WielerFlits Test: Elektrisch schakelen met de Shimano Ultegra-groepset
Wanneer het gaat om groepsets, heb je als fietser eigenlijk de keuze uit drie verschillende merken. Zo zijn er het Italiaanse Campagnolo, het Amerikaanse SRAM en het Japanse Shimano, waarvan laatstgenoemde op het merendeel van de fietsen gemonteerd is.
Shimano is marktleider en dat is terug te zien in het aantal profploegen dat met het merk rijdt. Van de achttien WorldTour-ploegen rijden er veertien met Shimano, drie met Campagnolo en één met SRAM. Bij LottoNL-Jumbo zijn de schoenen, brillen en zelfs de kleding van Shimano. Daarnaast worden de helmen geleverd door Lazer, dat dan weer door Shimano wordt gedistribueerd.
Wanneer er gesproken wordt over fietsonderdelen, gaat het vaak over zogenoemde groepsets. Hiermee bedoelen we de shifters (remgrepen), remmen, derailleurs, crank, cassette en ketting. Shimano heeft tal van verschillende groepen. Dura-Ace is het paradepaardje waarmee de profs op pad worden gestuurd. Net daaronder zit Ultegra, waar je veel technieken terugvindt die je óók bij Dura-Ace ziet.
Ultegra is de populairste groepset van Shimano en is ondertussen aangekomen bij de versie met de naam 8000. De Ultegra-groepen zijn er in vier verschillende uitvoeringen: de R8000, R8020, R8050 en R8070. Twee ervan zijn mechanische groepen en twee elektrische. Daarnaast kan je kiezen voor de groep met schijfremmen.
Groep Ultegra R8000 (mechanisch en velgremmen) | €1.049 |
Groep Ultegra R8020 (mechanisch en schijfremmen) | €1.249 |
Groep Ultegra R8050 Di2 (elektrisch en velgremmen) | €2.059 |
Groep Ultegra R8070 Di2 (elektrisch en schijfremmen) | €2.209 |
Test Shimano Ultegra R8070 Di2
Tijd om het paradepaardje van de nieuwe Ultegra-lijn aan een test te onderwerpen. Materiaalzone ging langs bij Shimano in Nunspeet en testte de nieuwste Ultegra-groep. De Ultegra R8070 Di2-onderdelen waren gemonteerd op een Specialized S-Works Venge ViAS. Dit betekent schijfremmen en elektrisch schakelen, oftewel de topgroep in de Ultegra-categorie.
We hebben de fiets getest tijdens de tropische Nederlandse zomer, dus we waren blij dat we twee volle bidons konden meenemen. De wegen over de Veluwe zorgden voor een afwisselende route; door bossen, over heuvels en door dorpjes konden we de fiets en vooral de onderdelen prima testen. De S-Works Venge ViAS is een fiets die we bij Materiaalzone al eerder getest hebben. De samenvatting van deze test is simpel: snel en stijf. Ook nu ervaarden we snel dat de fiets vooral vooruit wilde.
De stijfheid van de fiets heeft voor een groot deel te maken met het frame en dan vooral het carbon rondom het bracket, de trapas. De wielen en onderdelen vormen tevens een belangrijke factor. Wat betreft de wielen reden we op Ultegra RS. Deze wielen zie je niet zo vaak, aangezien ze nauwelijks door fietsmerken in hun fietsen worden gezet. En dat terwijl bij de profs toch heel wat ploegen met de wielen van Shimano rijden. Zo rijden Sky, BMC, Mitchelton-Scott, Groupama-FDJ en LottoNL-Jumbo met wielen van het Japanse merk.
De wielen waarmee wij op pad gingen hadden een carbon velg van 30 millimeter hoog en waren natuurlijk volledig uitgerust met schijfremmen van Ultegra. De stijfheid die deze wielen met zich meebrengen heeft vooral te maken met het gebruik van een schijf en de daarbij behorende steekas. Door een steekas te gebruiken is het wiel extra stijf en is speling bijna uitgesloten.
Op ieder moment schakelen
Tegenwoordig is het elektrisch schakelen niet meer weg te denken. Waar vroeger renners als Fabian Cancellara en Alberto Contador weigerden om met een elektrische schakelgroep te rijden, zijn profs die nog mechanisch schakelen vandaag de dag bijna niet meer te vinden.
Op de fiets die wij getest hebben, zat de elektrische schakelgroep van Ultegra. Dat schakelt ontzettend fijn. Eigenlijk kan je met een elektrische groep op elk moment schakelen. Het is niet aan te raden, maar zelfs onder druk blijven de onderdelen perfect werken.
