Sponsoring is voor Schwalbe meer dan een lading banden opsturen: “Wij hebben ook baat bij hun succes”
Ties Wijntjes
zaterdag 14 juni 2014 om 16:27

Sponsoring is voor Schwalbe meer dan een lading banden opsturen: “Wij hebben ook baat bij hun succes”

Materiaalzone Meer en meer wordt wielrennen een materiaalsport en wordt op ieder detail gelet. Per ondergrond, per koers en zelfs per etappe wordt gekeken naar het juiste materiaal, tot op de band toe. Schwalbe geeft WielerFlits een kijkje in de keuken van de samenwerking met een profploeg.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!
Wie denkt dat een bandensponsor aan het begin van het seizoen slechts enkele honderden kilo’s rubber opstuurt, zit er goed naast. “Dat is ook belangrijk hoor, ik ben nu (eind mei, red.) bezig met de orders voor volgend jaar, maar dat is zeker niet het enige; het draait om kwantiteit én kwaliteit.”

Aan het woord is Sebastian Breuer, die als liaison manager bij Schwalbe verantwoordelijk is voor de samenwerking tussen het bandenmerk en de verschillende profploegen die ze sponsoren. Onder meer Uno-X, Tudor en Canyon-SRAM vallen onder zijn verantwoordelijkheid. “Van de gravelcoureurs tot de strandracers en van de wegploegen tot crossers; ik sta met iedereen die wij sponsoren in contact, om dat in goede banen te leiden”, vertelt hij.

Sebastian is zelf ook fanatiek wielrenner

Zo ondersteunde hij Ivar Slik tijdens zijn overwinning in Unbound Gravel in 2020 en trekt hij door heel Europa om parcours te verkennen en te bepalen welke banden de beste keuze zijn. Steevast voorziet Sebastian ploegen en coureurs van advies over hun bandenkeuze, voor verschillende wedstrijden.

“We staan constant in contact met ploegen over hun belangrijke doelen en wat zij willen. Uiteraard hebben wij er ook baat bij dat zij succesvol zijn, dus doen wij veel om ze daarbij te helpen”, legt hij uit. “Dit jaar heb ik bijvoorbeeld het WK-parcours in Zürich, het WK gravel en de Olympische tijdrit al verkend, om er maar een paar te noemen.”

Nog zo’n verkenning, deed hij met de coureurs van Canyon-SRAM bij Parijs-Roubaix, een kleine anderhalve maand voor de koers zelf. “Het was toen verschrikkelijk weer en er lagen enorme plassen, maar daar leren wij en de ploeg heel veel over de bandenkeuze. Eerder dat jaar had hun mechanieker al geopperd om met een gravelband te gaan rijden. Dat was het begin van een lang proces om te checken of dat mogelijk was, waar de verkenning onderdeel van was.”

Met Ivar Slik won Schwalbe in 2022 Unbound Gravel – foto: Schwalbe

Dat stukje van de samenwerking gebeurd niet enkel met mecaniciens of staff, maar ook met renners zelf. “Zo kunnen we ze ook meer vertellen en meer leren over karakteristieken van bepaalde banden. Soms weet je dat een band super snel is, maar niet de allerbeste grip heeft in een bocht; dan kan je ze vertellen dat ze de wedstrijd niet in de bocht gaan winnen, maar dat ze op een ander vlak juist wel voordeel hebben.”

Ontwikkeling
Evengoed draait de samenwerking met de profs om ontwikkeling. Met input van de profs kan Schwalbe hun banden nog beter maken. “Je kan zoveel rijden als je wil, maar een ploeg met dertig coureurs is uiteindelijk een veel grotere bron en bovenal een waardevolle bron aan informatie”, legt Sebastian uit.

Daarvoor gaat Schwalbe regelmatig met de ploegen in conclaaf, om te horen hoe de banden het doen en wat beter kan. “We spreken vaak met de ploegen om te horen wat zij willen. Zij zien ook banden die door andere merken worden ontwikkeld en vragen ons dan of wij een bepaald karakteristiek daarvan ook in onze banden kunnen verwerken. Dat is voor ons belangrijk, want dat geeft ons richting in de ontwikkeling van onze banden.”

Schwalbe laat regelmatig professionele atleten – zoals wereldkampioene triathlon Lucy Charles-Barclay – langskomen om hun wensen te horen

Die interactie werkt ook andersom. Regelmatig gaat Sebastian naar trainingskampen om ploegen met nieuwe banden te laten trainen en daarop hun feedback te ontvangen. “Dan gaat het niet enkel over banden, maar ook accessoires zoals velglint, tubeless sealant en nieuwe binnenbanden.”

Daarna volgen er ook tests in wedstrijden, om te zien hoe de banden zich daar weren. “Vorig jaar hebben we op Eurobike een teaser gegeven van toekomstige banden, waaronder een baanbrekende, lichtgewicht wedstrijdband. Maar die testte Canyon-SRAM al veel eerder: tijdens de Amstel Gold Race. Het was toen heel regenachtig en daardoor lagen er een heleboel kleine steentjes op het parcours, wat best een riskante testomgeving is natuurlijk. Dat kon, omdat wij er zelf al uitvoerig mee hadden getest en de banden ook al in training veel waren gebruikt”, verklaart Sebastian.

Ook los van die nieuwe producten is er constant contact tussen ploegen en Schwalbe, om zoveel mogelijk feedback en data te verzamelen. “We spreken regelmatig met mechaniekers over iets simpels als lekke banen, om daar zoveel mogelijk van te leren en te achterhalen wat er is gebeurd.”

Die samenwerking is er een van de lange adem, want hij vergt vertrouwen. “Je bent het zoveelste persoon van een nieuw merk dat de ploeg sponsort en ze wil helpen, terwijl die ploegen op zo’n hoog niveau actief zijn dat ze er zelf ook veel ervaring mee hebben. Het is dus van belang hun vertrouwen te winnen, zodat ze jouw meerwaarde gaan zien. Op termijn leer je elkaar kennen, ga je elkaar begrijpen en heb je elkaar steeds meer te bieden. Op dat punt wordt die samenwerking voor ons én voor hen bijzonder waardevol.”


Verantwoording:
Dit artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits. Schwalbe is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.