Review: de KASK Nirvana is aerodynamisch, maar niet zonder gebreken
foto's: Mats Admiraal/WielerFlits
Ties Wijntjes
vrijdag 18 oktober 2024 om 16:00

Review: de KASK Nirvana is aerodynamisch, maar niet zonder gebreken

Materiaalzone Deze zomer introduceerde KASK de Nirvana. Vanwege zijn opvallende uiterlijk en ‘oorkleppen’ werd echter al enkele maanden over die tot dan toe onbekende helm gesproken, doordat coureurs zoals Filippo Ganna er al enige tijd mee koerste. WielerFlits kreeg een exemplaar toegestuurd van de Italiaanse helmfabrikant en maakte kennis met de KASK Nirvana.

“Aero perfectie”, is hoe KASK de Nirvana omschrijft. Een helm die – naast veiligheid – volledig om prestatie draait en gericht is op de fanatieke triatleet en (baan)wielrenner. Bij de ontwikkeling stond dus het beschermen van de gebruiker op één en aerodynamica op twee. Dat levert op papier misschien iets minder ventilatie en een wat hoger gewicht op, maar ook een helm die op hoge snelheden moet excelleren.

Toch staat veiligheid nog altijd voorop, dus ontwikkelde KASK een nieuwe structuur om de veiligheid die de helm biedt, te vergroten. Dat heet Multipod, wat een soort honingraat-vormige structuur aan de binnenzijde van de helm is, van een materiaal wat veel van rubber wegheeft.

Die Multipod-structuur zou ervoor zorgen dat de helm energie van lineaire- en rotatie-impact beter kan weerstaan, terwijl het ongeacht de locatie en de richting van de impact, het de klap op dezelfde wijze opvangt. Dat zou ertoe leiden dat de energie-absorptie van de helm met 10% zou toenemen.

Aan de achterzijde is de helm voorzien van reflecterende elementen, voor extra zichtbaarheid, terwijl een extra interne voering van Merinowol voor extra comfort en zweetabsorptie zou moeten zorgen. De sluiting, wat KASK Octofit+ noemt, is een draaiknop op de achterzijde van de helm, die een riem rond het hoofd straktrekt. Het bandje wat onder de kin doorloopt, is gemaakt van nepleder. De Nirvana weegt volgens KASK als maat M 270 gram, terwijl de maat L 300 gram weegt.

Groot
Als ik de helm voor het eerst opzet, is gelijk merkbaar dat het een vrij groot model is. Zowel aan de voor- als zijkant steekt de schaal relatief ver uit ten opzichte van mijn hoofd, wat – als ik in de spiegel kijk – me toch enigszins doet denken aan een welbekend paddenstoel-personage uit de videogame van een Italiaanse loodgieter.

Wat aan dat gevoel bijdraagt, is dat de zijde van de helm deels over de oren valt. Dat zal de aerodynamica ten goede komen, maar daardoor lijkt je wat meer te merken dat je een helm draagt dan dat bij andere helmen het geval is. Daarnaast lijkt de helm sowieso wat groot te vallen. Waar ik na het meten van mijn hoofd op papier een L nodig heb, zou een M misschien net hebben volstaan.

Sluiting van de helm is simpel en intuïtief. Vooral het aanpassen van de hoogte van de sluiting aan de achterzijde van de helm, is erg makkelijk. De draaiknop is in hoogte te verstellen en doordat hij makkelijk beweegt, kan je heel gedegen en nauwkeurig de juiste hoogte opzoeken. Tevens is deze relatief ver omlaag uit te schuiven, waardoor je de sluiting goed onder het achterhoofdsbeen kan plaatsen en hij de helm strak kan bevestigen – zonder dat het onaangenaam wordt.

De helm zit na bevestiging aangenaam. Alhoewel de zijden mijn oren lichtjes raken, zit dat niet onaangenaam. De binnenzijde van de helm is aan de voorkant voorzien van kleine kussentjes, waardoor hij ook amper drukt op het voorhoofd.  De riem is wel voelbaar om het hoofd, maar niet meer dan bij de meeste andere helmen.

Dat draaggemak blijft tijdens het fietsen hetzelfde; de helm zit ‘gewoon’ goed. Vooral de bandjes zitten erg aangenaam: strak, maar ik vergeet vrij snel dat ze vastzitten. Tegelijkertijd is daar wel merkbaar dat de helm wat groter is en ook dicht tegen de oren aanstaat: het lijkt namelijk wat ruis te creëren van de luchtstroom rond de oren, terwijl de schaal zelf als een soort klankkast klinkt soms.

Wat – helaas – het meest opvalt, is dat de luchtstroom ín de helm wat tegenvalt en hij daarmee vrij warm wordt. Alhoewel ik wel degelijk effect voel van de ventilatiegaten, lijkt de lucht niet of amper door de ventilatiekanalen in de helm te stromen. Hierdoor wordt mijn voorhoofd verkoeld, maar wordt de rest van mijn hoofd vrij warm. Nu moet ik toegeven dat ik een flinke bos haar heb die daar niet bij helpt, maar dat zou geen excuus mogen zijn.

Al met al is de KASK Nirvana een helm die zich naast veiligheid puur op performance focust. De aerodynamische prestaties zijn op papier indrukwekkend en een groot voordeel, maar dat komt ook met net wat verminderde ventilatie en relatief hoog gewicht. Alhoewel hij dus het hoofd matig kan verkoelen, zit hij verder wel aangenaam en is hij makkelijk in gebruik. Dat alles komt met een stevig prijskaartje, want de Nirvana kost €360,-.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.