Adriano Malori zet noodgedwongen punt achter loopbaan
Adriano Malori stopt met het bedrijven van professioneel wielrennen. De Italiaan van Movistar maakte dit nieuws bekend op een speciaal belegde persconferentie.
De 29-jarige tijdritspecialist is naar eigen zeggen nooit volledig hersteld van zijn zware val in de Ronde van San Luis in het voorjaar van 2016. Bij een massale valpartij, veroorzaakt door een gat in de weg, liep de drievoudig Italiaans kampioen tegen de klok traumatisch hersenletsel en een gebroken sleutelbeen op. Na een revalidatie van bijna één jaar probeerde Malori het dit jaar nog in de Volta a Alentejo en Ronde van Castilla y Leon. In beide koersen moest hij echter al op de openingsdag opgeven.
Un ejemplo de superación que inicia ahora una nueva vida.@AdrianoMalori cierra su etapa competitiva. Será siempre un héroe. #GrazieAdriano pic.twitter.com/Oljbjiz1b2
— Movistar Team (@Movistar_Team) July 10, 2017
Ik heb me altijd afgevraagd of hij zijn handen aan het stuur had of er met z'n armen, in tijdrit stijl, op lag. Niet dat het nu ook maar iets uitmaakt. Het zou wel een verklaring kunnen zijn voor z'n val.
Er staat duidelijk 'bij een massale valpartij' en een 'gat in de weg'. Lijkt me helaas genoeg reden voor een val.
Verder is dit wel erg dat Malori om deze reden moet stoppen. Zou je je kind nog laten wielrennen als je al die valpartijen en hun nasleep ziet?
De vraag stellen is ze beantwoorden. Ik zou mijn kinderen eerder richting looppiste of zwembad dirigeren.
Een vraag die ik hier al eens eerder opgeworpen heb (na de RvV van dit jaar): hoe veel vaker dan vroeger wordt er de voorbije 10 à 5 jaar niet gevallen, en dan ook nog eens met zwaardere gevolgen? (uiteraard waren er altijd al valpartijen, en vroeger ook al een Casartelli, helaas) Er werd toen over mijn vraag behoorlijk lacherig gedaan. Maar als je het deze Tour weer eens op een rijtje ziet...
@nederbelg
Zullen toch wel statistieken van zijn.
Daarnaast is het nog maar de vraag of het klopt, nu krijgen we gewoon zoveel meer informatie.
Je krijgt inderdaad de indruk, maar zonder statistieken valt er weinig te bewijzen. Zelf ging ik vroeger ook luchtig om met het gevaar op de fiets, ondanks ettelijke valpartijen, maar ik was later wel blij dat mijn kinderen niet zo veel met wielrennen hadden.
Uiteraard gaan links als deze https://nl.wikipedia.org/wiki/Valpartijen_in_de_Ronde_van_Frankrijk
een gevoelige stijging vertonen vanaf het internettijdperk.
Heb helaas zelf de tijd niet om me hierin te verdiepen, dus blijft het bij een 'hunch'
En los van de stijging (of niet) zijn er gewoon teveel valpartijen met breuken en ernstiger letsel tot gevolg. Daar moet iets aan gedaan worden, maar omdat de wielerwereld de oplossingen niet heeft valt men terug in 'zo is het altijd geweest'-modus. Helmen werden pas in 2003 verplicht gesteld in het peloton!
Dit zegt denk ik al genoeg. Jammer, jammer, jammer.
Een soort exoharnas? Een wieleroutfit met strategische airbags?
Daar waar alle sporten proviteren van verbeterde omstandigheden blijven de sukkels van de weg onveilige parcoursen accepteren.
Atletiek heeft Tartan, schaatsen doen we indoors met wind in de rug, en de wielrenners vakbond doet zo goed als niets wat betreft de veiligheid van de renners.
Wie van de gevallen toppers in de tour van 2017 komt nooit weer op niveau? Of moeten het zijn, hoeveel?