Op jacht naar iedere seconde winst: zo helpt Vision bij tijdritwinst van Visma | Lease a Bike
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
woensdag 3 juli 2024 om 12:00

Op jacht naar iedere seconde winst: zo helpt Vision bij tijdritwinst van Visma | Lease a Bike

Materiaalzone Aerodynamica speelt in de hoogste regionen van de wielersport een steeds belangrijkere rol; een paar watt kan het verschil zijn tussen winst en verlies. Al helemaal in de tijdrit, waar een op maat gemaakt stuur de allerbeste coureurs ter wereld naar de winst moet helpen. RIDE Magazine ging op bezoek bij Vision Tech om kennis te maken met de wondere wereld van custom carbon en de op maat gemaakte sturen voor Visma | Lease a Bike.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Wie om de grootste prijzen mee wil doen tijdens het tijdrijden, kan niet meer zonder: een op maat gemaakte cockpit. De combinatie van de stuur, stuurpen en de armsteunen zorgt al voor een aerodynamische positie an sich, maar als dat uit één geheel van carbon wordt vervaardigd, is de snelheidswinst het grootst. De cockpit zelf snijdt zo snel mogelijk door de wind, maar het zorgt er ook nog eens voor dat de coureur in kwestie de voor hem of haar ideale positie aan kan nemen. Een must voor de tijdrittoppers.

foto: Cor Vos

Voor Visma | Lease a Bike is het Vision Tech dat deze cockpits levert; een zusterbedrijf van het Taiwanese FSA. De keuze voor Vision werd door de ploeg al enkele jaren geleden gemaakt, vanwege de kwaliteit die ze leveren. Dat legt Jenco Drost ons uit, hij is bij de ploeg Head of Performance Equipment. “Het is een combinatie van het proces en het eindproduct wat zij leveren. De sturen die zij leveren zijn volgens ons het beste wat er is als je kijkt naar aerodynamica, gewicht en ergonomie, terwijl ook het proces om tot dat product te komen quasi-perfect is.”

De productie van de custom cockpits vindt plaats in Italië, maar het proces begint in een kleine fabriek van Vision Tech in Taiwan, waar de reguliere tijdritsturen worden geproduceerd. Hier worden nieuwe technieken en ontwerpen geprobeerd; een technische klus. Net als met veel onderdelen van carbon, begint het maken van het stuur met een speciale vorm.

Rondom deze vorm – die uit verschillende losse delen bestaat – worden op nauwkeurige wijze velletjes carbon gelegd die beetje bij beetje de vorm van het stuur aan gaan nemen. Dat klinkt misschien als een simpel plakplaatje, maar de realiteit is anders; ieder laagje carbon op exact de juiste plek en in een specifieke richting worden geplaatst, om de stijfheid van het stuur te optimaliseren.

Het carbon wordt in de eigen faciliteit op maat gesneden – foto: Vision Tech

Als alle vellen carbon gelegd zijn, wordt het stuur in een ijzeren mal geplaatst, terwijl aan de binnenzijde een soort plastic luchtzak wordt aangebracht. Door de druk in deze zak op te voeren, wordt het carbon tegen de mal aangedrukt en neemt het stuur precies de vorm aan die het moet krijgen. De mal met daarin het stuur-in-spe, gaat in de oven om gebakken te worden. Als ook dat proces is afgerond, is het stuur nagenoeg af. Na het wegpoetsen van wat overbodig carbon en het toevoegen van de bevestigingspunten voor op het frame, is het stuur klaar om te gaan.

Op maat
Dat proces is al bedrieglijk lastig, maar voeg daar de hoge standaarden van ’s werelds beste profs aan toe en het wordt allemaal nog een stukje ingewikkelder. Waar jij en ik eenzelfde soort stuur kunnen kopen dat uit eenzelfde mal komt, gaat Vision voor de profs nog een stapje verder. “Voor de echte toppers maken we een stuur op maat. Dat betekent dat we het hele proces zoals normaal voor ze doorlopen, maar dan eigenlijk het wiel opnieuw uitvinden om de vorm van het stuur precies aan de gebruiker aan te passen”, vertelt Giorgio Marra van Vision Tech.


Materiaal: Fietsstuur van Vision Tech
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) nemen we een kijkje in de fabriek van Vision Tech, dat voor Visma | Lease a Bike hard werkt aan het ideaal tijdritstuur voor de kopmannen. Het is een balans van passen en meten, op jacht naar elk beetje tijdwinst. Lees de reportage achter de schermen in het 236 pagina’s tellende blad van RIDE. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.