onderdeel van dat project, was DT Swiss, dat verschillende bijpassende wielsets ontwikkelde, die samen met de band optimale aerodynamica zouden moeten bereiken. WielerFlits testte een van deze ‘wielsystemen’, mét aero voorband.

‘A perfected storm’, is hoe DT Swiss, Continental en Swiss Side het project rondom een aerodynamische voorband noemde, verwijzend naar het inzetten van turbulentie als een aerodynamische vriend. Daarvoor ontwikkelde de drie bedrijven een voorband met speciale kuiltjes én daarop afgestemde wielen, om een zo aerodynamisch mogelijk ‘wiel-systeem’ te creëren.

DT Swiss ontwikkelde daarbij speciale wielen, die zo zijn afgestemd op de banden (in de breedtes 26mm en 29mm beschikbaar) dat ze tezamen zo aerodynamisch mogelijk zijn. Dat betreft verschillende al bestaande wielen, die net zo zijn gewijzigd dat ze beter aansluiten op de banden. Die modellen heten zogenaamde WTS-uitvoeringen, ofwel ‘Wheel Tire System’.

Zo hebben ze onder meer van de ER1600 wielen een WTS-model gemaakt, dat is ook het model wat in deze test aan bod komt. De aluminium velgen zijn 30 millimeter diep, maar zo vormgegeven dat ze wat meer aerodynamische kwaliteiten moeten bieden. Dat maakt van de ER1600 wielen op papier een allround wielset, met een combinatie van relatief laag gewicht en enige aerodynamische prestaties.

foto: Mats Admiraal/WielerFlits

Die wielen zijn voorzien van DT350 naven, die van net wat hogere kwaliteit zijn dan de E1800 wielen, waardoor ze wat lichter zijn. Een 36T SL Ratchet naaf moet er dan weer voor zorgen dat de wielen snel aangrijpen bij een aanzet. Platte straight pull spaken moeten dan weer zorgen voor een portie stijfheid en aerodynamica.

En het betreft dus een wielset waarbij de velg en banden in overeenstemming met elkaar zijn ontwikkeld, zodat ze optimale aerodynamica bieden. Dat betekent dat je afhankelijk van de bandbreedte ook de juiste velg moet hebben. De AERO-set wordt geleverd met een 26mm band voor en een 28mm band achter, terwijl de ENDURANCE-set wordt geleverd met 29MM voor en 30MM achter. De wielset kost €650,66.

Stabiel
Genoeg theorie. Hoe rijden de wielen? Nou, eigenlijk gewoon heel goed. De wielen zijn niet enkel op papier degelijke allrounders, maar ook in de realiteit. Ze zijn stabiel, betrekkelijk reactief en bieden een prima portie stijfheid. Exact wat je van een wielset in deze prijscategorie kan verwachten.

foto: Mats Admiraal/WielerFlits

De kwaliteit die de wielen het meest karakteriseert, is stabiliteit. In vrijwel alle omstandigheden bieden de wielen een flinke dosis controle. Op hoge snelheid, tijdens zware inspanningen, in een volle sprint; vrijwel constant heb ik het gevoel dat de wielen doen wat ik wil en heel gedoseerd reageren op mijn bewegingen.

Dat komt bijvoorbeeld tot uiting als ik op hoge snelheid door een bocht over een dijk rijd. Terwijl de wind me keihard naar de buitenkant van de bocht probeert te duwen, voelt het alsof de wielen er geen seconde door gegrepen worden, waardoor ik toch met een gerust hart op hoge snelheid door kan blijven trappen.

Met een gewicht van 1.833 gram zijn de wielen niet uitermate licht, maar ook niet bijzonder zwaar. Dat merk je ook tijdens het optrekken; de wielen vliegen misschien niet direct weg zoals hun lichtste tegenhangers zouden doen, maar maken je het ook absoluut niet moeilijk. Ook hier geldt weer: voor de prijsklasse waar deze wielen uit komen, presteren ze meer dan degelijk.

foto: Mats Admiraal/WielerFlits

Slechts bij één inspanning, lijken de wielen net wat tekort te komen: tijdens een volle sprint. Als ik vol gas aanzet, op de pedalen ga staan en de fiets heen en weer wieg, lijken de wielen net wat stijfheid te missen. Alhoewel de stabiliteit blijft, geven ze net wat meer mee dan tijdens andere inspanningen, waardoor je het hefboomeffect van de fiets niet optimaal kan benutten.

En die aerodynamica? Tja, die is niet voelbaar, maar dat DT Swiss daarover liegt lijkt me sterk. De wielen en banden lijken inderdaad goed op elkaar aan te sluiten, maar met zekerheid stellen dat de aerodynamica er beter door van wordt, kan ik niet. Het gaat dan ook niet om een wereld van verschil, maar het zal je ook zeker niet tegenwerken.

Al met al zijn de DT Swiss ER1600 WTS bovenal een heel degelijke wielset. Het schappelijke gewicht, de aerodynamische kwaliteiten in combinatie met de band en bovenal de uiterst stabiele rij-eigenschappen maken er een fraaie allround set wielen van. Voor de prijs van €650,66 krijg je misschien niet een set absolute top-wielen, maar wel een wielset met een erg nette prijs-kwaliteit verhouding.


Verantwoording:
Dit artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits. DT Swiss is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.