Ridley onthult nieuwe Noah Fast: “Aero is alles”
foto: Ridley
donderdag 16 januari 2025 om 11:37

Ridley onthult nieuwe Noah Fast: “Aero is alles”

Materiaalzone Al lange tijd circuleerden er beelden van een nieuwe racefiets van Ridley, met een opvallend lange balhoofdbuis. Nu heeft het Belgische merk dat nieuwe model, de Noah Fast, uit de doeken gedaan, wat de opvolger is van de Noah en 8,5 watt sneller zou zijn dan zijn voorganger.

In de Tour de France van 2006 werd de Noah geïntroduceerd en anno 2025 is de Noah Fast de derde generatie van die fiets. Destijds was Ridley één van de eerste merken die gebruik maakten van een geïntegreerde zadelpen en weggewerkte kabels, stellen ze zelf. Dit jaar gaan de renners van Uno-X Mobility hun koersen afwerken op de derde generatie van de aero-racer. Ook nu zet Ridley weer vol in op aerodynamica, “omdat uit tests gebleken is dat de factor aerodynamica bij de huidige snelheden in het wegwielrennen veel meer doorweegt vanwege de exponentiële verhouding tussen snelheid en luchtweerstand”, valt te lezen in het persbericht. “Aero is alles”, stellen ze later zelfs.

foto: Ridley

De grootste wijziging aan het frame, is te zien bij het balhoofdbuis. Daar maakt Ridley gretig gebruik van de in 2023 geïntroduceerde ‘8:1-regel’. Hierdoor mogen buizen 8 keer langer zijn dan dat ze breed zijn, wat voorheen een verhouding van 3:1 was. De ingenieurs van Ridley vonden inspiratie bij de Dean tijdritfiets en “zochten de limieten op van de UCI-regels. Het resultaat zijn lange, smalle profielen in de vork en de staande achtervork. De enorme onderbuis van het frame springt eveneens onmiddellijk in het oog en is speciaal vormgegeven om de luchtstroom rond de drinkbussen te geleiden zonder enige drag te creëren.”

Daarom zou de balhoofdbuis verlengd zijn, terwijl er ook een compensatiedriehoek boven de zitbuis is toegevoegd voor betere geleiding van de wind. Verschillende profielen voor de voorvork en staande achtervork zouden ook bijdragen aan de aerodynamica, terwijl de buizen zo zijn vormgegeven dat de renner bij zijwind meer stabiliteit ervaart.

Ook is er aan de geometrie gesleuteld. Op basis van data van bikefits van profs, merkte het merk dat er steeds meer een voorwaarts positie werd aangenomen. Uit die data kwam een zithoek van 76 graden naar voren als mediaan. “Een steilere zitbuishoek sluit aan bij de veranderende voorkeur van rijders voor een positie met een open heuphoek voor een betere krachtoverdracht” verklaart het merk die keuze. Een verlaagde trapas zou dan weer zorgen voor compatibiliteit met bredere banden.

foto: Ridley

De Noah Fast wordt geleverd met een geïntegreerde cockpit, die ook de aerodynamica ten goede zou moeten komen. De Nimbus Aero cockpit, zoals hij heet, volgt tevens de trend in het peloton naar smallere sturen. De cockpit meet 360 millimeter breedte van shifter tot shifter, terwijl de shifters ook licht naar binnen gekanteld staan door de ergonomie van het stuur. Door een uitwaaierende drop is het stuur in de beugels 400 millimeter breed. De cockpit is beschikbaar met vijf stuurpenlengtes en drie verschillende hoogtes. De Noah Fast zou tevens 10% stijver zijn in de balhoofdbuis dan de Falcn RS, terwijl voor de trapas ‘vergelijkbare waarden gelden’.

Naast de Noah Fast, lanceert Ridley ook een nieuwe variant van de Noah. Dit is een fiets met hetzelfde ontwerp, maar met andere soorten carbon en andere cockpitintegratie. De Noah kan afgemonteerd worden met een klassieke stuur/stuurpen-combinatie en er kan een mechanische groep op gemonteerd worden. Dat maakt de Noah bovenal een meer betaalbare optie.

De Noah Fast is verkrijgbaar vanaf €5.499,- voro de frameset en vanaf €8.799,- voor een volledig afgemonteerde fiets, met Shimano Ultegra Di2.

foto: Ridley

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.