SRAM lanceert langverwachte nieuwe RED AXS groepset
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
woensdag 15 mei 2024 om 16:00

SRAM lanceert langverwachte nieuwe RED AXS groepset

Materiaalzone De geruchtenmolen draaide al lange tijd op volle toeren en overal waren nieuwe onderdelen te zien, maar nu is het officieel: SRAM heeft een vernieuwde uitgave van SRAM RED AXS gepresenteerd.

In de Giro d’Italia, de Ronde van Spanje voor vrouwen en andere wedstrijden waren de onderdelen al veelvuldig te zien, maar de officiële aankondiging bleef nog achter. Tot vandaag dus, want SRAM heeft het nieuws over de vernieuwing van hun high-end groepset uit de doeken gedaan.

En – eerlijk is eerlijk – dat werd tijd, want de vorige generatie van SRAM RED eTap AXS dateerde alweer van 2019. De eerste verandering zit overigens in de naam van de groepset. Was dat voorheen nog RED eTap AXS, is dat nu ‘slechts’ RED AXS. En om maar met de deur in huis te vallen: nee, er is geen dertiende versnelling bijgekomen. RED AXS is ‘gewoon’ nog 12-speed.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe groepset is gekeken naar voor de hand liggende verbeteringen zoals een lager gewicht en snellere schakelmechanismen, maar er stond een ander thema centraal: het maken van de makkelijkste te gebruiken groepset.

En in dat gebruiksgemak zitten ook de grootste verschillen ten opzichte van de voorganger. Zo zijn de interne mechanica van de remgrepen flink onder handen genomen, waardoor deze significant makkelijker remmen, terwijl ook de ergonomie van de remgrepen het gebruik aangenamer zou moeten maken.

Makkelijker remmen
Het meest opvallend, is dat het remmen volgens SRAM vele malen makkelijker gaat dan voorheen. Dat wil zeggen: de remhendels bewegen veel lichter, waardoor je veel minder druk met je handen aan moet brengen om effectief te kunnen remmen. Remmen en schakelen moet volgens SRAM met één vinger kunnen.

Remmen zou met je handen bovenop de remgrepen 80% minder kracht kosten als voorheen. Vanuit de hendels zou het 33% kracht kosten, vergeleken met de vorige versie van RED eTap AXS. Dat komt doordat de interne werking van de remgrepen behoorlijk is veranderd. SRAM heeft een nieuwe zuiger ontwikkeld en de positie hiervan ín de remgreep veranderd, waardoor er veel makkelijker druk opgebouwd zou worden in de leidingen en het remmen dus veel minder druk op de hendels vereist.

Wat ook zou bijdragen aan het makkelijkere remmen, is de vernieuwde ergonomie van de remgrepen. De kop van de remgreep is een stuk slanker geworden, terwijl de hendel zelf dichter bij het stuur staat. Daarnaast kun je de positie van de hendel makkelijk personaliseren: middels het aandraaien van een schroefje breng je de hendel dichter naar of juist verder weg van je stuur.

Vanwege de nieuwe ergonomie van de remgrepen raadt SRAM ook aan deze net iets anders te monteren, namelijk 7 graden naar boven gekanteld. Ook aan het gemak daarvan is gedacht: op de remgreeprubbers zitten groeven die voor extra grip zorgen, maar óók als indicatie fungeren van de juiste montage. Als de onderzijde van de groeven een horizontale lijn vormen, is de remgreep correct gemonteerd.

De remklauwen zelf hebben ook enige wijzigingen ondergaan. Daardoor staan de remblokjes iets verder van de schijf af, wat de kans op aanlopende remmen verkleint.

Beter schakelen
Naast het makkelijkere schakelen, zou de nieuwe RED AXS ook beter schakelen. Alhoewel de achterderailleur nagenoeg ongewijzigd is, zit dat verschil vooral in de voorderailleur. Daar zat voorheen één van de manco’s van RED: zeker bij het terugschakelen naar het binnenblad, wilde de ketting er nog wel eens afvallen.

Door een smallere kooi zou de voorderailleur gerichter en sneller schakelen. Daarnaast beweegt de voorderailleur kleine stapjes mee, afhankelijk van de positie van je achterderailleur. Dat zorgt ervoor dat je ketting ondanks de smallere kooi niet gaat aanlopen.

Ook het monteren en afstellen ervan zou makkelijker zijn: er is een nieuw gereedschap ontwikkeld waarmee je de derailleur gemakkelijk juist kan monteren, terwijl de limit screws om de derailleur af te stellen naar de voorzijde zijn verplaatst, waar deze voorheen nog aan de binnenkant zaten.

SRAM RED AXS is beschikbaar met 10-28, 10-30, 10-33 en 10-36 cassettes. Die kosten €505,- euro per stuk, de 10-36 is nog eens 20 euro duurder met een prijs van €525,-. De crankstellen zijn beschikbaar met 46-33, 48-35, 50-37, 52-39, 54-41 en 56-43 vertandingen. De groepset is ook met een enkel voorblad te verkrijgen in de vertandingen 48, 50 en 52. Alle crankstellen kosten, inclusief vermogensmeter, €895,-.

Aan de binnenzijde van de kop van de remgrepen zitten nog twee extra knopjes. Die knopjes kun je standaard gebruiken om te schakelen, maar via de SRAM AXS applicatie kun je ook instellen dat ze andere apparaten met een ANT+ verbinding aansturen, of dat je er bijvoorbeeld je fietscomputer mee kunt bedienen.

Naast al die wijzigingen, is ook het gewicht van de groepset als geheel omlaag gegaan. De groepset zou 153 gram lichter zijn dan zijn voorganger, voor een geheel van 2.649 gram (bij gebruik van een 48-35 crankstel, 172.5mm lange cranks, een 10-28 cassette en 160mm remschijven). Daarmee zou het volgens SRAM de lichtste elektronische groepset ooit zijn.

Die winst is op verschillende plekken behaald. De achterderailleur zou 16 gram lichter zijn, het crankstel 29 gram lichter en ook de ketting zou door een nieuwe constructie lichter zijn. Uit elke afzonderlijke schakel is een klein gaatje geperst, waardoor deze ook weer uit net wat minder materiaal bestaat.

De batterijen en opladers van RED AXS zijn onveranderd gebleven ten opzichte van zijn voorganger en andere huidige AXS en eTap AXS groepsets.

Makkelijker remmen, beter schakelen en iets lager gewicht: dat zijn de drie grote verbeteringen van RED AXS als we SRAM mogen geloven. Wij waren onder de gelukkigen om de nieuwe groepset al enkele weken te mogen uitproberen. Benieuwd naar onze bevindingen? Die lees je in onderstaande review.

Naast de nieuwe groepset, lanceren enkele dochterondernemingen van SRAM gelijktijdig nieuwe producten. Zo heeft Hammerhead een nieuwe variant van de Karoo fietscomputer gepresenteerd, terwijl ZIPP met de SL 80 Race een nieuw stuur lanceert. Tot slot presenteert Goodyear een drietal nieuwe banden.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.