Review: Wahoo KICKR ROLLR, een slimme rollerbank die uitblinkt in gebruiksgemak
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
dinsdag 1 november 2022 om 16:53

Review: Wahoo KICKR ROLLR, een slimme rollerbank die uitblinkt in gebruiksgemak

Dit voorjaar lanceerde Wahoo de KICKR ROLLR. De indoortrainer die het beste valt te karakteriseren als een slimme rollerbank. Wahoo belooft met deze rollerbank een groter gebruiksgemak dan de traditionele rollerbanken zoals we die allemaal kennen. We kregen een exemplaar thuisgestuurd en onderzochten in hoeverre deze ROLLR in het dagelijks leven van toegevoegde waarde is.

Met de KICKR ROLLR voegde Wahoo een vijfde indoortrainer aan hun assortiment toe. Geen innovatieve direct drive die het indoorfietsen nóg realistischer en leuker moet maken, maar een moderne rollerbank. Helemaal nieuw is een interactieve rollerbank niet, noch een rollerbank waar de fiets aan bevestigd kan worden, maar de combinatie van de twee is wél nieuw.

Toch roept het ook gelijk de vraag op: wat heb ik eraan? De fanatieke indoorfietser zal hoogstwaarschijnlijk voor een direct drive kiezen, terwijl opwarmen voor de koers veelal op een traditionele, simpele rollerbank gebeurt. Reden om de KICKR ROLLR te ontwikkelen, was voor Wahoo om het gebruiksgemak van een rollerbank te combineren met de kwaliteit van een interactieve trainer. Dat gebruiksgemak hebben ze absoluut gevonden, de KICKR ROLLR is buitengewoon simpel in gebruik. Je kan je fiets er in één keer in plaatsen, dus je stapt zo met je buitenfiets op de indoortrainer. Gedoe met het verwijderen van je wiel is niet nodig.

De trainer is voorzien van een vliegwiel van 4,8 kilogram aan de achterzijde van de rollerbank, die tot 1.500 watt weerstand kan leveren. Op papier genoeg voor de gemiddelde amateurwielrenner om zich meer dan behoorlijk uit te kunnen leven. Een ingebouwde vermogensmeter ontbreekt.

Al voor de lancering was de KICKR ROLLR regelmatig te zien bij evenementen van de UCI, waar Wahoo partner van is. Hierdoor konden atleten tussen hun eigen opwarming en de start van bijvoorbeeld de tijdrit of een baanwedstrijd nog in beweging blijven om de spieren niet te veel af te laten koelen.

Montage
De KICKR ROLLR is vrij groot en dat brengt twee nadelen met zich mee. Het product wordt in een aardig grote doos geleverd, wat – alhoewel een detail – bij de levering en eerste montage enigszins onhandig is. Tegelijkertijd betekent het formaat ook dat de KICKR ROLLR niet heel makkelijk te verplaatsen is.

De installatie bleek in de praktijk echter een fluitje van een cent. De trainer bestaat uit twee onderdelen: de rollerbank aan de achterzijde en een driehoek ter bevestiging van het voorwiel aan de voorzijde. De twee onderdelen zijn simpel aan elkaar te bevestigen aan de onderzijde, middels twee buizen die je over elkaar schuift. Hierdoor kan je de lengte van de trainer aanpassen zodat je fiets erin past.

Met een tweetal schroefjes en een klem op de bovenzijde van de buis bevestig je de twee delen zodra je de juiste lengte hebt gevonden. Tot slot plaats je je fiets in de trainer en draai je aan de voorzijde nog een klem aan, om je voorwiel vast te zetten. Een kind kan de was doen.

De trainer is voorzien van Bluetooth en ANT+ verbinding, waardoor je gebruik kan maken van externe trainingsprogramma’s als Zwift, Trainerroad of Rouvy. Daar heb je sinds kort overigens niet per se meer een externe vermogensmeter voor nodig, want door een recente software-update kan je ook op basis van snelheid op Zwift rijden.

