Scott Addict RC Pro: Een koersfiets pur sang
maandag 18 november 2019 om 12:00

Scott Addict RC Pro: Een koersfiets pur sang

Het voordeel van een testfiets? Dat je hem na de test niet zelf hoeft te poetsen. Wij maakten één rit op de Scott Addict RC Pro, kwamen na ruim een uur terecht in een hoosbui en konden hem daarna ongewassen teruggeven aan de mensen van Scott.

Tot de eerste fiets met automatische wasdienst op de markt komt, beoordelen we de Scott alleen op zijn rij-eigenschappen, stijfheid, gewicht en looks. We halen de tweewieler op in Kortenberg, waar de importeur van Scott voor de Benelux zit. In het pand staan alle modellen van het Zwitserse outdoormerk (Scott heeft ook producten voor wintersport, hardlopen) uitgestald. De indrukwekkendste fietsen staan vooraan: de Spark RC, Scale RC, Addict RC.

Met die laatste gaan wij op pad in de dan nog droge regio tussen vliegveld Zaventem en Leuven. Wij hebben de Addict RC Pro-versie, een frame bestaande uit het HMX-carbon waarmee nagenoeg alle Addict RC-versies gemaakt zijn. Alleen de Ultimate-versie en de Team Edition bestaan uit het net iets lichtere HMX-SL-carbon.

Wat direct opvalt bij onze RC Pro, is de speciale lak: een glanzend paars-blauwe kleur die verandert naar gelang er licht op valt. Dit bevalt ons wel. Alleen jammer dat niet de hele fiets deze speciale kleur gekregen heeft; de bovenkant van de bovenbuis is namelijk matzwart.

Een ander opvallend uiterlijk kenmerk aan de fiets is dat er nauwelijks een kabel te zien is. Zowel de kabels van de derailleur als van de schijfremmen verdwijnen meteen in het stuur waarna ze op deze manier in het frame lopen. Of je nu onze versie met mechanische Shimano Dura-Ace of een Shimano of Sram elektronisch geschakelde variant neemt, alle bekabeling loopt intern. Het doet er daarbij niet toe of je het Syncros Creston IC-SL-stuur uit een stuk (waar wij mee rijden) gebruikt, of het Creston IC 1.5 waarbij stuur en stuurpen losse onderdelen zijn.

Scott Addict RC Pro

Directheid of nervositeit?

Met die kabelloze fiets sturen we het bedrijventerrein af en rijden in de richting van het vliegveld. Eerste indruk? Een enorm directe fiets. Misschien zelfs een tikje nerveus, al kan dat ook met de harde wind te maken hebben. Welke stuurbeweging je ook maakt, de fiets reageert meteen. Het is even wennen.

Volgens Scott zelf is er op het vlak van stijfheid vooral veel gewonnen in het bracket. Dat zou 14,5 procent stijver geworden zijn. We trekken een sprintje en constateren dat deze fiets een pure racer is. Hiermee één keer in de twee weken op zondagochtend een rustig ritje maken, zal hij als een belediging opvatten. Deze Addict vraagt om mee te mogen koersen.

Gewichtsbesparingen

In theorie is de Addict het allround-model van Scott en is de Foil de aerofiets. Maar met de volledig weggewerkte kabels, verhoogde stijfheid en het gebruik van aerodynamische vormen in het frame scoort de Addict RC ook heel goed op eigenschappen die belangrijk zijn voor een aerofiets. Waar verder winst op geboekt is ten opzichte van eerdere Addict RC-modellen, is gewicht. In maat L komt de Addict die wij getest hebben op 7,3 kilogram. Dat is niet veel voor een fiets met schrijfremmen.

Het nieuwe Addict-frame is 160 gram lichter dan het vorige. Die winstbesparing zit hem niet in het frame zelf, want dat is om de fiets stijver te maken zelfs wat gestegen. Nee, de besparing zit in de details, zoals de voorvork, het cockpitstuur, de zadelpen en de zadelpenklem.

Die gewichtsbesparing en onze vaststelling dat deze fiets gemaakt is om te koersen, hebben zich in de praktijk al bewezen. Simon Yates won twee Tourritten op dit tuig.

Over de kasseien

Yates deed dat in de bergen, maar op onze testrit zijn die helaas niet te vinden. Waar we wel op kunnen testen, zijn kasseien. We pakken een strook van ruim een kilometer met netjes aangelegde stenen. Waar we gestuiter verwachtten, valt het comfort eigenlijk reuze mee. Natuurlijk, je merkt nog altijd dat dit een op en top racer is, maar de fiets gaat vlotjes over de kasseien zonder grote klappen. Wellicht heeft dat te maken met de 28 millimeter Schwalbe One V-Guard-banden.

