Review: Salsa Warbird, een gravelbike met pit
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
dinsdag 5 september 2023 om 06:00

Review: Salsa Warbird, een gravelbike met pit

Materiaalzone In Nederland is Salsa geen grote naam, maar het Amerikaanse fietsenmerk heeft een flinke staat van dienst op het gebied van gravel- en mountainbikes, met een lange historie. WielerFlits testte de Salsa Warbird.

Salsa zal in de Nederlandse wielergemeenschap niet gelijk bij iedereen een belletje doen rinkelen. Toch is het in Noord-Amerika een bekend fietsenmerk, vooral wat betreft fietsen voor het off-roadsegment. Met verschillende soorten grave- en mountainbikes in hun assortiment, poogt Salsa voor ieder type off-roadrit een fiets te bieden.

Eén van de gravelbikes in het assortiment van Salsa, is de Warbird. Dit is de gravelfiets die is ontwikkeld met het oog op gravelwedstrijden: de snelle gravelfiets dus. Desalniettemin komt de Warbird volgens Salsa met het nodige comfort en stabiliteit, om ook tijdens lange wedstrijden het maximale uit je fiets te kunnen halen.

Voor enig comfort, is de fiets voorzien van zogenaamde Class 5 Vibration Reduction System. Dit houdt in dat de staande achtervork een lang, dun verticaal georiënteerd profiel heeft, waardoor deze in enige mate naar buiten kunnen buigen om vibraties te dempen. De liggende achtervork is dan weer zo ontworpen dat deze goed kracht weerstaat, om zo de stijfheid te behouden.

Vooral de geometrie geeft de Warbird volgens Salsa een karakter waardoor de fiets geschikt is om te koersen op gravel. De geometrie lijdt tot een positie die de gebruiker lange tijd vast kan houden, om vermoeidheid te voorkomen. Een lage positie van de trapas en een stabiele wielbasis draagt dan weer bij aan het vertrouwen in de fiets, terwijl een lange bovenbuis in combinatie met een relatief korte stuurpen de stabiliteit ten goede moet komen.

Niet alleen de geometrie is zo ontwikkeld dat je lange ritten kan maken op de Warbird; het frame is ook voorzien van de nodige bevestigingspunten om extra bidons, tasjes en andere accessoires te monteren, op onder andere de voorvork en onder de framebuis. Ook kan je spatborden monteren en is er de mogelijkheid om kabels van een dynamo door de voorvork te laten lopen. Wil je over écht ruwe wegen knallen, dan is het frame ook compatibel met een dropper post.

Reactief
Een gravelracer dus, gemaakt om snel te gaan, als we Salsa mogen geloven. Dat mogen we, want zodra ik op de Warbird ga zitten wordt gelijk duidelijk dat daar geen woord aan gelogen is De Warbird voelt in eerste instantie gelijk reactief, betrekkelijk stijf en rap in zijn stuurgedrag.

Het is niet de stijfheid van high-end een wegfiets, maar de Warbird reageert goed op een versnelling of een lange inspanning op de pedalen. Door de dikke banden schiet de fiets niet gelijk vooruit, maar het is wel voelbaar dat vermogen goed door wordt gegeven.

De stijfheid is vooral aan de voorzijde merkbaar, waar de fiets ongelooflijk reactief en levendig is. Iedere stuurbeweging komt goed door en in een sprint biedt de voorzijde de nodige weerstand, waardoor de fiets bij een versnelling of sprint goed meewerkt.

Die stijve voorkant heeft ook een keerzijde: door de korte stuurpen geeft het stuur weinig mee wanneer je deze vasthoudt op de remgrepen. Oneffenheden uit het wegdek komen hierdoor vrij hard aan, waardoor ik op ruwe wegen of na lange ritten toch wat last krijg van mijn polsen, triceps en schouders; iets wat me anders eigenlijk nooit overkomt.

Aan de achterzijde heeft Salsa echter een mooie balans bereikt. De mix van comfort en stijfheid die ze beloven, levert de Warbird ook echt. Tuurlijk voel je de nodige hobbels uit het onverharde wegdek doorkomen, maar de achtervork biedt samen met de zadelpen de nodige demping, waardoor je onderrug redelijk wordt ontzien. Dat is best opvallend, gezien de staande achtervork niet verlaagd is, maar direct aan de bovenbuis is verbonden.

Evengoed gaat dat stukje comfort niet ten koste van de stijfheid, want een aanzet of langere inspanning op de pedalen komt overduidelijk goed tot zijn recht; de krachtoverdracht van de pedalen naar het achterwiel is erg goed. Dat levert niet alleen snelheid op, maar ook een fijn gevoel, gezien je een gezonde portie feedback van de fiets krijgt door de pedalen.

Dat stukje stijfheid aan de achterzijde heeft ook zijn weerslag op het stuurgedrag van de Warbird. Dat stuurgedrag, wat uiterst direct is, wordt echter vooral gevormd door de stijve voorvork en de korte wielbasis. De fiets is heel receptief op stuurbewegingen zonder nerveus te worden. Hierdoor heb je erg veel controle over de fiets en kan je ook op technische singletracks makkelijk manoeuvreren.

Tegelijkertijd is de Warbird door zijn wat ongemakkelijke voorzijde niet gemaakt voor de technische singletrack met oneffen ondergrond; de klappen van wortels, stenen of kuilen leveren daar gewoon niet iets te veel ongemak op. Het kan wel, maar leuk is anders.

Maar, op de minder technische paden komt de Warbird uitstekend tot zijn recht. De fiets maakt makkelijk snelheid, is reactief in zijn stuurgedrag en biedt met de korte wielbasis een degelijke portie vertrouwen om die snelheid ook daadwerkelijk vast te houden. Dat maakt het juist voor ritten in Nederland – waar gravelpaden vaak relatief goed wegdek en weinig technische passages kennen – een uiterst geschikte gravelbike. Zeker voor eenieder die graag de snelheid of het koerselement opzoekt met de gravelfiets.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.