Review: De Surly Midnight Special, een karaktervolle duizendpoot
Materiaalzone Is het een gravelbike of is het een endurance racefiets? Als het aan Surly ligt, bepaal jij helemaal zelf wat de Midnight Special is. Hoe dan ook is het een stalen ros met een ontspannen geometrie en alle karakteristieken om je op zowel gravel als (slecht) asfalt van een comfortabele rit te voorzien. WielerFlits testte de Surly Midnight Special.
Eén ding kunnen we over de Midnight Special met zekerheid zeggen, namelijk dat de classicistische looks hem een bijzondere uitstraling geven. Dit is hoe dan ook geen fiets die je om zijn aerodynamische buisvormen of ultieme bracketstijfheid koopt. Nee, dit is een fiets waar je voor kiest uit liefhebberij.
Dit is dus ook niet een fiets waar je ingewikkelde technische innovaties van moet verwachten, maar juist een fiets die degelijkheid en – op een goede manier – simpliciteit uitstraalt. Al betekent dat niet dat ze simpelweg een stelletjes buizen aan elkaar hebben gelast.
Het frame bestaat uit zogenaamd CroMoly, een bepaald soort staal wat een combinatie is van Chromium en Molybdeen. Dat is sterker dan ‘regulier’ staal, voornamelijk door hogere treksterkte. Dit zorgt ervoor dat het beter krachten kan weerstaan zonder te breken of vervormen, waardoor het ook langer meegaat. Hiernaast is het ook meer corrosieresistent. De framedriehoek is tevens ‘double butted’, wat betekent dat de buizen aan de uiteinden dikker zijn voor extra stijfheid.
Het frame is op verschillende plekken voorzien van montagepunten. Zo kan je er een bagagerekje, spatborden en drie bidonhouders op monteren. De fiets biedt ruimte aan banden met een breedte tot 42 millimeter, of zelfs 50 millimeter als je voor 650b wielen kiest.
Verrassend veelzijdig
Ook als ik de Surly Midnight Special voor het eerst zie, valt op dat het een eigenzinnig uitziende fiets is. De stalen buizen met de verschillende nokjes en de hoge staande achtervork geven hem een stoer uiterlijk. Toegegeven, het is iets waarvan je moet houden, maar dat het geen alledaagse fiets is staat buiten kijf.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik bij een dergelijk frame ook een super stabiel, maar relatief traag rijkarakter verwacht. Gekscherend noem ik zulke fietsen wel eens vrachtwagens, omdat ze zo gecontroleerd en zeker sturen, maar daardoor vaak wat aan agressiviteit en reactiviteit inboeten. En alhoewel die omschrijving wel degelijk in enige mate treffend is voor de Surly Midnight Special, verrast hij me ook met enkele rijkwaliteiten. In positieve zin.
Want ten eerste is de fiets stijver en directer in zijn rijgedrag dan ik had verwacht. Nee, dit is geen superstijve carbon racer, maar de Midnight Special heeft wel een degelijke portie trapasstijfheid, waardoor hij bijvoorbeeld meer dan prima optrekt. Nee, dit is geen sprinter, maar de fiets reageert prima op je aanzet.
Die stijfheid komt vooral op snelheid tot uiting, want de fiets houdt vooral verrassend goed snelheid vast. Eenmaal op kruissnelheid, houd je hem daar makkelijk op. Die kruissnelheid ligt wat lager dan een aerodynamisch frame 28 millimeter bandjes, maar het is zeker niet alsof je eindeloos aan het hengsten bent om ritme te kunnen houden op de Surly Midnight, allesbehalve zelfs.
De verwachtingen op het gebied van stuurgedrag lost de fiets helemaal in: de brede banden en de wat langere wielbasis zorgen voor ongelooflijk gecontroleerde rijeigenschappen. Een bocht insturen gaat makkelijk, terwijl je eenmaal in de bocht heerlijk kan hangen zonder dat de fiets enigszins tegensputtert of grip lijkt te verliezen. Dat geldt op onverharde en verharde wegen; de fiets lijkt je vrijwel overal naar de juiste lijnen te wijzen.
Daar geldt ook dat de fiets niet bijster reactief is en je hem niet keihard door een bocht kan gooien, maar dat is ook geenszins waar hij voor is ontwikkeld. Tegelijkertijd levert dat ook wel weer flinke controle op, op de rechte stukken. Dat draagt eraan bij dat de Surly Midnight Special op slecht wegdek of onverharde paden die stabiliteit makkelijk handhaaft, omdat hij niet door een hobbel of gat in het wegdek van de leg is te brengen.
Die geometrie en mogelijkheid tot het monteren van brede banden zorgen ook voor een fraaie dosis comfort. Het is niet zo dat je geen enkele klap meer voelt, maar de nodige trillingen van de ondergrond verdwijnen wel degelijk in de fiets, waardoor je lichaam wat ontzien wordt.
Het ontbeert de fiets dus misschien aan wat pure snelheid, maar verder kan je vrijwel overal met hem uit de voeten. De verschillende montagepunten maken het een ideale bikepackingfiets, terwijl je met een wat grover bandenprofiel er zelfs mee over veel Nederlandse mountainbike trails kan fietsen.
De lichtste, meest stijve of meest aerodynamische fiets is de Surly Midnight Special niet, maar dat compenseert hij wel ruimschoots dankzij zijn stabiliteit, uiterst voorspelbare stuurgedrag en bovendien een leuk, eigenzinnig uiterlijk. Dat maakt het tevens een uiterst veelzijdige fiets, die het best misschien nog als een all-road racefiets is te bestempelen. Maar misschien moeten we de fiets gewoon helemaal niet in een hokje willen stoppen; de Surly Midnight Special is gewoon de Surly Midnight Special.
De Surly Midnight Special is verkrijgbaar voor €2599,-.
Verantwoording:
Dit artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits. Surly is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.