Specialized voorziet Turbo bandenreeks van stevige update
Specialized heeft vandaag een vernieuwde line-up Turbo banden gepresenteerd. Het betreft een viertal banden die niet alleen sneller moeten zijn dan hun voorgangers, maar ook langer mee moet gaan en lekbestendiger moet zijn.
Ten grondslag aan de nieuwe banden ligt een tweetal vernieuwde rubbercompounds die Specialized heeft ontwikkeld: Gripton T2 en T5. De harde T2 compound – waar het loopvlak van de band van is gemaakt – biedt lage rolweerstand en dus maximale snelheid. De schouders van de band zijn van de wat zachtere T5 compound gemaakt, waardoor je in bochten extra grip hebt.
Daarnaast is er ingezet op betere lekbestendigheid van de banden, door de bestaande BlackBelt helemaal opnieuw te ontwikkelen. Dit heeft ertoe geleid dat de nieuwe banden van een dunne laag kevlar zijn voorzien, waardoor de banden tot 12% lekbestendiger zijn dan hun voorgangers.
Specialized heeft binnen de Turbo reeks een viertal banden ontwikkeld. Om te beginnen is er de S-Works Turbo RapidAir, die puur met presteren in gedachten is ontwikkeld. Dit is de snelste band van de serie en tevens de lichtste tubeless band die Specialized heeft ontwikkeld. De S-Works Turbo 2BR is een all-round tubeless band, die zowel op snelheid als duurzaamheid goed presteert. Beide tubeless banden zijn ook geschikt voor hookless velgen. Wie liever nog met binnenbanden rijdt, kan kiezen voor de S-works Turbo T2/T5 of de wat minder snelle Turbo Pro T5.
De nieuwe banden hebben succes overigens al bewezen, want profs van Quick-Step-Alpha Vinyl en BORA-Hansgrohe boekte er al meerdere overwinningen op. Zo grepen Jai Hindley en Remco Evenepoel in respectievelijk de Giro d’Italia en de Vuelta a España de eindzege op de nieuwe band en won Yves Lampaert er de verregende openingstijdrit van de Tour de France mee.
Binnenkort lees je op WielerFlits een uitgebreide review van de nieuwe S-Works Turbo banden.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.