Afschaffen van de tijdritfiets? Van Vleuten is (met pijn in het hart) voor, Dumoulin tegen
Annemiek van Vleuten in tijdrithouding - foto: Cor Vos
donderdag 13 juni 2024 om 12:41

Afschaffen van de tijdritfiets? Van Vleuten is (met pijn in het hart) voor, Dumoulin tegen

Chris Froome, Egan Bernal, Stefan Küng, Annemiek van Vleuten en vorige week nog Ellen van Dijk: ze gingen allemaal al eens hard onderuit op de tijdritfiets. Nu de wielersport er alles aan doet om de veiligheid in het peloton te verbeteren, is het de vraag of het nog wel verantwoord is om op deze speciale tijdritfietsen te stappen. Annemiek van Vleuten blaast deze discussie nieuw leven in.

De inmiddels gestopte Van Vleuten is niet de eerste de beste als het aankomt op tijdrijden. De Nederlandse kroonde zich in 2017 en 2018 tot wereldkampioene tegen de klok en veroverde in 2021 – in Tokio – olympisch goud op de tijdrit. En toch ziet Van Vleuten ook de keerzijde van de medaille. “Ik zeg dit toch een beetje met pijn in het hart, maar misschien is het beter om de tijdritten weer op gewone fietsen te rijden”, oppert ze in gesprek met de NOS.

“Nee, dat had je niet verwacht, hè, van de olympisch kampioene tijdrijden”, geeft ze aan met een glimlach. Van Vleuten benadrukt een groot fan te zijn van tijdrijden. “Het is toch een beetje de Formule 1 van het wielrennen. Het testen op aerodynamica in de windtunnel, de snelheid, het vermogen. Dat vond ik altijd heel mooi aan de discipline. Maar ik heb in 2015 ook de gevaren ervan ontdekt.”

“Ik ben soms bang dat er eerst iets superernstigs moet gebeuren”
Van Vleuten werd dat jaar tijdens een trainingsrit in het Italiaanse Livigno aangereden door een auto en liep daarbij drie gebroken ribben, een gebroken sleutelbeen en een klaplong op. “Sindsdien ben ik me altijd bewust van de gevaren. Ik heb nooit meer onbevangen kunnen trainen op de tijdritfiets. Ook al fiets je met 50 kilometer per uur op een dijk waar verder niemand rijdt. Het is heel kwetsbaar: de remmen zitten niet in de buurt van je handen.”

Stefan Küng kwam vorig jaar zwaar ten val op het EK tijdrijden in Emmen – foto: Cor Vos

De oud-renster vergelijkt tijdrijden met “een ritje in de achtbaan De Baron in de Efteling.” Van Vleuten vreest dan ook voor nog meer ongelukken. “Feit is: we rijden veel harder dan tien jaar geleden. Het gaat sneller en sneller. Ik ben soms bang dat er eerst iets superernstigs moet gebeuren voordat de UCI veranderingen doorvoert. Het principe van de tijdrit is om de snelste tijd neer te zetten. Ik denk niet dat er een andere winnaar uit de bus komt met een gewone fiets, het gaat erom wie het hardst trapt, toch?”

Dumoulin: “Tijdrijden minst gevaarlijke onderdeel in wielersport”
Het uitbannen van de tijdritfiets, Tom Dumoulin ziet dit absoluut niet zitten. “Ik snap niet zo goed wat er gevaarlijk is aan tijdrijden. Volgens mij is dat wel het minst gevaarlijke onderdeel in de hele wielersport”, zegt de wereldkampioen van 2017 en tweevoudig vice-olympisch kampioen. “Renners vallen veel vaker met wegfietsen dan met tijdritfietsen, hoor. Tel alle valpartijen maar eens op.”

“Dus ik zie nog niet echt een patroon, eerlijk gezegd. Nee, ik ben nooit bang geweest. Ik was altijd heel voorzichtig. Ik deed mijn tijdritblokken altijd langs het kanaal waar niemand komt, en al helemaal geen auto’s. Je snapt toch als renner ook wel dat als je naar beneden wil kijken tijdens het tijdrijden, dat je dat niet moet doen op een weg met veel verkeer?”

Dumoulin op weg naar de zege in de openingstijdrit van de Giro 2018 – foto: Cor Vos

Een verbod op tijdritfietsen lost volgens de Limburger niks op. “Wielerploegen zoeken in de windtunnel toch wel weer naar andere manieren om winst te pakken met nog gevaarlijkere fietsdesigns. Dan krijg je veel te lange stuurpennen of rare houdingen op de fiets die totaal ongeschikt zijn voor het rijden in een peloton.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.