De Schwalbe banden zijn, samen met de Shimano Dura-Ace groepset, de enige onderdelen van de fiets die niet gemaakt worden door Syncros, dat onderdeel uitmaakt van Scott. De fabrikant zegt dat Syncros bij de ontwikkeling van deze fiets vanaf het begin betrokken geweest is, waardoor alle onderdelen nog beter geïntegreerd zijn. Het meest zichtbare hiervan is de cockpit, waarbij stuur en stuurpen een geheel vormen en haast naadloos aansluiten op het frame. Door het afdekkapje op de bovenkant van de stuurpen, is er geen enkele schroef zichtbaar. Sowieso is de enige zichtbare schroef op het frame die van de zadelklem.

De cockpit oogt spectaculair en glad. Het nadeel van al die geïntegreerde onderdelen en een stuur uit één stuk, is wel dat er weinig afstelmogelijkheden zijn. Wil je een kortere stuurpen testen, dan moet je het volledige stuur met alle interne bekabeling vervangen. En dat duurt even, kunnen we u vertellen. Het zadel is wel eenvoudig verstelbaar.

Alleen schijfremmen

Regen dus. Het was wel aangekondigd en we zagen de wolken ook al even hangen, maar de hoosbui die losbarst niet lang nadat we de kasseien verlaten tijdens onze testrit blijkt wel een stevige te zijn. En dat leidt ertoe dat de Shimano-schijfremmen wat beginnen te piepen. Een bekend probleem, wat ook voor de huidige generatie nog niet opgelost is.
De schijfremmen op de fiets verdienen om nog een andere reden bijzondere aandacht. Het is een van de plaatsen waar Scott een kleine gewichtsbesparing heeft weten te realiseren. De remklauw van de voorrem is geïntegreerd in de voorvork, met een magnetisch afdekkapje. Dat laatste oogt futuristisch. De 19 gram die zo gewonnen wordt, is niet veel, maar de integratie draagt ook bij aan het algehele gladde uiterlijk van de fiets.

De Addict is enkel beschikbaar met schijfremmen en die presteren zoals we dat gewend zijn van schijfremmen in de regen: direct en betrouwbaar.

Conclusie

Na 45 kilometer zit onze testrit op de Scott Addict RC Pro erop. We hadden de fiets graag nog wat uitvoeriger getest, op andere terreinen en onder andere weersomstandigheden, maar dat bleek niet mogelijk. We beoordelen de fiets dus op de korte tijd die we ermee konden doorbrengen.

De eerste indrukken van de fiets zijn positief: de Addict is een racefiets pur sang die direct reageert, stijf is, strak oogt en dat met een scherp gewicht. Met een prijs van 6.999 euro voor de variant die wij testten, is dat ook wat je mag verwachten.

De Addict is gemaakt om op te koersen, eigenlijk niet om op te toeren. Dat merk je niet alleen aan de rij-eigenschappen, maar ook aan het feit dat het niet eenvoudig is om bijvoorbeeld zaken aan het stuur te verstellen. Een stuur uit één stuk levert aerodynamische -, stijfheids- en stijlpuntenwinst op, maar het kost even tijd om de juiste afstelling te vinden.

De nervositeit waar we in het begin van de rit nog even aan moesten wennen, stoort aan het einde niet meer. Wanneer je weet dat de fiets direct gaat reageren, anticipeer je daar snel op.
6.999 euro is een behoorlijk prijskaartje, en je kunt zelfs nog verder gaan met de Addict RC Ultimate-uitvoering, die voor 11.999 euro van eigenaar wisselt. Om dat aan prijzengeld bij elkaar te fietsen, zul je behoorlijk wat koersen moeten winnen. Zoals gezegd: deze fiets alleen gebruiken om te toeren, zou zonde zijn.

Scott Addict RC Pro

De testfiets was als volgt afgemonteerd:
Frame: Scott Addict RC Disc Road Race Geometry
Materiaal frame: HMX carbon
Voorvork: Scott Addict HMX Fork
Stuur: Syncros Creston iC SL
Remmen: Shimano Dura Ace FC-R9100
Shifters: Shimano Dura-Ace BR-R9170 Hyd Disc
Derailleurs: Shimano Dura Ace RD-9100 (11speed)
Crankset: Shimano Dura-Ace FC-R9100
Pedalen: Shimano R550 SPD SL Road
Wielen: Syncros Capital 1.0 35 Disc
Zadelpen: Syncros Duncan SL Aero
Zadel: Syncros Belcarra Regular 1.0
Gewicht zonder pedalen: 7,3 kilo
Maat getest model: L
Prijs getest model: 6.999,-

Verantwoording:
Scott is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. De keuze voor het onderwerp is samen met Scott gemaakt en het artikel is geschreven door een van onze redacteuren.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.