Review: de Scicon Aeroscope fietsbril, met een aanpasbaar frame
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
vrijdag 28 juli 2023 om 10:00

Review: de Scicon Aeroscope fietsbril, met een aanpasbaar frame

Materiaalzone Dit voorjaar zagen we Tadej Pogacar met een nieuwe bril de Ronde van Vlaanderen en de Amstel Gold Race winnen. Een direct verband zal er niet zijn geweest, maar voor Scicon betekende het wel een droomintroductie van de nieuwe Aeroscope fietsbril. WielerFlits test het nieuwe montuur van Pogi.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

In 1980 werd Scicon opgericht in een garage nabij Bassano del Grappa. Destijds was het doel van het bedrijf om professionele wielrenners te helpen bij het reizen met hun fietsen, door de ontwikkeling van fietskoffers.

Naar verloop van tijd ontwikkelde het bedrijf zich en gingen ze ook andere producten dan fietskoffers ontwikkelen. Eén van die uitstapjes betrof de ontwikkeling van fietsbrillen, wat het bedrijf sinds 2019 doet. Relatief kort dus, maar toch zijn ze al brillenleverancier van UAE Emirates en Jayco AlUla.

Tijdens de Giro d’Italia introduceerde Scicon een nieuwe bril: de Aeroscope. Onder anderen Tadej Pogacar was toen al enkele maanden tevreden gebruiker van de nieuwe bril, die zich vooral onderscheid door verschillende functies waardoor de pasvorm op het hoofd van de gebruiker valt te personaliseren.

Die pasvorm is om precies te zijn op drie verschillende manieren aan te passen. Om te beginnen is de bril van zogenaamde Scala-brillenpootjes voorzien, die in lengte zijn te verstellen. Daarnaast kan je de uiteinde van die brillenpootjes verbuigen, waardoor je de afstand tussen de pootjes ook nog kan verkleinen naar gelang de breedte van je hoofd.

De pootjes zijn uitschuifbaar

De laatste aanpassing aan de pasvorm kan je doen de verbuigbare neusvleugel, om te zorgen dat de bril goed op je neusbrug aansluit. Dit neusvleugeltje kan je ook nog eens 5 millimeter verhogen of verlagen om de lens in de juiste positie te krijgen afhankelijk van je houding op de fiets. Zo kan je ervoor zorgen dat de lens in verschillende posities altijd je blikveld vult.

Daar houdt het niet op, want de bril heeft meer functionaliteiten. In het midden van de lens is er ter hoogte van de neusbrug een kleine opening om luchtstromen te bevorderen. Dit moet enige verkoeling bieden, maar gelijktijdig moet dit voorkomen dat de bril beslaat.

De lens van de bril is verwisselbaar, terwijl er tien verschillende soorten lenzen beschikbaar zijn. Al deze lenzen zijn voorzien van hydrofobe en oleofobe coatings om water, olie en vuil af te stoten. Daarnaast blokkeren de lenzen zowel UVA- als UVB-straling om schade aan de ogen te voorkomen.

De uiteinden van de pootjes en de neusvleugel zijn te verbuigen om de pasvorm aan te passen

Luxeprobleem
Genoeg feiten; tijd om te kijken hoe de bril in het gebruik is. Dat de bril serieus te personaliseren valt naar het eigen hoofd, daar is geen woord aan gelogen. Het afstellen van de pootjes en de neusvleugel doet namelijk wel degelijk wat met de pasvorm van de bril. Eerlijk gezegd levert dat ook een luxeprobleem op, want wanneer is de bril nou goed afgesteld? Het is een kwestie van even zoeken en uitproberen bij het eerste gebruik.

Zo is het even balans vinden tussen het strak aansluiten van de pootjes op de slaap en zorgen dat ze niet te strak zitten in het kader van comfort. Ook het bepalen van de hoogte van de lens is iets wat ik op verschillende ‘standen’ moet uitproberen om erachter te komen wat werkt.

Dat de bril zo te personaliseren valt, is een serieus voordeel maar creëert dus ook een klein probleem omdat dit dingen zijn waar je bij een ‘reguliere’ bril waarschijnlijk amper bij zou stilstaan. Dat eenmaal uit de weg, zit de Aeroscope erg fijn. De bril sluit dus goed aan, waardoor hij tijdens het fietsen goed op zijn plek blijft zitten.

Ook het kleine ventilatiegaatje lijkt zijn werk te doen. Vooraf vraag ik me af of de luchtcirculatie die het moet veroorzaken niet enig ongemak bij de ogen oplevert, maar daar blijkt geen sprake van te zijn. Je voelt luchtstroom ook niet direct, maar feit is wel dat de bril echt zelden beslaat. Voor de verkoeling lijkt het niet heel veel te doen, want op een warme zomerdag blijft – zoals overigens bij nagenoeg alle brillen – duidelijk enige warmte achter de lens hangen.

Ik test de bril met de zogenaamde Multimirror Bronze lens, die op bewolkte dagen maar ook dagen met volle zon goed zijn werk doet. De scherpste zonnestralen worden goed uit het beeld gefilterd, terwijl het zicht niet té donker wordt om een beperking te vormen. Wat ook erg voordelig is, is dat de bril standaard wordt geleverd met een doorzichtige lens. Hierdoor kan je de bril dus ook perfect in de winter en herfst gebruiken tijdens donkere dagen.

Al met al is de Scicon Aeroscope een hoogwaardige bril die kwalitatieve lenzen combineert met een goed en vooral in grote mate te personaliseren frame. Daarvoor moet je wel diep in de buidel tasten, want met een prijs van €220,- behoort de Aeroscope zonder twijfel tot het hogere segment.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.