Review: Syncros Capital SL, wendbaardere wielen krijg je niet
foto: Syncros
JulianDubbeld
woensdag 26 juli 2023 om 09:00

Review: Syncros Capital SL, wendbaardere wielen krijg je niet

Materiaalzone Syncros heeft de voorbije Tour met de Capital SL-wielen een nieuwe wielset uitgebracht. De afgelopen vijf jaar heeft het Zwitserse bedrijf aan de wielen gewerkt, met hulp uit het mountainbikecircuit en van Team dsm-firmenich. WielerFlits mocht de wielen, die worden uitgegeven met velgen van veertig en zestig millimeter, alvast testen. Onze eerste conclusie: veel wendbaardere wielen ga je niet kunnen krijgen. 

Syncros is al decennialang een van de meest toonaangevende fabrikanten van onderdelen voor de mountainbike. Zo staan de Syncros Silverton SL-wielen in de mountainbikewereld bekend als de snelst beschikbare wielset op de markt. Tom Pidcock won op deze wielen olympisch goud op de Olympische Spelen in Tokio twee jaar geleden, zonder gesponsord te worden door het van origine Canadese bedrijf. Tegenwoordig is Syncros in handen van Scott, dat het bedrijf in 2012 overnam, en is het hoofdkantoor gevestigd in Zwitserland. Sindsdien manifesteert Syncros zich ook als een serieuze speler in het wegcircuit.

De nieuwe Capital SL-wielen bewijzen dat zonder meer. De wielen hebben een extreem lage rotational drag, de weerstand die ervoor zorgt dat het wiel minder hard wil ronddraaien. De rotational drag zou vijftien procent minder zijn dan vorige wielen en omgerekend tot vijf watt winst opleveren.

Volgens William Juban, Head of Engineer bij Syncros, komt dat vooral door het one piece design. “De wielen zitten als één onderdeel in elkaar. De spaken en de velg zijn één en worden niet meer aan elkaar vastgemaakt. Het wiel heeft dan ook geen spaaknipples meer.” Het one piece design, dat gemaakt kan worden in een hete oven, zorgt niet alleen voor aerodynamisch voordeel, maar ziet er ook nog eens bijzonder fraai en futuristisch uit. Wat toch ook erg belangrijk is als je op zoek bent naar nieuwe wielen.

De wielen zijn daarnaast erg licht. De aerowielen dragen een gewicht van 1290 gram met zich mee, terwijl de normale variant slechts 1140 gram met zich meedraagt. Ten opzichte van andere wielsetten kan het verschil oplopen tot een paar honderd gram. Het is niet voor niets dat Team dsm-firmenich, dat gebruikmaakte van de wielen in de tijdrit naar Combloux, reageerde zeer tevreden te zijn met het resultaat van de wielen: voor profwielrenners maken de minimale wattages en de lichtere wielen een wereld van verschil tussen een eerste plaats en een vijfde plaats.

Superwendbaar
Toerfietsers of amateurwielrenners zullen wellicht niet wakker liggen van de 5 watt en paar honderd gram die Syncros heeft weten te winnen met de Capital SL-wielen. Voor hen, en ook voor mij,  onderscheidt de Capital SL-wielset zich op een heel andere manier: de wendbaarheid. Tijdens een aantal testritten in Zwitserland mocht ik zowel op de aerowielen als op de normale wielen rijden. Wat me opviel: je hebt totale controle. Tijdens bochten voelden de wielen enorm reactief, waardoor ik soepel door de afdalingen gleed. Elk klein stuurfoutje kon ik een mum van tijd weer bijsturen en dat gaf een veilig gevoel.

Het goede reactievermogen uitte zich daarnaast ook in het optrekken. Alsof je accelereert met een sportwagen, zeker met de aeroversie. Een sprinter in de Tour de France zou er jaloers op zijn. Ook op het geluid dat de wielen maken, trouwens. Syncros zelf noemt de fietsbeheersing ook een van de grootste pluspunten van de Capital SL-wielen. “Fietsbeheersing is een moeilijk iets om te meten”, aldus Juban. “Maar we krijgen van veel mensen te horen dat de wielen zich onderscheiden door hun wendbaarheid.”

Zijwind
Als ik dan toch een nadeel zou moeten opnoemen, dan is het het gewicht van de wielset. In mijn leven heb ik nog nooit op zulke lichte wielen gereden. Naast de wendbaarheid, merkte ik ook elke (zij)windvlaag op die de fiets ving. Tot gevaarlijke situaties leidde dat totaal niet, dus misschien moet ik er even aan wennen.

Wil je de Capital SL-wielen kopen, dan zul je 3.999 euro voor de normale versie en 4.199 euro voor de aeroversie moeten neerleggen. Een hoge prijs, maar veel beter ga je op dit moment dan ook niet kunnen krijgen.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.