Titici presenteert nieuwe race- en gravelfiets
foto: Ties Wijntjes/WielerFlits
zaterdag 24 juni 2023 om 14:00

Titici presenteert nieuwe race- en gravelfiets

Materiaalzone Titici heeft op Eurobike twee nieuwe fietsen gelanceerd. Het Italiaanse fietsenmerk heeft zowel een racefiets als gravelfiets getoond. Beide fietsen zijn voorzien van een opvallend dunne bovenbuis.

Al enkele jaren produceert Titici frames met een bovenbuis die ter hoogte van de zadelpen bijzonder dun is. Vanwege regelgeving van de UCI waren ze lange tijd niet toegestaan in de koers, maar dat is recent veranderd. Ook de nieuwe Titici Alfa wegfiets en de Titici Revo gravelbike zijn van dit staaltje techniek voorzien. De in dikte aflopende bovenbuis moet er voor zorgen dat de buisverbindingen stijf zijn, terwijl het dunne deel van het frame enige demping biedt.

De Alfa is de nieuwe aerobike van Titici. Naast de bijzondere bovenbuis, heeft de fiets een opvallende verbinding van de staande achtervork op de bovenbuis; deze is verder naar voren geplaatst, wat zorgt voor een opening die enigszins doet denken aan die van de Trek Madone. In tegenoverstelling tot de Trek Madone loopt de zadelbuis van de Titici Alfa wel in één recht stuk door. Voor extra comfort is hier ook nog een horizontale bevestiging toegevoegd tussen de zadelbuis en de staande achtervork, welke verticale vibraties moet dempen, terwijl het de stijfheid van de achtervork juist ten goede moet komen.

De zogenaamde DAC (Double Air Channels) technologie – foto: Ties Wijntjes/WielerFlits

De opvallende opening aan de achterzijde van het frame moet zorgen voor verbeterde aerodynamica, door turbulentie rondom de zadelbuis te verminderen. Om de aerodynamica nog verder te verbeteren is niet enkel de bovenbuis bijzonder dun (slechts tien millimeter) maar zijn verschillende buizen behoorlijk ‘platgeslagen’.

Gravelfiets
Naast de Alfa, lanceerde Titici de Revo gravelbike. Dit is in feite een utigave van de Dynamica e-gravelbike, zonder de elektronische aandrijving. Naast de dunne bovenbuis, waar het frame rondom is ontwikkeld, valt de asymmetrische vork hier vooral op; deze is zo ontwikkeld dat het de rem- en trapkrachten goed compenseert voor maximale efficiëntie en stijfheid.

De Titici Alfa gravelbike – foto: Ties Wijntjes/WielerFlits

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.