3 kilometer-regel mag opgerekt worden naar 5 kilometer, tests tijdens Tour de France
De UCI gaat bekijken of de 3 kilometer-regel soms opgerekt mag worden naar 5 kilometer. Wedstrijdorganisatoren mogen in de tweede helft van dit seizoen een aanvraag indienen om die ‘sprintzone’ op te rekken. Daarvoor is wel goedkeuring nodig van de UCI. In de Tour de France zal hier voor het eerst mee geëxperimenteerd worden.
Bij een valpartij, lekke band of pech in de laatste 3 kilometer (met uitzondering van een aankomst bergop) krijgt een renner dezelfde tijd als de groep waarin hij reed. Dit jaar gaat de UCI testen of die 3 kilometer-zone uitgebreid kan worden tot ‘maximaal 5 kilometer’, mits goedgekeurd voor aanvang van de wedstrijd.
De reden van deze wijziging is volgens de UCI het toenemende verkeersmeubilair op de openbare weg. Dat vormt een gevaar voor pelotons, stelt de wielerunie, en is niet altijd te ontwijken in aanloop naar een finishplaats. Door de 3 kilometer-regel uit te breiden, zal de druk op de renners verminderen in aanloop naar een massasprint.
Soepelere omgang met meten van tijdsverschillen in massasprints
In aanvulling op de mogelijke uitbreiding van de 3 kilometer-regel gaat de UCI ook een blik werpen op hoe tijdsverschillen gemeten worden tijdens massasprints. Ook dit als gevolg van discussies binnen de recent opgerichte veiligheidsorganisatie SafeR.
Op dit moment wordt er geen tijdsverschil gemeten als er minder dan 1 seconde verschil zit tussen twee renners. In 2018 werd een protocol opgesteld, waarbij een organisator een aanvraag kan doen om dit uit te breiden tot een gat van 3 seconden, maar dat geldt dan alleen voor het grote peloton.
SafeR doet nu een aanbeveling: dat tijdsverschil van 3 seconden toepassen op alle groepen in de koers, behalve als er duidelijk een kopgroep vooruit is. Als gevolg van deze regelwijziging wordt SafeR de berekening van tijdsverschillen makkelijker tijdens massasprints. Op die manier ervaren renners die niet meesprinten minder druk en hoeven zij geen onnodige risico’s te nemen. Een gat van 50 meter (3 seconden) is dan genoeg om in ‘dezelfde tijd’ te finishen, in plaats van 17 meter (1 seconde).
Tour de France 2024
Beide regelwijzigingen zullen tijdens enkele sprintetappes van de Tour de France 2024 getest worden. Pas na de testfase kunnen ook andere wedstrijden een aanvraag doen om deze regels te kunnen gebruiken.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.