Review: Dynamic Sunsation, zonnebrand speciaal voor wielrenners
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
dinsdag 14 mei 2024 om 09:56

Review: Dynamic Sunsation, zonnebrand speciaal voor wielrenners

Materiaalzone Nu het weer zonniger wordt, wordt het ook weer tijd om je in te smeren voor je fietsrit. Daarvoor ontwikkelde Dynamic Sunsation: een zonnebrand speciaal voor wielrenners. WielerFlits probeerde het nieuwe middel van de Nederlandse onderhoudsmiddelen-fabrikant uit.

Vorig jaar lanceerde Dynamic bij wijze van experiment voor het eerst Sunsation, een zonnebrand speciaal voor gebruik op de fiets. Destijds produceerde ze een relatief kleine hoeveelheid, om te kijken of het aan zou slaan en er vraag naar was.

Dat experiment slaagde, want binnen korte tijd was de eerste lading uitverkocht. Reden om de Sunsation te verbeteren en deze keer serieus in de markt te zetten, zo legde Dynamic-oprichter Rob Fleu uit tijdens de Taipei Cycle Show, rond de lancering van de nieuwe zonnebrand.

Alhoewel veel ‘reguliere’ soorten zonnebrand je tijdens je fietsritje ook zullen beschermen, zijn er enkele makken die het gebruik soms net niet aangenaam maken. Witte vlekken van de zonnebrandcrème, het uitzweten van de zonnebrand waardoor deze met zweet in je ogen terecht komt en gaat irriteren of het achterlaten van een vettige laag op je huid waar vuil zich in no-time verzamelt. Dergelijke karakteristieken wilde Dynamic juist niet.

De zonnebrand zit in een spray, die net als bijvoorbeeld een deo-bus onder druk staat, waardoor je hem ook op z’n kop kan gebruiken. Daardoor kan je de zonnebrand makkelijk over onder meer je benen en armen spuiten. De relatief kleine spray is daarnaast makkelijk mee te nemen tijdens een fietsrit, als je gedurende de dag nog eens wil bijsmeren.

De transparante spray is zo ontwikkeld dat het in je huid trekt. In eerste instantie voelt het wel degelijk als een vettige substantie, maar dat verdwijnt snel. Enkele minuten nadat je het op je huid hebt gesmeerd, voel je daardoor amper nog dat je je hebt ingesmeerd.

Dat is om meerdere reden fijn. Om te beginnen voelt het daardoor aangenaam op de huid, maar het zorgt er ook voor dat niet alle stof, ander vuil of vliegjes die je al fietsend tegenkomt op je benen en armen blijven plakken.

Tuurlijk blijft er af en toe wel wat vuil op je huid plakken, maar vooral bij het douchen is merkbaar dat de zonnebrand niet aan de oppervlakte van je huid blijft zitten. Zelfs na enkele uren in warme omstandigheden, spoelt al het vuil er zo af – zelfs zonder douchegel of zeep – en merk ik ook niks van een vettige substantie.

Daarnaast zorgt het feit dat de spray echt in je huid trekt er ook voor dat je het niet verliest als je gaat zweten. Daardoor krijg je dus ook geen zweetdruppels vermengd met zonnebrand in je ogen, iets wat anders behoorlijk kan irriteren.

Het belangrijkste van alles, is natuurlijk dat de zonnebrand goed beschermt tegen UVA en UVB straling. In de meerdere ritten dat ik de Sunsation heb getest, leek hij dat perfect te doen. Zowel de SPF30 als SPF50 zorgen ervoor dat ik niet één keer ben verbrand, ook tijdens ritten waar ik meer dan zes uur buiten de deur was.

Heb je Sunsation écht nodig? Nee, ook met normale zonnebrand kan je fietsen. Dat neemt niet weg dat de wieler-specifieke zonnebrand wél erg fijn is en ook daadwerkelijk enkele voordelen heeft ten opzichte van reguliere zonnebrand. Dat komt ook met een prijskaartje, want een flesje van 75 milliliter kost €18,99,-.

Dat is voor een zomeravondritje van een uurtje misschien wat prijzig (al is goede zonnebrand nooit goedkoop), maar voor die zomerse vakantie-ritten door de bergen of de Gran Fondo waar je het hele voorjaar hard voor hebt getraind, biedt Dynamic Sunsation zeker een meerwaarde.

Met de code WFSUNSATION krijg je nu 10% korting op Dynamic Sunsation! Meer informatie over Dynamic en Sunsation vind je via deze link.


Verantwoording:
Dit artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits. Dynamic is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine