Tweehonderd kettingen en het beste team mecaniciens: ook voor staf is de Tour zwaarder
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
woensdag 26 juni 2024 om 10:05

Tweehonderd kettingen en het beste team mecaniciens: ook voor staf is de Tour zwaarder

Materiaalzone Niet alleen voor coureurs is de Tour de France de belangrijkste en grootste wielerwedstrijd van het seizoen. Jenco Drost, Head of Performance Equipment van Visma | Lease a Bike, geeft WielerFlits een kijkje in de Tourvoorbereiding van een wielerploeg. “Niet alleen de beste ploeg coureurs gaat mee, maar ook het beste beste team mecaniciens.”

Honderden nieuwe kettingen, alle lagers van wielen vervangen, tubeless banden van nieuwe tyre sealant voorzien; het is slechts een greep uit de extra voorbereidingen die bij Visma | Lease a Bike worden getroffen om te zorgen dat niet alleen de ploeg, maar ook het materiaal in topconditie is. Niks wordt aan het toeval overgelaten om maximaal te kunnen presteren.

Dat proces wordt aangestuurd door Jenco Drost, die binnen de ploeg verantwoordelijk is voor alle materiaalkwesties. Iets wat rond de Tour ook meer aandacht krijgt dan alle andere wedstrijden. “In de basis opereren wij op een heel hoog niveau, maar voor de Tour weet je in december wel al wat het parcours is en dan ga je ook gelijk kijken naar het optimale materiaal.”

“De fietsen worden bijvoorbeeld allemaal weer helemaal op punt gezet voor de Tour. Iets eerder zelfs al, want we zorgen ervoor dat onze selectie er tijdens de laatste hoogtestage in Tignes nog een keer op kan rijden, zodat ze nooit een volledig nieuwe fiets krijgen in de Tour. We zijn dus al weken bezig om alles in orde te brengen. In feite gaat alles wat mee gaat aan fietsen of reservemateriaal in de mecanicienstruck nog een keer door iemands handen”, legt Drost uit.

Op het trainingskamp in Tignes is er ook al extra aandacht voor het materiaal  – foto: Visma | Lease a Bike

Zo krijgen de nodige onderdelen specifieke aandacht, kettingen bijvoorbeeld. “Voor de Tour gebruiken we alleen nieuwe kettingen, die we opnieuw waxen, terwijl de mannen ook vaker een nieuwe ketting krijgen. Dan weet je zeker dat die ketting in optimale staat verkeert. Normaal laten we een ketting misschien wat langer zitten, maar voor de Tour krijgen de mannen gewoon iedere dag een nieuw gewaxte ketting. Ik denk dat er wel richting de 200 kettingen meegaan.”

De beste selectie
Maar niet enkel het materiaal vereist extra aandacht. Ook de selectie van de staf die meegaat naar de Tour wordt extra nauwkeurig samengesteld. “We hebben 25 mecaniciens dus het spreekt voor zich dat daar het ervaringsniveau varieert. Daar willen we evengoed de beste selectie meenemen. Dan kijk je niet enkel naar het sleutelen, maar vooral naar het beste team, naar de juiste mix van kwaliteiten. De renners trainen maanden voor de Tour, dus dan is het ook wel fijn als ze de beste ploeg mecaniciens meekrijgen.”

foto: Cor Vos

Voor die mecaniciens geldt ook dat de voorbereiding anders is dan voor andere wedstrijden. Intensiever en langer vooral, om te zorgen dat ze in de Tour zo min mogelijk moeilijkheden tegenkomen. “In principe is de voorbereiding dermate uitgebreid en goed, dat ze ter plekke precies weten wat ze moeten doen en daar geen extra werk hebben.”

Dat zou er ook voor moeten zorgen dat de extra Tourdruk geen obstakel vormt. “Ik denk dat de groep mecaniciens die wij hebben wel bij elke koers de motivatie heeft om alles op 100% te doen, dus dat is in de Tour niet anders. Tuurlijk, er staan meer mensen omheen en er komt meer publiciteit op af, maar over het algemeen kunnen ze redelijk in de luwte hun werk doen. Ze halen daar in ieder geval geen nieuwe trucjes uit.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.