Specialized lanceert nieuwe Mondo endurance-band
Materiaalzone Specialized heeft vandaag de Mondo-band nieuw leven ingeblazen. De nieuwe band is gericht op snelheid en endurance, voor races met verschillende typen wegdek zoals Parijs-Roubaix of gravelraces waar ook verharde stroken in het parcours zitten.
De band is ontwikkeld voor de combinatie van grote afstanden, slecht of onverhard wegdek en hoge snelheid. Daarmee is de band volgens Specialized ideaal om een verscheidenheid aan typen wegen op hoge snelheid aan te vallen. De alleskunner onder de koersbanden dus.
De band is ontwikkeld met de bekende Gripton T2 en T5 compounds. Waar die eerste vooral snel is (en dus op het loopvlak van de band ligt), biedt die tweede vooral verbeterde grip. Hierdoor is de rolweerstand van de Mondo volgens Specialized 11% lager dan de voorheen snelste endurance all-road band op de markt.
Onder het loopvlak ligt een laag Blackbelt, een materiaal dat Specialized ontwikkelde om de lekbestendigheid van banden te vergroten. De wangen van de band zijn aan de binnenzijde verstevigd met Grid Race protection. Dit moet net als Blackbelt de lek- en scheurbestendigheid van de band vergroten, maar is een stuk flexibeler, waardoor de band ook soepel kan vervormen en de rolweerstand dus niet in het geding komt.
Met een karkas van 120 TPI (threads per inch) is de band volgens Specialized duurzaam, maar evengoed soepel voor een lage rolweerstand. De band is beschikbaar in drie breedtes: 28, 32 en 35 millimeter, die respectievelijk 310, 330 en 360 gram wegen. De band is tevens tubeless ready.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.