Review: SRAM RED AXS, geen reuzenstappen maar toch weer beter
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
donderdag 16 mei 2024 om 09:30

Review: SRAM RED AXS, geen reuzenstappen maar toch weer beter

Materiaalzone Het was even wachten, maar SRAM heeft zijn nieuwe vlaggenschip eindelijk gepresenteerd. De nieuwe SRAM RED AXS zou er op het gebied van schakelen én remmen op vooruit zijn gegaan. WielerFlits kreeg al enkele weken beschikking over de nieuwe groepset om te testen of die beloofde verbeteringen ook werkelijk merkbaar zijn.

Hoe kun je een heel goede groepset, wat SRAM RED eTap AXS was, nog beter maken? Dat was mijn eerste gedachte toen ik in het najaar van 2023 voor het eerst bevestigd kreeg dat de nieuwe SRAM RED AXS onderweg was. Want alhoewel er wel degelijk aan een paar details te sleutelen viel, zag ik niet direct voor me hoe SRAM met enorme veranderingen zou komen.

En, op het eerste gezicht is dat ook niet het geval. Een lager gewicht, makkelijker remmen en een voorderailleur die net wat strakker schakelt zijn de drie voornaamste verbeterpunten van de nieuwe RED AXS. Klinkt niet als reuzestappen.

Eerst in het kort het technische deel van die verbeteringen. Door verbeterde ergonomie van de remgrepen zou je makkelijker kunnen remmen, terwijl ook de interne mechanica flink is gewijzigd. Daardoor vereist remmen significant minder kracht van je handen: tot wel 80% als je de remgrepen bovenop vast hebt, zo stelt SRAM.

Het verbeteren van de schakelprestaties zit in de voorderailleur. Een smallere kooi moet ervoor zorgen dat die niet alleen sneller, maar ook gerichter schakelt. De kooi beweegt tevens in kleine stapjes mee met de achterderailleur, waardoor je ketting niet gaat aanlopen.

En tot slot is er nog het lagere gewicht. In een ‘standaard’ afmontage, zou de groepset 153 gram lichter zijn dan zijn voorganger en in totaal 2.496 gram wegen, waarmee het volgens SRAM de lichtste elektronische groepset op de markt is.

Benieuwd naar alle technische vernieuwingen van de SRAM RED AXS groepset? Dat lees je in onderstaand bericht

Veel gelijkenissen
Maar, hoe verhouden al die veranderingen zich tot het gebruik? Is er daadwerkelijk die vooruitgang geboekt die SRAM beloofd? En hoe groot zijn die ten opzichte van zijn voorganger?

Ik trok eind april naar Nijkerk, waar op het Europese kantoor van SRAM de nieuwe groepset op mijn fiets werd gemonteerd. Een mooie kans om niet alleen de nieuwe producten te testen, maar ook te zien hoe de groepset wordt gemonteerd en in hoeverre dat verschilt van zijn voorganger.

Het onderste derailleurwieltje is visueel het meest veranderd

De montage is veelal hetzelfde als bij zijn voorganger, enkel het monteren van de remgrepen gaat iets anders. De ring waarmee je de remgreep aan je stuur bevestigd, zit op een andere plek dan voorheen: onder

Door de vernieuwde ergonomie moeten die niet loodrecht op het stuur worden gemonteerd, maar met een ‘helling’ van 7 graden. Dat wordt makkelijk gemaakt door groeven op het remgreeprubber, die aangeven wanneer je die helling hebt bereikt.

Ook het afstellen van de groepset verloopt slechts in detail wat anders dan bij zijn voorganger. Zo is er een nieuw gereedschap (die wordt meegeleverd) ontwikkeld om de voorderailleur af te stellen. Net als andere elektronische groepset van SRAM, kun je RED AXS via een applicatie afstellen. Dat maakt het een vrij simpel klusje om de voor- en achterderailleur juist te richten.

Als de onderzijde van de streepjes een horizontaal lijn vormen, zijn de remgrepen goed gemonteerd

Wat bij het monteren van de groepset opvalt, is hoe mooi de remgrepen passen bij het nieuwe ZIPP SL80 Race stuur. Niet voor niet is dat stuur specifiek voor de nieuwe groepset ontwikkeld, maar het is zichtbaar en later ook voelbaar dat de remgrepen bijna naadloos op dat stuur passen.

Moeiteloos remmen
Belangrijker nog, is om de groepset te gaan testen tijdens het fietsen. Verspreid over de afgelopen twee weken heb ik ongeveer 525 kilometer en een kleine 7.000 hoogtemeters gefietst met de nieuwe groepset. Genoeg voor een meer dan degelijke eerste indruk dus. Zeker gezien de afwisseling van de ritten, die zowel in de polder als de Alpen plaatsvonden.

Als ik voor het eerst op de fiets stap, lijkt de groepset vrij veel op zijn voorganger. De remgrepen hebben inderdaad een wat andere vorm, maar overwegend ‘voelt’ de groepset heel erg als de vorige generatie RED eTap AXS.

