Trek lanceert achtste generatie Madone en stopt met Emonda
foto: Joris Knapen
Ties Wijntjes
donderdag 27 juni 2024 om 17:00

Trek lanceert achtste generatie Madone en stopt met Emonda

Materiaalzone Amper twee jaar nadat Trek de Madone vernieuwde, is er alweer een opvolger, want het Amerikaanse fietsmerk heeft vandaag de achtste generatie van hun iconische racer onthuld. Dat is een allround racer die zich niet enkel meer op aerodynamica toespitst, maar dat combineert met laag gewicht. Daarmee komt ook een einde aan de Emonda; die haalt Trek uit het assortiment.

De Emonda én Madone in één, zo zou je de nieuwste telg uit Trek’s racefietsfamilie gerust kunnen beschrijven. Sterker nog, dat was ook wat de ingenieurs van Trek ambieerden toen ze begonnen met de ontwikkeling van de racer. De nieuwe fiets moest het lage gewicht van de Emonda combineren met de aerodynamische kwaliteiten van de Madone, met daarbovenop ook nog aangenaam rijgedrag en degelijke stijfheid.

foto: Joris Knapen

Daarmee wilde Trek één racefiets maken die het overal goed doet. Dat is geheel in lijn met een trend die we al enkele jaren in de wielrennerij zien, van fietsmerken die zich richten op één high-end model, in plaats van een lichtgewicht én aerodynamische racer te ontwikkelen. Bij Trek speelde daarnaast mee dat ze actief bezig zijn de hoeveelheid producten (in absolute termen) die ze aanbieden te verminderen.

Uiteraard is dat niet zo simpel als de tekening van die twee fietsen over elkaar heen leggen en in letterlijke zin de middenweg kiezen, maar wie kijkt naar het frame ziet wel degelijk dat er elementen uit beide fietsen in de nieuwe Madone zitten. De wat slankere buizen doen denken aan de Emonda, terwijl het opvallende IsoFlow-systeem natuurlijk regelrecht van de Madone komt.

Alhoewel, regelrecht, dat is ook niet helemaal waar. Want Trek heeft het systeem met de zo bijzondere samenkomst van de zadelbuis, bovenbuis en staande achtervork van een update voorzien, waardoor hij nog meer comfort zou moeten bieden dan voorheen het geval al was. Om exact te zijn: hij zou 80% meer moeten meegeven dan zijn voorganger, terwijl het vergeleken met de Emonda ook nog wat aerodynamisch voordeel biedt.

foto: Joris Knapen

Een nieuw type carbon (en een nieuwe uithardingstechniek) heeft dan weer geholpen om de fiets lichter te maken: 900 OCLV carbon. Dat is volgens Trek tot wel 20% sterker dan het door hen voorheen gebruikte 800 OCLV carbon+, waardoor ze minder materiaal per frame nodig hebben en dus een lager totaalgewicht behaald hebben.

Verschillende aero-gains
Ook is er gekeken naar de buizen van het frame. Die zijn niet direct gekopieerd van de Emonda noch Madone, maar daarvoor is gekeken op welke punten aerodynamica van belang is en waar juist weer wat gewicht bespaard kon worden. Dat levert verschillende soorten buisvormen op, die er samen voor zorgen dat de fiets als geheel zo aerodynamisch mogelijk is, in plaats van enkel de buizen afzonderlijk.

foto: Joris Knapen

Wat daarbij opvalt, is dat de buisvormen van de kleinste fietsen (XS en S) lichtelijk aangepast zijn. Dat zou visueel fraai zijn, maar ook zorgen voor meer gebalanceerde stijfheid bij de betreffende maten. Sowieso heeft Trek gesleuteld aan de maatvoering, want waar ze voorheen voor acht verschillende maten kozen van, hebben ze dat nu gereduceerd tot zeven verschillende maten. Effectief komt het erop neer dat de maat 52 en 54 zijn ‘samengevoegd’ in één maat M.

Een andere opvallende toevoeging, zijn nieuwe bidons; deze zijn zo gevormd dat ze bij zouden dragen aan de aerodynamische optimalisatie van de fiets als geheel. Ze vereisen ook specifieke bidonhouders, waarmee de topmodellen van de nieuwe Madone standaard worden geleverd. Die zijn overigens ook compatibel met ‘normale’ bidons, dus je hoeft niet gelijk al je oude bidons weg te gooien als je overstapt op de nieuwe Madone.

foto: Joris Knapen

De SLR-modellen (de high end variant) van de nieuwe Madone zijn tevens voorzien van een nieuw stuur: het Trek Aero RSL stuur. Alhoewel deze in veel lijkt op het stuur van de vorige Madone, is het wel noemenswaardig dat het stuur voorzien is van 6 graden flare. In de beugels blijft de positie nagenoeg gelijk aan zijn voorganger, maar op de remgrepen zit je daardoor drie centimeter compacter. Een stuur met een breedte van 40 centimeter is in dat geval 40 centimeter breed in de beugels, maar 37 centimeter breed op de remgrepen.

Tot slot zijn er nog nieuwe banden, de Bontrager Aeolus RSL banden. Dit betreft een tubeless ready, die zich volgens Trek vooral onderscheidt op het vlak van grip en snelheid. Het soepele katoenen karkas zou in combinatie met een kaal loopvlak voor lage rolweerstand zorgen, terwijl een klein profiel op de schouders van de banden grip op moet leveren. Ten opzichte van de Bontrager R3 TLR 28mm zou de band 3,7 watt minder rolweerstand opleveren, terwijl hij ook nog 1,7 à 6,1 watt meer aerodynamisch zou zijn wanneer hij gemonteerd wordt op de Aeolus RSL 51 wielen.

De nieuwe Trek Madone is per direct beschikbaar vanaf €3.499,-, terwijl het topmodel – afgemonteerd met SRAM RED AXS – voor €13.999,- over de toonbank rolt.

Morgen lees je op WielerFlits een uitgebreide review van de nieuwe Madone.

foto: Joris Knapen

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.