Adrie van der Poel pleit voor één crossvrij Belgisch weekend per maand
Na twee crossen in Amerika is de top-10 in de stand om Wereldbeker volledig gevuld met Belgische crossers; Thijs van Amerongen is op plek elf de beste ‘buitenlander’. En dat is een probleem, vindt Adrie van der Poel in Het Nieuwsblad. “Maar de Nederlanders gaan de cross niet redden”, zegt hij over de afwezigheid van zoon Mathieu en Lars van der Haar.
Volgens Van der Poel senior is het probleem niet binnen korte tijd op te lossen. “Organiseren blijft buiten België duurder dan in België. Gevolg: er wordt in het buitenland minder georganiseerd, Belgen zijn nog minder geneigd om naar het buitenland te gaan. Nu, door die twee wereldbekers in de Verenigde Staten, werden ze bijna gedwongen. Ik roep al jaren dat het fout gaat. De beloofde ingrepen in de kalender werden nooit hardgemaakt. De oplossing? Die is niet voor morgen. Het loopt al vijftien jaar fout, het zal vijftien jaar duren vooraleer deze situatie is rechtgetrokken.”
Oplossing
Om de Belgische heerschappij in de cross te doorbreken, stelt de voormalig wereldkampioen voor om per maand één weekend crossvrij te maken in België. Een verbod om in dat weekend Belgische crossen te organiseren. “Enkel zo kan je Belgen mondjesmaat verplichten om meer in het buitenland te rijden. Maar ik wil tegelijkertijd benadrukken dat België veel goeds heeft gedaan voor het veldrijden. Begrijp ik dat Belgen niet naar het buitenland willen? Misschien wel. Maar dan moet je niet roepen dat je de sport wil internationaliseren.”
Terugkeer Mathieu
Aankomend weekend staat de eerste manche van de Hansgrohe Superprestige op het programma, toevallig in het Drentse Gieten. Rondom de plas nabij de zandafgraving maakt Adrie’s zoon Mathieu zijn rentree. “Zijn knieën zijn opnieuw in orde. Hij zal zondag geen modderfiguur slaan, maar anderzijds mag je geen mirakels verwachten. Hij heeft niet meer gekoerst sinds eind juni. Zijn basis is redelijk, maar dat alleen volstaat niet. Het podium acht ik niet haalbaar. Hij moet gewoon zijn tijd nemen. Het voordeel is dat hij twee maanden eerder aan het seizoen begint dan vorig jaar.”
- De Werelbeker is het enige platform dat deze crossen buiten belgie kan dragen: zet daar verplicht nog 2 crossen (1 uit een ander klassement tegen aan) (2x crossen) op woensdag en Zaterdag en de overtocht is gemaakt.
- De Franse Cyclocross cultuur is sterk, maar de fransen worden en niet uitgenodigt en slechter betaald. die winnen daarom liever een lokaal wedstrijdjes, minder moeite toch een goed gevoel. Kortom De franse cyclocrossen moeten ook open voor de belgische en andersom.
- De engelse markt moet ontgonnen: een ideaal land voor cyclocross lijkt me, de paar georganiseerde crossen leken ook een succes. (als Wiggins/Cavendish nog eens gingen crossen) (Denemarken lijkt me ook prima voor cross maar een beeetje ver)
- De opleiding voor buitenlandse cyclocrossers faalt, geen idee hoe dit op te lossen.
- Punten voor cyclocross ook voor de weg laten gelden? dan zijn Wegrenners als Boom misschien meer gewild bij profploegen en hoeven jongens als stybar niet het cyclocross vaarwel te zeggen.
De Zwitsers zijn bijvoorbeeld niet meer geïnteresseerd sinds MTB Olympisch geworden is en hebben alle steun teruggetrokken voor het veldrijden. Dit heeft niets met de sterkte van andere landen te maken.
En in Italië werd de Wereldbeker-manche volledig betaald door de UCI en alle Belgische toppers tekenden present en toch hadden ze daar geen interesse om nog de daar op volgende jaren te organiseren. Tja.
Maar ja hoe ga je het veranderen ?
- op de olympische (winter)spelen, zeer graag maar ja, alsof schaatsen er zo veel beter is op geworden.
- max 5 Belgen en Nl'ers op elk WK of WB. Tja dan heb je niet de beste die tegen elkaar strijden.
- veeeeeel reclame maken in andere landen. Zal zowat de enigste oplossing zijn en daar kan een olympische spelen mee helpen.
Die landen zijn echt niet gevlucht voor de Belgische dominantie, die dominatie is er gewoon gekomen nadat iedereen is vertrokken en alleen Belgen, een handvol Nederlanders en eventueel een verloren gelopen Tsjech, zijn gebleven.
Zonder Belgen was het veldrijden ondertussen dood en begraven. Het lijkt me daarom contra-productief dat de enigen die er nog iets om geven, nu bestraft moeten worden voor hun passie. Er moeten meer buitenlandse crossen komen, dat zeker, maar moedig dat dan aan, steek daar geld in ipv. het elders te gaan verbieden voor degenen die wel willen.
Het enige waar ik het mee eens ben, is dat Belgen die niet naar het buitenland willen om te crossen, hun kop moeten houden.
Binnenkort is veldrijden net zo'n grote sport als klootschieten of verstoppertje.
Prima natuurlijk dat de Vlamingen er veel plezier aan beleven.
Het zou dan wel fijn zijn als er op Wielerflits wat minder aandacht komt voor deze marginale sport. En meer aandacht voor moutainbike en de baan, dat wel echt internationale topsport-takken zijn van de wielersport.