Review: Ubique wielset, een betaalbare allround carbon wielset
Materiaalzone Als je op zoek bent naar een goede upgrade voor je racefiets, is de kans groot dat je bij een wielset uitkomt. Daarvoor ontwikkelde Mantel de Ubique R50C wielset: een aerodynamische allrounder als ideale upgrade voor je racefiets. WielerFlits onderwierp de wielset aan een test.
De wielen hebben een carbon velg met een diepte van 50 millimeter. Dat ziet er niet alleen fraai uit, maar biedt ook de nodige aerodynamische voordelen omdat deze velgen ervoor moeten zorgen dat de wielen goed door de wind snijden. De wielen hebben een interne velgbreedte van 21 millimeter en een externe velgbreedte van 28 millimeter, waardoor 28 millimeter banden perfect moeten aansluiten op de wielen.
Zowel het voor- als achterwiel heeft 24 spaken, van het Belgische en populaire Sapim. Deze Sapim D-Light spaken zijn zogenaamde ‘double butted’ spaken. Dat houdt in dat de spaken aan de uiteinden extra dik zijn (2.0 millimeter) ten opzichte van het middelste deel van de spaak (1.6 millimeter).
Dat type spaken heeft twee voordelen: ten eerste zijn ze iets lichter (dat gaat om een paar procent per wiel) en ten tweede gaan ze langer mee doordat de kans op spaakbreuken kleiner is. Dat zit als volgt: door de dunnere diameter op het middelste deel van de spaak, is de spaak een stuk flexibeler. Hierdoor wordt de belasting die op het wiel komt beter verdeeld over de verschillende spaken, wat de kans op spaakbreuken verkleint.
De spaken zijn straight pull-spaken, wat ten opzichte van J-bend-spaken (spaken met een krom uiteinde ter bevestiging aan de naaf) ook de kans op spaakbreuk iets verkleint. J-bend-spaken kunnen soms ter hoogte van de verbuiging door mechanische spanning breken, wat bij straight pull-spaken niet mogelijk is. Hier hebben we het wel over een marginaal verschil overigens.
Om te zorgen dat je ook in het slechte Nederlandse najaars- en winterweer kan blijven fietsen, zijn de lagers van de naven voorzien van een goede afdichting, om de lagers te beschermen tegen vuil en snellere degradatie te voorkomen. De wielen worden tubeless ready en met tubeless ventielen geleverd.
Veelzijdig
De wielen hebben een simpele, maar daardoor ook elegante uitstraling. De matzwarte velgen zijn voorzien van subtiele – eveneens zwarte – stickers met de merknaam. Daarnaast is ter hoogte van het ventiel een sticker met het type-naam geplaatst. Daarmee is het in ieder geval op esthetisch vlak een upgrade ten opzichte van een hoop wielsets.
Maar het belangrijkste is natuurlijk het presteren van de wielset. De korte conclusie daarover luidt dat de wielen het op verschillende vlakken goed doen. Stijfheid, stuurgedrag en reactiviteit op de wind; de wielen scoren eigenlijk vrijwel overal een voldoende.
Te beginnen bij de stijfheid. Die voelt eigenlijk in vrijwel alle omstandigheden goed. Een stevige aanzet, langere stukken op hoge snelheid of venijnige klimmetjes: onder verschillende omstandigheden etaleren de wielen degelijke stijfheid en ook een goede portie daarbij behorende reactiviteit.
Een verbeterpuntje ligt bij de laterale (zijwaartse) stijfheid van de wielen. Wanneer je de fiets heen en weer gooit of een sprintje trekt is er een kort moment dat de wielen enige weerstand bieden omdat ze hier duidelijk een beetje verbuigen. Het is geen ramp en zeker als je de fiets snel heen en weer beweegt merk je het amper, maar het maakt een sprint op de wielen net iets minder soepel.
Los daarvan is het stuurgedrag van de wielen juist erg fijn. Dat stuurgedrag wordt namelijk gekenmerkt door stabiliteit en vertrouwen. De wielen laten zich makkelijk insturen in bochten, waardoor ze precies doen wat jij ze dicteert. Daarnaast gaat dat insturen niet enkel makkelijk, maar ook stabiel, wat op zijn beurt een gevoel van vertrouwen oplevert.
Ook wanneer je een bocht op hoge snelheid wil aanvallen blijft dat gevoel van de soepele stuurbeweging en het vertrouwen. Tegelijkertijd mist daar wel nét een klein beetje agressiviteit om de wielen echt vol door de bocht te gooien.
Met een geclaimd gewicht van 1.665 gram behoren de wielen niet tot de allerlichtste, maar zijn ze voor een aerodynamische wielset ook absoluut niet zwaar. Wel is merkbaar dat het merendeel van het gewicht in de velg zit, waardoor de roterende massa (het gewicht wat je ‘voelt’ als je versnelt) relatief groot is. Dit zorgt ervoor dat de wiel bij de aanzet net een paar procentjes mist, omdat je deze massa op gang moet brengen. Als je al op snelheid bent voel je dat amper, maar bij een sprint of versnelling vanuit lage snelheid merk je dat de wielen niet supersnel uit de startblokken schieten.
Desalniettemin is het eindverdict over de Ubique R50C erg positief. De wielen blinken misschien niet enorm uit op bepaalde vlakken, maar dat doen ze wel in hun veelzijdigheid. Het stuurgedrag, de stijfheid, de reactiviteit, de aerodynamica; op verschillende vlakken presteren de wielen meer dan goed. Daarmee zijn het precies de betaalbare allrounders als welke Mantel ze presenteert.
Als we ze vergelijken met wielen die gelijke eigenschappen hebben, blijkt ook dat de prijs relatief laag is. Zo betaal je voor de 50 millimeter diepe en 1.750 gram zware Bontrager Aeolus Elite 50 TLR Disc wielset €949,98,-, terwijl de 46 millimeter diepe en 1.610 gram zware Shimano WH-RS710 C46 een adviesprijs van €1.148,- heeft.
Zeker de betrekkelijk lage prijs van €799,- maakt dus dat de wielen een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben. Toegegeven, het blijft een flinke smak geld, maar als je op zoek bent naar een fraaie set carbon wielen die je op verschillende vlakken net wat betere prestaties van je fiets geven, zijn de Ubique R50C absoluut het overwegen waard.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.