Tijdens het verbinden met Zwift stuit ik op enkele hindernissen. De eerste keer lukt het – na ongeveer een kwartier – om de KICKR ROLLR met de app te verbinden. Ik besluit mijn ritjes verder zonder trainingsapps te rijden om de simpele reden dat verbinding maken niet heel soepel loopt. Het exemplaar wat ik voor de test toegestuurd kreeg was een prototype, maar navraag leert dan sindsdien zijn een aantal problemen zijn opgelost. Zo heeft Wahoo de connectiviteitsissues met externe apps verbeterd, is de reactiviteit van de weerstand versneld en de verpakking kleiner gemaakt.

Natuurlijk fietsgevoel
Fietsen op de Wahoo KICKR ROLLR voelt aangenaam. Het lijkt behoorlijk op het echte werk. Waar direct drive trainers soms wat statisch aan kunnen voelen, levert de KICKR ROLLR bij een steady inspanning een natuurlijk fietsgevoel. Omdat je band wat op en neer stuitert voelt de rolweerstand wat ruwer dan op andere trainers, maar meer zoals je van fietsen op de weg gewend bent. Daarmee is gelijk een groot voordeel van de rollen genoemd.

Tegelijkertijd kleven daar ook enkele nadelen aan. Aanzetten is zo’n nadeel; de cadans schiet dan de lucht in terwijl de weerstand niet gelijk volgt. Dat geldt overigens ook de andere kant op. Het lijkt alsof de KICKR ROLLR doorheeft wanneer je een intensievere inspanning levert en daardoor de weerstand in de basis wat opschroeft. Als je na een interval bijvoorbeeld terugschakelt en even op wil laden, blijft de weerstand hierdoor soms wat zwaarder. Het duurt dan ook weer even tot deze zakt, waardoor het soms lastig is het ideale verzet te vinden.

De rollen van de KICKR ROLLR zijn behoorlijk doorontwikkeld, wat lijkt bij te dragen aan het fijne fietsgevoel. De band slipt niet bijzonder snel en een reguliere buitenband slijt niet meer dan door buitenfietsen, claimt Wahoo. Tegelijkertijd is keihard sprinten op de KICKR ROLLR niet aan te raden omdat de trainer daar simpelweg niet stevig genoeg voor is. Het achterwiel danst behoorlijk van links naar rechts, terwijl ook de voorzijde van de fiets stevig heen en weer beweegt, wat erg ongemakkelijk voelt.

Alhoewel het frame – en zeker de driehoekvormige poot aan de voorzijde – erg stevig lijkt, valt dat in de praktijk een beetje tegen. Tijdens intervallen of een stevige versnelling uit het zadel voel ik de voorzijde van de trainer regelmatig even van de grond komen. Ook de bevestiging van het wiel is niet heel aangenaam, omdat het frame van je fiets aan de voorzijde enkele centimeters kan bewegen.

In de periode dat ik de ROLLR getest heb, heeft deze zich vooral bewezen als een gemakkelijk alternatief voor buitenfietsen. Als ik even een uurtje wil fietsen terwijl de regen met bakken uit de lucht komt, biedt de KICKR ROLLR een fijne uitkomst. Vooral omdat het best lekker fietst. Klein minpuntje: het geluid wat ons testexemplaar veroorzaakt. Met oortjes in heb ik er zelf weinig last van, maar zonder valt het geluid niet te negeren. De distributeur vertelt ons dat dit euvel niet gebruikelijk is en de KICKR ROLLR normaliter een stuk stiller is.

Het grootste voordeel van deze KICKR ROLLR is het gebruiksgemak. Dit maakt het erg handig om even een uurtje binnen te fietsen of kort voor de start van een wedstrijd wat extra op te warmen. Maar, wie hard wil trainen of trainingsapps zoals Zwift wil gebruiken, doet er verstandiger aan om na te denken over een direct drive trainer.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.