Veel functies die Dura-Ace al eerder te bieden had, zijn ook in de Ultegra-groep verwerkt. Zo kan je met behulp van de E-TUBE-app op je telefoon of tablet je shifters zo instellen dat elk knopje doet wat jij wilt. Op elke shifter zitten niet alleen de twee buttons ‘zwaarder’ en ‘lichter’, maar op deze set zit er ook nog een knop aan de bovenkant van de shifter. Deze knop is ook volledig naar wens in te stellen. Zo kan je bijvoorbeeld met links lichter en met rechts zwaarder schakelen, maar zijn de knoppen ook te koppelen aan je fietscomputer zodat je die hiermee kan bedienen.
Via de Shimano E-TUBE-app kan je nagenoeg alles aanpassen wat betreft je shifters. Zo kan je elke knop een eigen taak geven en kan je zelf instellen wanneer de voorderailleur gaat schakelen om zodoende de ketting zo recht mogelijk te houden. Dit is ook meteen een groot voordeel van elektrisch schakelen. Je hoeft namelijk niet bang te zijn dat je ketting aan gaat lopen. De voorderailleur stelt zich vanzelf bij als je achter of heel zwaar, of heel licht hebt geschakeld. Al met al een onderdelengroep die alles doet wat het moet doen. Goed schakelen en geweldig remmen.
De nieuwe Ultegra-groep is er in vier verschillende versies en wordt standaard geleverd met compact kettingbladen. Net als bij de vorige versie passen op deze crank zowel compact als dubbele bladen. Zo kan je opnieuw alle kanten op. De achterderailleur is te bestellen met een lange kooi en dat zorgt ervoor dat je met maximaal 32 tanden achter kunt rijden. Voldoende om iedere beklimming tot een goed einde te kunnen brengen.
Verantwoording:
Shimano is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. Voor deze test kregen wij een fiets met een Ultegra groepset ter beschikking, die wij na afloop hebben ingeleverd
Batterij ~€60
Servomotor ~€5 x2=€10
Draadjes ~€0,50
Communicatie ~€15
Ik weet niet precies wat voor servomotoren ze gebruiken. Als ze echt topkwaliteit motoren gebruiken kosten ze misschien €50 per stuk. Maar het prijsverschil is volgens mij dus lang niet zo groot als zij het maken. Maar het gaat shimano natuurlijk om of mensen het kopen, en zolang mensen dat doen voor deze prijs is het het waard, maar ik vind t prijsverschil erg groot.
Niets ten nadele van elektronisch schakelen het werkt echt, maar ik de 2 weken dat ik er met eentje reed moest ik er erg aan wennen: wat nu op schakelen was en wat niet en het duurde wel voordat ik niet meer mis schakelde omdat het zo lichtvoetig ging.. er zat ook een zeker vertragin in vanwege het motortje, terwijl je met een kabel echt voelt wanneer hij gaat. (wel blijft de afstelling goed met een elektronisch schakelsysteem ook als de aanwezige kabels wat rekken)
Persoonlijk vind ik het nog steeds een overbodige luxe: beter investeren in een powermeter als je echt vooruitgang wil boeken met trainen.
Schijfremmen: fantastisch in de bergen en als het regent, bij droog weer in nederland is het verschil echt miniem, maar als er 1 ding is van alle nieuwigheden waar ik wel voor zou gaan zijn het schijfremmen.
Ik heb nu de mechanische Ultegra 8000 groep en ik ben er erg tevreden over! (zelf geïnstalleerd)
(de genoemde prijs is de catalogus prijs, goed rond shoppen vind je hem al voor 700 of minder)
De laatste reviews lezende over de Shimano 105 R7000: klein beetje zwaarder en iets minder slikke look maar net zo goed (lees identiek) aan Ultegra. Dus in de markt voor iets nieuws, en rijdt je alleen koersjes in nederland met droog weer maar elektrisch schakelen is geen must: investeer de meerprijs in een paar betere wielen of een powermeter.
Tip: Ultegra 8000 ketting en 105 ketting zijn op de gram af even zwaar en aangezien alles onderling compatible is: koop een 105 R7000 ketting. (als je al niet iets van KMC of sram koopt)
Verder ben ik echt wel fan van Shimano: zelden een slecht product van gekocht, maar ik begrijp wel dat Campagnolo technisch simpeler is wat betreft de interne werking van het schakelsysteem. Met Sram heb ik nog geen ervaring.
Is het de meerprijs waard? Geen idee, het is maar wat je te besteden hebt, en ‘wat de gek er voor geeft’. Maar het bevalt mij nog beter dan vooraf verwacht, en als het niet hoeft, ga ik niet meer terug.
Gewoon mooi spul.