Review: Quoc M3 Air, bijzonder goed ademende wielerschoenen
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
maandag 29 juli 2024 om 08:15

Review: Quoc M3 Air, bijzonder goed ademende wielerschoenen

Materiaalzone Het schoenenmerk Quoc is nog relatief jong, maar timmert hard aan de weg. Dit voorjaar presenteerde ze een nieuwe high-end wielerschoen, die in de vorm van Geraint Thomas gelijk een gebruiker in de WorldTour vond. WielerFlits onderwierp de Quoc M3 Air aan een uitgebreide test.

Met de M3 Air toonde Quoc dit voorjaar hun nieuwe kroonjuweel: een lichtgewicht paar wielerschoenen, die door goede stijfheid moet kunnen gedijen met andere topschoenen. Speciaal voor die schoen ontwikkelde het Britse merk een nieuwe leest, aan de hand van feedback van gebruikers van hun eerdere schoenen. Daardoor zou de nieuwe leest het comfort van de Mono II combineren met betere ondersteuning van de bal van de voet (onderzijde van de voorvoet) en wat meer ruimte voor de voorvoet om drukpunten te verminderen.

foto: Joris Knapen

De bovenzijde van de schoen bestaat uit twee delen TPU (Thermoplastisch Polyurethaan, een bepaald soort kunststof), waar een paneeltje van gaas in is verwerkt om de koeling van de voet te bevorderen. Een tweetal draaiknoppen in combinatie met een design dat om je voet heen wikkelt, zou moeten zorgen voor de nodige stabiliteit.

De zool van carbon zou dan weer optimale krachtoverdracht moeten verzorgen. De schoenen worden tevens geleverd met inlegzooltjes die je aan kan passen op de vorm van je voet, waardoor deze de boog van je voet zo goed mogelijk moeten ondersteunen. De schoen zou 232 gram wegen, per schoen (maat 42).

Allround
Als ik de schoen voor het eerst aantrek, valt op dat ze erg strak zitten. Om de juiste maat te kiezen, heb ik naar de maattabel van Quoc gekeken, maar de schoenmaat die me daar werd aangeraden (43) blijkt eigenlijk net iets te strak te zitten. Echt ongemakkelijk zitten de schoenen niet, maar echt lekker ook niet. Kies bij twijfel een maatje groter dus.

De draaiknoppen sluiten met relatief grote stappen – foto: Joris Knapen

Als ik er mee ga fietsen, blijkt het echter nog behoorlijk mee te vallen; alhoewel er zeker enkele drukpunten ontstaan, is het niet zo dat mijn hele voeten pijn gaan doen. De pasvorm bevalt zelfs erg goed. De schoen omsluit de voet erg mooi, op vrijwel alle punten. Waar ik met mijn brede voeten regelmatig wat moeite heb met het vinden van een goed passende leest, zit dat bij de Quoc M3 Air wel goed.

Ook de stijfheid van de schoenen is meer dan prima. Je voelt dat de zolen niet zo keihard zijn zoals absolute topschoenen als de S-Works Torch of de Shimano S-Phyre RC903, maar de krachtoverdracht is merkbaar goed als je een lange inspanning levert of even flink aanzet. Dat zorgt ook voor een fijn rijgevoel, want je voelt door de stijve zolen heel goed wat de fiets doet.

Het gaast op de voorzijde zorgt voor extra verkoeling – foto: Joris Knapen

Wat tevens opvalt, is hoe goed de schoenen ademen. Het buitenwerk is voorzien van kleine ventilatiegaatjes en een soort gaasachtige openingen, waardoor je regelmatig verkoelende luchtstroom rond je voeten voelt; zeker om de warmste dagen erg fijn.

Eén klein nadeel zit in de draaiknoppen, die de schoen met relatief grote stappen aandraaien. Daardoor is het soms wat lastig om precies de juiste pasvorm van de schoen te vinden. Daarnaast zijn ze net iets minder makkelijk in gebruik dan BOA’s Li2-draaiknoppen, die je ook met kleine tikjes losser kan draaien. Desalniettemin blijft het fijn dat je door de knoppen al fietsend de pasvorm van de schoen wat kan aanpassen.

Al met al zijn de Quoc M3 Air uiterst gedegen wielerschoenen voor de fanatieke wielrenner, die me zelfs een beetje verrassen met hun kwaliteit gezien de relatief jonge leeftijd van het merk. Op een wat kleine pasvorm na, scoren ze op vrijwel alle vlakken goed, met meer dan degelijke stijfheid, een fraaie leest die de voet goed omsluit en bijzonder goede verkoeling. Met een prijskaartje van €380,- zijn de schoenen flink aan de prijs, maar daar krijg je ook serieuze kwaliteit voor terug.

foto: Joris Knapen

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.