Die nieuwe ergonomie van de remgrepen is erg fijn. De koppen van de remgrepen zijn wat slanker geworden, waardoor je net wat makkelijker je handen eromheen ‘wikkelt’. Ook kom je daardoor met je handen bovenop de remgrepen wat makkelijker bij de remhendels.

Toch is er ook gelijk een verschil merkbaar: het knopje waarmee je schakelt is niet alleen veranderd van vorm, hij klikt ook een stuk harder. Dat maakt het schakelen niet lastiger, maar het valt op dat het knopje wat verder door drukt en ook net wat harder klinkt.

De veranderingen van de nieuwe groepset worden vooral merkbaar wanneer ik voor het eerst rem. Want dat er serieus minder remkracht nodig is bij de nieuwe RED AXS, is niet gelogen. De hendels van de remgrepen bewegen significant lichter, waardoor je veel makkelijker druk opbouwt met je remmen.

Remmen gaat echt een stuk makkelijker

Wat daarin opvalt, is dat de remmen ook wat soepeler druk opbouwen. Waar je voorheen met SRAM wat meer kracht moest leveren maar dan wel héél snel hard remde, loopt die druk nu wat meer geleidelijk op. Hard remmen kost overigens nog altijd significant minder kracht dan bij het vorige model van de high-end groepset.

Zeker ook als ik in temperaturen rond het nulpunt een Alpencol afdaal en behoorlijk koude vingers krijg, is die verbetering merkbaar. Geen seconde heb ik het gevoel hard te moeten werken of veel moeite te moeten doen om de remmen onder controle te houden; de groepset remt écht makkelijk.

Toch is er ook één nadeel aan die remmen, wat niet is veranderd. Wanneer je serieus druk opbouwt en hard remt, blijft de rem een soort raspend geluid maken en begint hij wat te trillen, net als bij zijn voorganger het geval was.

Soepeler schakelen
Ook het schakelen van de voorderailleur loopt soepeler dan voorheen. In de tientallen keren dat ik van het binnen- naar buitenblad schakel en andersom, levert dat geen enkele keer problemen op. Voorheen wilde van het buitenblad naar het binnenblad schakelen er nog wel eens toe leiden dat de ketting er vanaf viel, maar dat is nu geenszins het geval.

De voorderailleur schakelt een stuk soepeler dan voorheen

Van het binnenblad naar het buitenblad schakelen loopt nagenoeg vlekkeloos. Andersom is wel voelbaar dat de derailleur soms even moet ‘zoeken’ naar de perfecte afstelling, maar ik kan iedere keer moeiteloos doorfietsen. Ook als ik bewust fors kracht lever om de derailleur even goed te testen.

Het schakelen van de achterderailleur voelt daarentegen heel erg gelijkend aan zijn voorganger. Sterker nog: dat voelt onveranderd. Hij schakelt nog steeds scherp, snel en accuraat – al is dat ook nog altijd íets minder strak dan Shimano’s Dura-Ace Di2.

Dat heeft ook te maken met de manier waarop de versnellingen van SRAM werken. Doordat je niet een apart knopje voor de voorderailleur hebt, maar daarvoor beide schakelknoppen tegelijk moet indrukken, zit er altijd een kleine vertraging omdat de groepset afwacht of je misschien met een minimale vertraging alsnog de tweede schakelknop indrukt om dus met je voorderailleur te schakelen.

Als ik dan toch één verbeterpunt moet noemen, is dat de batterijen niet zijn vernieuwd. Alhoewel de batterijduur prima is en ik zelden zonder jus kom te zitten (ook omdat de batterij van de voor- en achterderailleur uitwisselbaar zijn), troeft Shimano ze daar ruimschoots af en ligt daar dus zonder meer ruimte voor verbetering voor SRAM.

Desalniettemin is de conclusie over de nieuwe SRAM RED AXS eigenlijk heel simpel: hij doet wat SRAM beloofd, om te spreken met de woorden van een niet nader te benoemen schoonmaakmiddelen-merk.

Daarnaast kruipt de Amerikaanse fabrikant met de nieuwe RED AXS groepset weer een stukje dichter naar hun grote concurrent, Shimano, toe. Beide merken blijven hun eigen signatuur hebben en groepsets van enorm hoge kwaliteit leveren, maar de verschillen worden – zeker gezien de verbeteringen op het gebied van remmen – steeds kleiner.

De beloofde verbeteringen in het schakelen en remmen staan niet enkel op papier, maar komen ook in het gebruik tot uiting. En dat is een mooie stap voorwaarts. Want waar de groepset al goed was, heeft SRAM precies aan de juiste details weten te sleutelen om hem nog beter te maken.

Juist omdat de groep al zo goed was, is dat best indrukwekkend. Daarmee bewijst SRAM ook dat voor het verbeteren van een product geen reuzenstappen nodig zijn, maar juist ook wijzigingen die op het eerste gezicht niet revolutionair lijken, heel succesvol kunnen zijn.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.