Afgestapte Marcel Sieberg zag nog nooit zoveel sprinters de Tour verlaten
Net als voor zijn kopman André Greipel viel voor Marcel Sieberg gisteren het doek in de Touretappe naar Alpe d’Huez. De Duitser van Lotto Soudal zette op Twitter vraagtekens bij de zwaarte van de Tour en de tijdslimiet.
“Is het juist dat het gevecht voor het klassement of de ritzege net zo uitputtend is als proberen binnen de tijd te finishen? Ik kwam naar de Tour om het beste te geven tot aan Parijs. De vorm was goed, maar als ik op eigen kracht de finish niet kan bereiken dan is de koers voorbij voor mij. Zo simpel is het”, aldus de Duitser.
Te scherp
Ook ploegleider Frans Maassen van LottoNL-Jumbo was niet blij met de tijdslimiet in de Tour de France. Hij zag gisteren Dylan Groenewegen de strijd staken. “Die tijdslimiet is veel te scherp. Het is toch belachelijk dat drie heel goede sprinters eruit zijn?”, zei hij voor de camera van WielerFlits.
There‘s a first time for everything:
– be in a broom wagon
– not finish a Tour de France when I wasn‘t sick of injured
– see so many sprinters leave the Tour within 2 Stages ( maybe it‘s been a bit too much of the mountains, maybe the timelimit system has to be changed )— Marcel Sieberg (@MarcelSieberg) 19 juli 2018
Is it right that fighting for the GC and/or victory is as exhausting as trying to finish in time?
I came to this Tour to give my best until Paris.
The shape was good but if I can‘t finish on my own efforts then the race is over for me.
It is as simple as that.— Marcel Sieberg (@MarcelSieberg) 19 juli 2018
Plus Groenewegen, Greipel, Sieberg, Zabel, Gaviria... Die stapten af, omdat ze de tijdslimiet nooit meer zouden halen.
Dat betekend alleen nog niet dat een sprinter ook beter is gaan klimmen, iets wat wel nodig is om de tijdslimiet te halen. Het ietwat oprekken zou niet meer dan normaal zijn mijn inziens. Het doel van een tijdslimiet is dat niet (rijke) amateurs zomaar meedoen met een wielerkoers. Dat pakweg Oleg Tinkov een ploeg koopt, mits hij zelf mag deelnemen aan de Tour.
Het hedendaagse wielrennen is veel specialistischer vergeleken met vroeger. Sprinters zijn zich nog meer puur en alleen op het sprinten gaan richten, wat vanzelfsprekend ook ten koste gaat van hun klimmersbenen.
En het doel van de tijdlimiet is inderdaad om er voor te zorgen dat renners niet als een stel toeristen gaan rijden op sommige dagen en 2 uur na de winnaar binnenkomen zonder energie te verspillen. Alleen daar is in dit geval met de sprinters totaal geen sprake van, die gaan gewoon voluit in de bergen. Wat bij betreft is die tijdslimiet zijn doel dus ook flink voorbij geschoten.
Overigens: Raas en Karstens organiseerden vroeger gewoon een hele grote bus, te groot om naar huis te sturen bij tijdsoverschrijding.
Men maakt met z'n allen een keuze voor hyperspecialisatie. En als dit betekend dat het over vijf of tien jaar onmogelijk is voor een topsprinter om de allround wedstrijd, de tour uit te rijden, dan is dat zo. Het is of het een of het ander.
Twintig jaar geleden waren er ook nog klimmertjes van 45 kilo die er iedere vlakke etappe met ietsje wind uitgewapperd werden. Dat type renner is ook vrij effectief de das omgedaan.
Misschien heeft het type dikke-benen-sprinter ook geen toekomst in de tour. Dan zullen de topsprinters van de toekomst er maar anders uit moeten gaan zien. Een fossiel ziet zijn eigen uitsterven nou eenmaal niet altijd aankomen.
Inderdaad, laten we elke sprinter vergelijken aan Sagan... Dat is natuurlijk zeer logisch...
Wie zijn die renners die op raket brandstof rijden? Die worden blijkbaar nooit gecontroleerd. Ik hoop dat je nu eens een keer antwoord geeft.
1e week voor de sprinters
2e week voor de vrijbuiters
3e week voor het klassement
Wat aanpassingen nodig en hoppa.
Niet serieus nemen dit bericht natuurlijk.
In 1986 had de bekende Hinault/Lemond rit naar Alpe d'Huez een limiet van 13%.
Dat iemand minder klimt betekent niet dat zijn vorm slecht is, ziek is of geblesseerd is. Slecht klimmen hoeft ook geen roofbouw te betekenen als die tijdslimiet in extreme etappes minder extreem is. Natuurlijk kun je aan slecht klimvermogen werken, maar daar zijn het geen sprinters voor hè.