Aangereden Broeckx lang uit de roulatie
foto: Marcel Koch
zondag 28 februari 2016 om 20:09

Aangereden Broeckx lang uit de roulatie

Stig Broeckx heeft meerdere blessures opgelopen bij zijn aanrijding met een motard in Kuurne-Brussel-Kuurne. De Belg van Lotto Soudal stuurde uit het groepje waarin hij reed, terwijl daar op dat moment een volgmotor op hoge snelheid passeerde.

Broeckx werd naar het ziekenhuis van Deinze vervoerd, waar naar voren kwam dat hij zijn rechtersleutelbeen heeft gebroken. Daarnaast is een barst in een rib geconstateerd en is zijn hand gekneusd. Deze avond zal hij geopereerd worden aan zijn sleutelbeenbreuk, meldt zijn werkgever in een persbericht.

De komende weken zal Broeckx niet in actie kunnen komen. Hoe lang dat precies is, is niet bekend.

Excuses organisatie
De organisatie van Kuurne-Brussel-Kuurne heeft haar excuses aangeboden voor het ongeluk. “De organisatoren van de wedstrijd wensen zich te verontschuldigen voor deze jammerlijke gebeurtenis, in eerste instantie aan de renner maar ook aan de ploeg Lotto-Soudal”, weet Belga.

RIDE Magazine
25 Reacties
28-02-2016 20:16
Jammer zeg, die was erg goed aan het voorjaar begonnen!
28-02-2016 20:17
Wie had dat gedacht: van Stig Broeckx op de brommer, naar een Stukke Broek onder de motor.

Wel ontzettend zonde van zijn voorjaar.
28-02-2016 20:20
De grap ontgaat mij. Wat zonde en wat belachelijk dat dat nou wéér in volle finale van een koers gebeurt.
Hij was een sterke kracht bij LottoSoudal, het verloopt toch een beetje in mineur zo voor hen, ondanks prima rijden gisterenavond en vandaag.
28-02-2016 20:25
Spijtig voor hem.
28-02-2016 21:03
Wat een drama dit voor Broeckx, was net zo goed bezig. Hopelijk spoedig herstel.
28-02-2016 21:21
Die motorrijder niet meer laten rijden in een koers, want deze hufter heeft
geen verstand van zaken.
28-02-2016 21:23
Dit was echt een ongelukkig geval. Motor had echt nooit verwacht dat Stig er zo uit zou zwiepen, dikke pech.
28-02-2016 21:42
Klopt. Als daar een renner demarreerde, was het ook een crash geweest. Dat over de weg zwiepen van renners is gewoon risicovol als je een sport bedrijft waar tegenstanders, motoren, auto's en zelfs toeschouwers op de weg staan. Spijtig voor Broeckx dat Murphy's law vandaag op hem van toepassing was.
28-02-2016 21:45
Zonde voor hemzelf en voor de Lotto. Hij reed zo super sterk en dat zag er zo goed uit voor het komende voorjaar. Sterke pion kwijt dit voorjaar.
28-02-2016 21:58
Jammer voor hem, een jammerlijk ongeluk
28-02-2016 22:15
Dit is echt vreselijk voor zo'n jongen, dit was voor hem echt het jaar geweest dat hij zich had kunnen tonen want hij zat in uitstekende vorm.
28-02-2016 22:33
@Orakel

Omgekeerde wereld natuurlijk.. Juist het op hoop van zege passeren van renners is wat zo gevaarlijk is, de wielrenners zijn met een wedstrijd bezig en niet met motoren
(als het goed is).
Als motorrijder zal je gewoon wat meer rekening moeten houden met de wielrenners en nooit zomaar op goed geluk gas geven.
28-02-2016 22:54
Belachelijke actie van de motorrijder, in een koers waar de hele tijd waaiers werden getrokken en mensen het langs verschillende kanten probeerden bol te werken tegen de wind. Zijn snelheid lag ook veel te hoog op moment van passeren. Zoals Bobby Traksel terecht stelde: gewoon onbeschofte om niet te stoppen na de aanrijding, zijn zijspiegelkap + knipperlicht was er notabene afgeslagen. Lekker makkelijk ook dat excuus van de organisatie; als ik Lotto was kregen ze een proces aan de broek voor o.a. ziekenhuis- en revalidatiekosten, loonderving etc.

De renners zijn de hoofdgebruiker van de weg. Het respect is bij de (commerciele) volgkaravaan ver te zoeken.
28-02-2016 22:59
Aangereden door de motor van de koersdokter :6
En wat ik ook altijd schandalig vind aan die motors die renners omver rijden: die stoppen niet direct om zich van de toestand van de renner te vergewissen, nee dat vlamt maar door.
In dit geval dus met een dokter aan boord..
28-02-2016 23:12
Ik ben het eens met Orakel. Het is in de eerste plaats dikke pech en daarnaast eerder een technische fout van Broeckx dan van de motorrijder.

