Review: FFWD RAW44, levendige allround wielen voor de fanatieke racer
Materiaalzone Als je je fiets van een mooie upgrade wil voorzien, zijn wielen vaak een perfect gebied om wat winst te pakken. Voor wie op zoek is naar een allround wielset die kwaliteiten als aerodynamica, stijfheid en laag gewicht combineert, heeft FFWD de recent vernieuwde RAW44 wielen. WielerFlits testte de in het oog springende racewielen van Nederlandse makelij.
Met de RAW-wielenserie introduceerde FFWD dit voorjaar een serie wielen die de fanatieke racer in alle omstandigheden bij zou kunnen staan. Waar het voorheen nog één model met een velgdiepte van 44 millimeter was, breidde het Nederlandse wielenmerk het uit naar een serie met drie wielsets, met 33, 44, en 55 millimeter diepe velgen. En hoe maak je een uitstekende wielset nog beter? Om te beginnen door nóg betere onderdelen te gebruiken, dachten ze bij FFWD.
Dus zijn de RAW-wielen van verschillende nieuwe onderdelen voorzien die de kwaliteit tezamen flink moeten opschroeven. Te beginnen met nieuwe carbon velgen. Die zorgen er voor dat het gewicht van de wielset wat lager komt te liggen door een nieuw ontwerp van de lagen carbon, maar zijn ook aerodynamisch geoptimaliseerd.
Voor het eerst gebruikt FFWD carbon spaken, waar twee jaar lang aan gewerkt is en die verschillende voordelen met zich meebrengen. Zo zorgen ze net als de velgen voor wat lager gewicht ten opzichte van roestvrij stalen spaken, terwijl ze ook stijfheid toevoegen en ervoor zorgen dat het gewicht van het wiel zich meer rond de naaf centreert. Dat laatste leidt tot een reactievere wielset, omdat de ‘uiteinden’ van het wiel wat makkelijker bewegen door het lagere gewicht.
Het gebruik van die exacte spaken vereiste een specifiek ontwerp naaf, waarvoor FFWD samenwerkte met CeramicSpeed. Die naaf zou veel lijken op de DT Swiss 180 naaf, al zou de nieuwe naaf op veel vlakken net iets verbeterd zijn. Logischerwijs zijn de wielen dus ook van keramische lagers van CeramicSpeed voorzien, wat de levensduur ten goede komt, maar ook zorgt voor lagere rolweerstand.
Veelzijdig
De FFWD Raw is dus beschikbaar in die verschillende velgdieptes: 33, 44 en 55 millimeter. Tevens kan je kiezen uit een glossy of matte look. Ik testte de 44 millimeter diepe variant, met de glossy velgen. Dat is een opvallende verschijning en daarmee visueel een leuke upgrade aan je fiets.
Maar, uiteraard is het vooral te doen om de prestatie van de wielen, en die valt behoorlijk in de smaak. Met een gewicht van 1.395 gram voor de RAW44 wielen behoren ze nog niet tot de allerlichtste wielen, maar scoren ze zeker niet slecht. Tegelijkertijd moeten de 44 millimeter diepe velgen zorgen voor enig aerodynamisch voordeel.
Persoonlijk vind ik echter het rijgedrag nog significant belangrijker; hoe de wielen zich gedragen in verschillende omstandigheden heeft vaak nog veel meer invloed op je rit dan gewicht of aerodynamica. Precies dat rijgedrage maakt de RAW44 wielen erg fijn: ze zijn namelijk uiterst reactief en agressief, maar bieden op de juiste momenten ook heel veel controle.
Het is merkbaar dat de combinatie van de velgen en spaken erg stijf is, waardoor je heel makkelijk controle neemt over de wielen en ze precies doen wat jij wil. Kleine stuurcorrecties gaan met speelsgemak, terwijl de wielen het ook mogelijk maken om op hoge snelheid een bocht flink aan te vallen.
Dat merk je ook op rechte passages, waar de wielen relatief beweeglijk zijn (wat even wennen kan zijn), maar in een bocht vind je met de RAW44 juist een heel fraaie balans. Zodra je een lijn hebt gekozen en in de bocht hangt, houden de wielen daar perfect aan vast en voelen ze uitermate stabiel. Dat is een heerlijke balans aan reactiviteit en controle op de juiste momenten dus.
Het relatief lage gewicht lijkt bij te dragen aan die reactiviteit. Dat merk je echter niet enkel in het stuurgedrag, maar ook als je versnelt of wanneer je de fiets al klimmend of sprintend heen en weer wiegt. Omdat je weinig massa hoeft te verplaatsen, gaat die dansende beweging erg soepel.
Dat heeft ook weer te maken met de stijfheid: de wielen geven vrij weinig mee, dus ze volgen op zo’n moment precies de beweging die jij ze oplegt. Dat is in het begin wel even wennen omdat de wielen zo makkelijk heen en weer springen, maar na enkele kilometers voelt dat juist heel erg fijn aan.
En die stijfheid zorgt er natuurlijk ook voor dat de wielen snel zijn. Vooral bij het op gang brengen van de wielen, korte acceleraties of versnellingen uit een bocht merk je dat, want de wielen willen daar merkbaar vooruit. Evengoed geldt dat bij een sprint op hoge snelheid de krachtoverdracht merkbaar uitstekend is. Uiteraard is die stijfheid ook iets wat je voelt als het wegdek wat slechter wordt, maar oncomfortabel zijn de wielen zeker niet.
Alhoewel de velgen met 44 millimeter allerminst laag zijn, lijken ze amper vatbaar voor zijwind. Ook bij flinke windstoten krijg ik amper de indruk dat de wind vat krijgt op de wielen, wat in het vaak winderige Nederland natuurlijk een flink pluspunt is.
Een laatste positieve punt aan de wielen is het gebruiksgemak: ze worden tubeless ready (met tubeless velgtape geïnstalleerd) geleverd. Daarnaast zijn de carbon spaken wel met traditionele nippels bevestigd, wat er dus voor zorgt dat je deze relatief gemakkelijk en goedkoop kan (laten) vervangen als dat nodig is.
Goedkoop zijn de RAW wielen niet met een prijs van €2.499,- (ongeacht de configuratie), maar ze bieden je wel de upgrade die FFWD belooft. De allround karakteristieken op het gebied van gewicht, stijfheid en aerodynamica maken de RAW 44 wielen op papier al een aantrekkelijke wielset, maar het is vooral de fraaie rijstijl die de wielen een uitstekend karakter geven. Een goed uitgekiende balans tussen agressiviteit en controle dragen namelijk alleen maar verder bij aan het veelzijdige karakter van deze hoogwaardige wielen.
Verantwoording:
Dit artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits. FFWD is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.