UCI opent onderzoek naar veiligheid hookless velgen en tubeless banden
Materiaalzone De UCI heeft in een statement bekendgemaakt een onderzoek te starten naar de veiligheid van hookless velgen in combinatie met tubeless banden. Dat doet het vanwege recente ongelukken waarbij dit type wielen en banden werden gebruikt.
Fuertes críticas a los fabricantes de llantas sin gancho por parte de la CPA tras accidente de Thomas de Gendt:https://t.co/Rkp70608Pr… #Ciclismo pic.twitter.com/Ijn6I7vnfJ
— Ciclismo Internacional (@CiclismoInter) February 27, 2024
Adam Hansen, voorzitter van rennersvakbond CPA trok was duidelijk in zijn oordeel over die valpartij. “Als je kijkt naar beelden van Thomas de Gendt’s fiets, kan je zien dat zijn band eraf kwam, het veiligheidsschuim (een tire liner, red.) tussen zijn vork kwam te zitten en daardoor zijn voorwiel blokkeerde. Sommige ploegen rijden met hookless velgen. Deze crash is waarom de CPA 100% tegen hookless velgen is. Banden moeten niet van velgen afkomen. […] Dit gaat een keer tot een massale valpartij leiden”, stelde hij in gesprek met Vélo.
De UCI gaat nu onderzoeken of de veiligheid van het peloton daadwerkelijk in het geding is door hookless velgen en tubeless banden. “Vanwege recente incidenten in het professionele wegwielrennen, waarbij hookless velgen en tubeless banden in gebruik waren, heeft de UCI besloten dat onderwerp als een zaak van urgentie te onderzoeken, met de blik op een snelle besluitvorming voor de veiligheid van de coureurs.”
Bij dat onderzoek is dus enige spoed geboden. “Deze gevolgen zullen zo snel mogelijk worden gecommuniceerd. De UCI werkt samen met belanghebbers van de wielersport en onderdelenfabrikanten om ervoor te zorgen dat de juiste maatregelen op zowel de korte als lange termijn worden genomen. Dit onderzoek en de beslissingen die volgen zijn onderdeel van de UCI’s beleid om de veiligheid van de coureurs te bevorderen, een van de UCI’s grootste belangen.”
Vittoria ontkent probleem banden
Ook bandenfabrikant Vittoria reageerde gister op het voorval. In een statement stelde zij dat de valpartij niet door tubeless banden noch door wielen met hookless velgen was veroorzaakt. “Het is cruciaal om duidelijk te maken dat het kapotgaan van de velg is ontstaan door de impact van een object, in dit geval een steen, en niet te maken heeft met het ontwerp van de velg. De intensiteit van de impact zorgde ervoor dat het wiel op zo’n manier brak dat de band niet meer veilig op zijn plaats kon blijven zitten. De druk was zo hoog, dat de tire insert ervan scheurde. […]Het ongeluk was dus geen resultaat van een verkeerde combinatie van wielen en banden”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.