Verplaats je eens in de motorrijder. Er leek ruim gelegenheid om te passeren. Je mag er vanuit gaan dat er reden of opdracht was om het peloton te passeren.
De timing is vervolgens heel ongelukkig. Broeckx geeft de kop af, wijkt lichtjes naar rechts en vervolgens in toenemende mate. De onvoorzichtigheid ligt hier minstens zo veel bij de renner. Rijdt hij daar een demarrerende collega van de weg dan zou dit veel meer opvallen. De motoren staan niet buiten de koers. Ze maken er in bepaalde mate reglementair deel vanuit.
28-02-2016 23:54
Mensen die Broeckx de schuld geven snappen er vrij weinig van.
Het is dan ook te hopen dat jullie zelf geen gemotoriseerd voertuig besturen op de openbare weg.
29-02-2016 00:05
Het was volgens mij een ongelukkig moment. Toen de motorrijder wilde passeren was er genoeg ruimte. Broeckx kwam ook wel heel ver naar buiten. Je kan geen van beiden eigenlijk de schuld geven. Ze hadden beiden recht van spreken. Als je soms ziet hoe ploegleiders passeren?
29-02-2016 00:39
@Koersmaniak.
Ja, maar is toch logisch dat de dokter doorrijdt (Er rijdt nog een doktersauto achter). Stel je voor die motor staat stil en er gebeurt wat vooraan. Krijg je weer commentaar dat ie door had moeten rijden.
29-02-2016 00:52
Als motoren met lage snelheid zouden passeren dan verstrijkt er meer tijd waarin de dynamiek van het peloton voor gevaar kan zorgen. Dan kan de motor bijvoorbeeld opgesloten raken in het peloton.

Het zal geen toeval zijn dat deze incidenten het laatste jaar vaker gebeuren. Om dit zomaar aan gebrek aan respect of gebrek aan vaardigheid te wijten vind ik te gemakkelijk. Wat zou jij als motorrijder doen als je daar rijdt en opdracht krijgt om het peloton te passeren? Je kunt moeilijk wachten tot ze een keer in één lange rij op de kant rijden.

Stoppen na het incident voegt niets toe en is onlogisch als de betreffende dokter blijkbaar juist naar voren moest komen.

@Janjanssen98765
Ik verzoek je om je mening voortaan te onderbouwen met argumenten.
29-02-2016 02:30
Als ik gewoon een paar meningen naast mekaar leg is er veel te voorkomen door een motard opdracht te geven om bij het passeren een snelheid aan te houden welke ook op de fiets gehaald kan worden zodat een ieder tijdig op mekaar kan anticiperen. Helemaal voorkomen gaat je toch niet lukken
29-02-2016 06:15
Als de motor nu zou voorbijrijden met de klaxon om renners te waarschuwen, zou dit geen oplossing zijn?
29-02-2016 07:16
@harold: en dan alle renners om laten kijken en hand uitsteken voor ze van rijbaan veranderen? Ik zou toch de verantwoordelijkheid bij de bestuurders van de volgvoertuigen en bij de wedstrijdleiding/commissarissen blijven leggen.
Moet je wel, net als tegenwoordig bij scheidsrechters in het voetbal, uitgebreid evalueren waar het beter moet.
Gisteren vond ik wel een fout van de motard, die kennelijk er geen rekening mee hield dat er iets in de koers kon veranderen en toch langzaam reageerde. Hoewel ook compliment dat hij zelf koers hield bij de impact en niet de groep in vloog, want dat was nog wat erger geweest.
29-02-2016 07:29
@Andries
Brommer claxonneert niet, rijdt met hoge snelheid iemand aan én rijdt gewoon lekker verder (was iemand van de medische dienst nota bene). Sorry, maar waar ben je dan mee bezig? De motards moeten in de eerste plaats uitkijken naar de renners, zéker niet omgekeerd. Renners hebben in een koers genoeg aan hun hoofd om ook nog constant bezig te zijn met waar er motards rijden.
Op het moment dat de motard komt aangereden rijden al enkele renners over de middenlijn op weg. Waar haal je het om met zo'n snelheid daar langs te rijden? Wacht dan even, claxonneer om te weten dat de renners je gezien/gehoord hebben en rijdt door.
29-02-2016 09:03
@Turtlehead, zo moeilijk is dat niet om koers te houden met een totaal gewicht van ruim 400kg tegen 70kg. Ik ben vooral benieuwd hoe andere motards in de koers dit zien. Ikzelf als motorrijder vond het echt onoplettendheid. Remt niet op moment dat Broekx al langzaam komt wat makkelijk had gekund. Wijkt vervolgens nauwelijks, terwijl dat wel had gekund nog dikke halve meter over en geen kant opsluiting.
29-02-2016 10:04
Volgens mij hoefde die dokter niet eens te passeren, er was geen valpartij vooraan. Het verschil tussen het peloton en de leiders was minder dan een minuut, als er vooraan hulp zou nodig zijn, zou hij er spoedig bij zijn.

Na een aanrijding niet stoppen is vluchtmisdrijf.
Als je zelf iemand aanrijdt ga je toch ook niet zeggen dat het niets toevoegt?
En dat dan als dokter..

Om te reageren moet je ingelogd zijn.