Team dsm-firmenich kan rekenen op geheim wapen in tijdrit naar Combloux
foto: Syncros
JulianDubbeld
maandag 17 juli 2023 om 20:30

Team dsm-firmenich kan rekenen op geheim wapen in tijdrit naar Combloux

Materiaalzone Team dsm-firmenich heeft dinsdag een geheim wapen in de 22 kilometer lange tijdrit van Passy naar Combloux. Het WorldTour-team rijdt voor het eerst op de nieuwe Capital SL-wielen van Syncros, dat onderdeel uitmaakt van Scott. “Deze wielen zijn echt het maximaal haalbare op dit moment op het gebied van rolweerstand en gewicht”, zegt R&D Expert Piet Rooijakkers namens Team dsm-firmenich over de noviteit. 

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Syncros heeft sinds 2018 gewerkt aan de nieuwe Capital SL-wielen, die worden uitgegeven met velgen van veertig millimeter en de aeroversie met velgen van zestig millimeter. Team dsm-firmenich rijdt dinsdag in de tijdrit met de aerowielen voor en een speciaal voor de tijdritversie ontworpen achterwiel dat met carbonplaten is dichtgemaakt. Voor het achterwiel wordt verder gebruikgemaakt van de velgen van veertig millimeter, om gewicht te besparen.

De Nederlandse ploeg, die sinds 2021 met producten van Scott rijdt, heeft de afgelopen jaren meegeholpen met de ontwikkeling van de nieuwe wielset door data te leveren over bijvoorbeeld windrichtingen. De afgelopen maanden testten meerdere dsm-firmenich-renners al de nieuwe wielen.

Volgen Syncros zijn de Capital SL-wielen de snelst beschikbare wielen op de markt op dit moment. Omdat de wielen als een onderdeel (het one piece design, red.) in elkaar zijn gezet, levert de wielset naar eigen zeggen een competitief voordeel op ten opzichte van andere wielen, waarbij de naaf, spaken en velgen wel nog als losse elementen zijn afgewerkt in de wielen.


Wattagewinsten
Dit voordeel uit zich bijvoorbeeld in het omlaag halen van de rotational drag, de weerstand die ervoor zorgt dat het wiel minder snel wil ronddraaien, met vijftien procent. Omgerekend levert dit ongeveer 1 tot 4 watt winst per renner die de wielen gebruikt op.

Volgens Rooijakkers onderscheidden de wielen zich echter ook door haar stabiliteit: “Normaal gaan de renners ook een beetje slingeren tijdens zo’n tijdrit. Daarmee verliezen ze ook de nodige wattages. Je merkt dat de nieuwe Syncros-wielen superstabiel zijn, waardoor de renners precies weten wat ze ervan kunnen wachten en rechter op de fiets blijven zitten. Daardoor kun je ook weer veel makkelijker door de bochten.”

“En de hele set-up is driehonderd gram lichter met wat we hiervoor hadden. Dat scheelt veel”, aldus de oud-renner.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.